Kenmerken voor software-requirements


reverse enginering

Software requirements

Met het verzamelen van software-requirements leggen we de basis van een volledig SaaS selectie project. Dus moeten we ze duidelijk, volledig en juist definiëren.

Daarom moet een complete software-requirement specificatie zijn:

  • Duidelijk.
  • Correct.
  • Consequent.
  • Samenhangend.
  • Begrijpelijk.
  • Wijzigbaar.
  • Verifieerbaar.
  • Geprioriteerd.
  • Ondubbelzinnig.
  • Traceerbaar.
  • Uit een betrouwbare bron.

Software-requirements die bruikbaar zijn

We moeten proberen te begrijpen wat voor soort requirements in de selectiefase nodig zijn zodat we de juiste SaaS oplossing kunnen vinden. Tevens moeten we weten welke soorten requirements het softwaresysteem zelf betreffen. Alle bruikbare software-requirements moeten we daarom verdelen in twee categorieën, Functionele en Niet Functionele requirements.

Functionele software-requirements

Dit zijn requirements, die gerelateerd zijn aan functioneel aspecten van software. Ze definiëren namelijk de werking en functionaliteit van de bedrijfssoftware waarvoor we deze gaan aanschaffen.

voorbeelden van functionele requirements

  • Er moet een zoekoptie voor de gebruiker zijn om te zoeken naar verschillende facturen.
  • De gebruiker moet alle rapporten voor het management kunnen aanmaken.
  • Gebruikers kunnen we in groepen verdelen en deze groepen moeten bovendien verschillende toegangsrechten krijgen.
  • De software moet in staat zijn om de bedrijfsregels en administratieve taken ondersteunen.
  • De software moet bovendien compatible zijn met data uit voorgaande systemen.

Gebruikersinterface-requirements

De gebruikersinterface is een belangrijk onderdeel van een SaaS toepassing. Dit bepaalt namelijk het gebruiksgemak en de aantrekkelijkheid. De software accepteren we over het algemeen pas als het:

  • Gemakkelijk en tevens intuïtief te besturen is.
  • Snel reageert.
  • Operationele fouten eenvoudig te herstellen zijn.
  • Er sprake is van een eenvoudige maar consistente gebruikersinterface.

De acceptatie van de gebruiker hangt dus in grote mate af van hoe de gebruiker de software in zijn dagelijks werk kan toepassen. De gebruikers interface is echter de enige manier waarop gebruikers in contact staan met het systeem. Een goed presterend SaaS toepassing moet daarom een aantrekkelijke, heldere, consistente en responsieve gebruikersinterface hebben. Anders kunnen we de functionaliteiten van de software namelijk niet op een gemakkelijke manier gebruiken. Een systeem noemen we ‘goed’ als het middelen biedt om het efficiënt te gebruiken. De requirements voor de gebruikersinterface noemen we daarom kort hieronder:

  • Presentatie van de content.
  • Gemakkelijke navigatie.
  • Eenvoudige interface.
  • Sympathiek.
  • Consistente UI-elementen.
  • Feedback mechanisme.
  • Standaard instellingen.
  • Doelmatige indeling.
  • Strategisch gebruik van kleur en textuur.
  • Help-informatie geven.
  • Gebruiker centraal aanpak.
  • Instelbaarheid van kenmerken.

Niet-functionele software-requirements

Dit zijn ook requirements, maar ze zijn niet gerelateerd zijn aan functioneel aspecten van software. Het zijn impliciete of verwachte eigenschappen van de SaaS oplossing waarvan iedere gebruiker aannam dat ze er als vanzelfsprekend al in zit.

Niet-functionele software-requirements zijn bijvoorbeeld:

  • Veiligheidsmaatregelen.
  • Logging van transacties.
  • Opslag van data.
  • Configuratie van de software.
  • Performance.
  • Integratie met andere systemen.
  • Flexibiliteit.
  • Rampherstel functies.
  • Toegankelijkheid.

Software-requirements zijn logisch te categoriseren

  • Must have: Software kan niet werken zonder deze requirements.
  • Should have: Verbetert de functionaliteit van de software.
  • Can have: Software werkt beter maar kan ook zonder deze requirements.
  • Wish to have: Deze requirements maken geen deel uit van de doelstellingen van de software.

Tijdens de selectie van de software moeten de ‘Must have’ requirements aanwezig zijn. ‘Should have’ requirements zijn echter een kwestie van discussie met belanghebbenden en moeten tot overeenstemming leiden. ‘Can have’ en ‘wish to have’ kunnen we aangehouden voor software upgrades. Bij SaaS oplossingen blijft het echter altijd de vraag of er nog functionele upgrades komen, vaak komt de sofware “As is”. Daarom kunnen we ons voor de selectie het beste richten op de Must have en Should have requirements.

LinkedIn Group

Discussieer mee op LinkedIn.

Samenvatting
 Kenmerken voor software-requirements (SISp 2.2.1)
Artikel
Kenmerken voor software-requirements (SISp 2.2.1)
Beschrijving
Met het verzamelen van software-requirements leggen we de basis van een volledig software selectie project. Daarom moeten we ze duidelijk, volledig en juist definiëren. Een complete software-requirement specificaties moeten zijn: - Duidelijk. - Correct. - Consequent. - Samenhangend. - Begrijpelijk. - Wijzigbaar. - Verifieerbaar. - Geprioriteerd. - Ondubbelzinnig. - Traceerbaar. - Uit een betrouwbare bron.
Auteur
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo
Sidebar