IT contract management
IT Contract management en contractbeheer zijn de processen van het creëren en uitvoeren van IT contracten en de analyse daarvan. Daarmee kunnen we de operationele en financiële prestaties van een organisatie maximaliseren. Dit inclusief het verminderen van het financieel risico. Organisaties staan bovendien steeds meer druk om de IT kosten te verminderen en de bedrijfsprestaties te verbeteren. IT contract management blijkt echter zeer tijdrovend werk te zijn, waardoor de behoefte aan effectief en geautomatiseerd Contract Management Systeem toeneemt.
Het Contract Management Proces is meestal een direct gevolg van het inkoopproces en hangt tevens nauw samen met het leveranciersmanagement. In dit artikel zijn contractbeheer en contractmanagement twee termen voor hetzelfde begrip.
Als twee bedrijven met elkaar zaken willen doen, leggen ze in een contract de afspraken vast tussen beide organisaties samen met de voorwaarden waaronder zij hun deel van de overeenkomst zullen nakomen. IT Contracten hebben grote invloed op de winstgevendheid omdat ze bepalend zijn voor zeer grote uitgaven. Als we een IT contract slecht formuleren kan een organisatie dat duizenden euro’s kosten. Effectief contractmanagement kan uiteindelijk een krachtige zakelijke relatie met de IT leverancier creëren en de deur openen naar meer winstgevendheid op de lange termijn. Dat kan echter alleen met behulp van goed contractmanagement.
Het is niet voldoende dat een organisatie beschikt over professionals die de IT contracten beheren. Naast contract managers moeten er ook bedrijfsprocessen zijn en software om te voldoen aan de toenemende compliance eisen en analytische behoeften. Wanneer een contractmanagementbeleid succesvol is geïmplementeerd, kan een organisaties het volgende verwachten:
De basis voor IT contractmanagement is gebaseerd op de implementatie van succesvolle post-award en upstream activiteiten. Tijdens de pre-award fase moeten contract managers zich richten op de redenen voor het opstellen van een contract en of de leverancier de voorwaarden van de overeenkomst kan nakomen. Het vermijden van ongewenste verrassingen vereist daarom zorgvuldig onderzoek en duidelijkheid over het doel van het daadwerkelijke IT contract.
Contract management vereist flexibiliteit van beide betrokken partijen en de bereidheid om contractvoorwaarden aan te passen bij veranderende omstandigheden. Problemen zijn echter onvermijdelijk. Dat betekent dus dat organisaties voorbereid moeten zijn op onverwachte zaken en in staat moeten zijn om contractvoorwaarden aan te passen als dat nodig is.
Contractmanagementactiviteiten spelen een belangrijke rol in de kwartaalcijfers en kunnen we verdelen in fasen om de inspanningen te organiseren en het typische contractmanagementproces te structureren. Als we dit handmatig doen kan het een tijdrovende bezigheid zijn. Het proces omvat de volgende stappen:
Organisaties hebben vaak vele tientallen of honderden IT contracten. Normaal gesproken beheer je die handmatig door opslag in mappen en archiefkastjes. In de praktijk is dat niet doeltreffendheid en kan het alleen leiden tot een inefficiëntie organisatie. Implementatie met een geautomatiseerde Contract Management Systeem, al dan niet Open Source helpt om talloze manuren vrij te maken. Het automatiseert talloze processen die verbonden zijn met het contract management. Het Contract Management systeem gewaarschuwd wanneer een contract verlengd of opgezegd moet worden. Ook is bekend wie alle betrokkenen zijn. Hierdoor nemen de projectrisico’s af en creëert men meerwaarde voor de organisatie.
SaaS contracten hebben vaak enkele bijzondere kenmerken die om meer attentie vragen.
Deze elementen zorgen er voor dat er veel meer aandacht nodig is om een SaaS contract te beheren.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.