Service Provider
Naarmate de zakelijke successen blijven komen, groeien bedrijven vaak de Managed IT Service Provider, waarmee zij samenwerken, voorbij. Wat is de eenvoudigste manier om op te breken als de relatie met een provider niet meer werkt?
Om te beginnen moeten we weten wanneer het tijd is om het partnerschap te beëindigen. Er zijn twee redenen die dat aangeven:
Verhuizen naar een nieuwe Service Provider gaat geld kosten. Voordat we de kabels doorsnijden kunnen we proberen om er samen met onze huidige provider uit te komen. We gaan dan terug naar het oorspronkelijke contract. We controleren bijvoorbeeld of de provider bijvoorbeeld meer flexibiliteit en ondersteuning heeft beloofd dan hij eigenlijk aankan. Als dat het geval is, hebben we het recht om een betere service te eisen.
Maar als een Managed Service Provider gewoon niet de dienst kan leveren die we nodig hebben, is migreren de beste optie. Een goede provider kent zijn beperkingen en zal helpen met de verhuizing naar een nieuwe Service Provider. Al was het maar om zijn een goede reputatie te behouden. De samenwerking kan in de vorm van het beheer van services voor een nieuwe provider eventueel worden voortgezet. Mogelijk kan hij profiteren van het direct doorzetten van een klant aan de nieuwe provider.
Het is belangrijk om rekening te houden met de financiële en juridische implicaties van zo’n verhuizing, met name als er sprake is van een tussencontract. Er kunnen bijvoorbeeld kosten zijn verbonden aan het beëindigen van een contract op middellange termijn, zoals vroegtijdige beëindigingsboetes. De hoogte van de boete hangt af van het contract en is vaak een percentage van de kosten die gemaakt zouden worden tot het uitdienen van het contract.
Voordat we een contract met een nieuwe aanbieder ondertekenen, moeten we vooraf onderhandelen over het mogelijk opzeggen en beëindigen en de opzeggingsbepalingen. Deze voorwaarden moeten ook de medewerking van de nieuwe aanbieder omvatten voor een naadloze overgang naar een andere Managed Service Provider.
Het is een goed idee om een nieuwe Managed Service Provider te vinden voor je een bestaand contract te beëindigd. In feite zal iedere provider die op zoek is naar nieuwe klanten incentives toevoegen aan een contract om je verhuizing te vergemakkelijken. Incentives kunnen gratis of gereduceerde service maanden zijn of gratis ondersteuning of dat nieuwe klanten mogen testen voordat ze volledig verhuizen .
Houd bij het kiezen van een nieuwe Managed Service Provider het volgende in gedachten:
Het is niet makkelijk om een nieuwe provider te evalueren, zeker als we rekening moeten houden met waar ons eigen bedrijf over een jaar, vijf jaar of zelfs tien jaar zal staan.
Het is aan te bevelen om een analist of andere deskundige van een derde partij te vragen om een Due Diligence of een audit uit te voeren om de antwoorden op de vragen die niet zo duidelijk zijn te achterhalen voordat we naar een nieuwe serviceprovider verhuizen. Er zijn talloze problemen om over na te denken bij het verhuizen naar een nieuwe Managed Service Provider en dat gaat niet in de laatste plaats ook over de financiële positie van de provider. Het stellen van de juiste vragen betekent het voorkomen van een toekomstige breuk in de nieuwe relatie.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.