Software requirements
Met het verzamelen van software-requirements leggen we de basis van een volledig SaaS selectie project. Dus moeten we ze duidelijk, volledig en juist definiëren.
Daarom moet een complete software-requirement specificatie zijn:
We moeten proberen te begrijpen wat voor soort requirements in de selectiefase nodig zijn zodat we de juiste SaaS oplossing kunnen vinden. Tevens moeten we weten welke soorten requirements het softwaresysteem zelf betreffen. Alle bruikbare software-requirements moeten we daarom verdelen in twee categorieën, Functionele en Niet Functionele requirements.
Dit zijn requirements, die gerelateerd zijn aan functioneel aspecten van software. Ze definiëren namelijk de werking en functionaliteit van de bedrijfssoftware waarvoor we deze gaan aanschaffen.
De gebruikersinterface is een belangrijk onderdeel van een SaaS toepassing. Dit bepaalt namelijk het gebruiksgemak en de aantrekkelijkheid. De software accepteren we over het algemeen pas als het:
De acceptatie van de gebruiker hangt dus in grote mate af van hoe de gebruiker de software in zijn dagelijks werk kan toepassen. De gebruikers interface is echter de enige manier waarop gebruikers in contact staan met het systeem. Een goed presterend SaaS toepassing moet daarom een aantrekkelijke, heldere, consistente en responsieve gebruikersinterface hebben. Anders kunnen we de functionaliteiten van de software namelijk niet op een gemakkelijke manier gebruiken. Een systeem noemen we ‘goed’ als het middelen biedt om het efficiënt te gebruiken. De requirements voor de gebruikersinterface noemen we daarom kort hieronder:
Dit zijn ook requirements, maar ze zijn niet gerelateerd zijn aan functioneel aspecten van software. Het zijn impliciete of verwachte eigenschappen van de SaaS oplossing waarvan iedere gebruiker aannam dat ze er als vanzelfsprekend al in zit.
Niet-functionele software-requirements zijn bijvoorbeeld:
Tijdens de selectie van de software moeten de ‘Must have’ requirements aanwezig zijn. ‘Should have’ requirements zijn echter een kwestie van discussie met belanghebbenden en moeten tot overeenstemming leiden. ‘Can have’ en ‘wish to have’ kunnen we aangehouden voor software upgrades. Bij SaaS oplossingen blijft het echter altijd de vraag of er nog functionele upgrades komen, vaak komt de sofware “As is”. Daarom kunnen we ons voor de selectie het beste richten op de Must have en Should have requirements.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.