Ontdek nieuwe kansen met SWOT analyse


SWOT

SWOT

SWOT Analyse is een handige techniek om onze sterke en zwakke punten te begrijpen en om zowel de kansen ​​als de bedreigingen die op ons afkomen te herkennen.

In een zakelijke context helpt SWOT ons bij het opbouwen van een duurzame business in de markt waar we opereren. In een persoonlijke context helpt SWOT ons bij het ontwikkelen van onze loopbaan waarbij we leren hoe we het meeste voordeel uit onze talenten, vaardigheden en kansen halen.

SWOT analyse en bedrijfsstrategie

Strategische planning is zeer belangrijk voor het succes van een project. Systematische strategische planning is gedefinieerd als de processen die betrokken zijn bij het bereiken van de doelen van het project. Het omvat twee componenten – strategisch denken en tactische planning. Strategisch denken richt zich op het opzetten van doelstellingen, visie en missie, terwijl tactische planning strategieën definieert voor het implementeren van plan met acties, middelen en de mensen in de projectorganisatie. Zo omvat het strategisch management de processen waarmee projectorganisaties hun gestelde doelen formuleren, de verbeteringsplannen ontwikkelen, de visie en de missie maken. Implementeert het plan en evalueer de prestaties.

Elke projectorganisatie heeft zijn visie. Het is te definiëren als de bestaansreden van de projectorganisatie. De visieverklaring moet bij voorkeur kort een zin zijn. De missie is gebaseerd op de visie, een manier om de doelen van de organisatie te bereiken. Vandaar dat de projectorganisatie voor het bereiken van de gestelde doelen haar visie en missie moet definiëren.

SWOT en het strategisch plan

SWOT analyse leidt tot een duidelijke situatie die helpt bij het maken van een goed strategisch plan. Zodra de doelen zijn gesteld, worden visie en missie statements gedefinieerd, long_term en short_term doelstellingen worden eveneens gesteld. Aansluitend moeten we alternatieve strategieën ontwikkelen en uiteindelijk moeten we de beste strategie voor het bereiken van de doelen kiezen. Dit maakt SWOT analyse een geschikt middel voor de planvorming van IT projecten. De systeemontwikkeling zullen we volgens het beste strategie uitvoeren.

Business SWOT Analysis

Wat SWOT bijzonder krachtig maakt, is dat het helpt bij het ontdekken van de kansen waarvan we goed in staat zijn om die uit te voeren. Door de zwakke punten van onze ideeën te begrijpen, kun we de bedreigingen beheersen en elimineren die zich anders onverwacht zouden voordoen.

Door onszelf en onze concurrenten te analyseren met behulp van het SWOT-kader, kunnen we een strategie bedenken die helpt om ons te onderscheiden van ons concurrenten, zodat we succesvol kunnen opereren.

Persoonlijke SWOT-analyse

We hebt de meeste kans om in het leven te slagen als we onze talenten ten volle benut. Evenzo zullen we minder problemen ondervinden als we weten wat onze zwakke punten zijn en als we deze zwakke punten managen zodat ze er niet toe doen in het werk dat we doen.

Dus hoe gaan we om met het identificeren van deze sterke en zwakke punten en het analyseren van de kansen en bedreigingen die daaruit voortvloeien? persoonlijke SWOT-analyse is daarop het antwoord.

Wat SWOT bijzonder krachtig maakt, is dat het kan helpen kansen te ontdekken die we anders niet zouden hebben opgemerkt. En door onze zwakke punten te begrijpen, kunnen we bedreigingen managen en elimineren die ons anders zouden schaden.

Als we naar onszelf kijken met behulp van het SWOT-raamwerk, kunnen we onszelf gaan onderscheiden van collega’s en de gespecialiseerde talenten en vaardigheden die we nodig hebben verder ontwikkelen.

Hoe we het SWOT-Analyse Tool kunnen toepassen

Oorspronkelijk is SWOT gemaakt door Albert S. Humphrey in de jaren 1960, het tool is nu echter handiger dan ooit. We kunnen het op twee manieren gebruiken – als een eenvoudige ijsbreker die mensen helpt bij het onderbouwen van een strategie, of op een meer verfijnde manier als een serieus strategie tool binnen een project.

Achtergrond

Sterktes en zwakke punten zijn vaak intern zaken binnen een organisatie, terwijl kansen en bedreigingen in het algemeen betrekking hebben op externe factoren. Om deze reden wordt SWOT soms Interne Externe Analyse genoemd en wordt de SWOT Matrix soms een IE Matrix genoemd.

SWOT Sterke punten

  • Welke voordelen heeft het project?
  • Wat doen we beter dan iemand anders?
  • Welke unieke of goedkoopste middelen kunnen we er bij betrekken dat anderen niet kunnen?
  • Wat zien mensen in ons vak als onze sterke punten?
  • Dankzij welke factoren krijgen we de verkoop rond?
  • Wat is het Unique Selling Point van ons project  (USP)? Overweeg om sterke punten vanuit zowel een intern perspectief als vanuit het oogpunt van klanten. Als we naar onze sterke punten kijkt, zet ze dan relatie tot die van onze concurrenten. Wanneer alle concurrenten bijvoorbeeld producten van hoge kwaliteit leveren, dan is een hoogwaardig productieproces geen kracht in de markt van ons bedrijf, het is een noodzaak.
  • Als we problemen hebben met het identificeren van sterke punten, probeer dan een lijst van de kenmerken op te schrijven. Sommige van deze zullen hopelijk sterke punten zijn!

SWOT Zwakke punten

  • Wat kunnen we verbeteren?
  • Wat moeten we vermijden?
  • Welke zwakke punten zullen de mensen in onze markt waarschijnlijk zien?
  • Door welke factoren lopen we een project mis? Het is het beste om nu realistisch te zijn en zo snel mogelijk onaangename waarheden te ondervinden.
  • Beoordeel dit vanuit een intern en extern perspectief: Zien andere mensen zwakheden die wij niet zien? Zijn onze concurrenten beter dan wij?

SWOT Kansen

  • Welke goede kansen kennen we?
  • Van welke interessante trends zijn we op de hoogte?
  • Nuttige kansen kunnen afkomstig zijn van:
    • Wijzigingen in technologie en markten op een brede en smalle schaal.
    • Veranderingen in overheidsbeleid in onze markt.
    • Veranderingen in sociale patronen, populatieprofielen, levensstijlveranderingen, enzovoort.
    • Lokale evenementen.

Tip:

Een handige aanpak bij het kijken naar kansen is te kijken naar sterke punten en onszelf af te vragen wat deze kansen bieden. Een alternatief is te kijken naar onze zwakke punten en onszelf af te vragen of we kansen kunnen creëren door de zwakheden te elimineren.

SWOT Bedreigingen

  • Met welke obstakels zijn we geconfronteerd?
  • Wat doen onze concurrenten?
  • Veranderen de kwaliteitsnormen of specificaties voor onze producten of diensten?
  • Is er een verandering van technologie die onze positie bedreigt?
  • Hebben we schulden of budget problemen?
  • Kan een van onze zwakke punten ons project ernstig bedreigen?

Zakelijke en persoonlijke SWOT Instructies

Gebruik een brainstormsessie om de sterke of zwakke punten van de projectorganisatie of onderneming te bespreken. Zorg ervoor dat alle deelnemers een soortgelijk begrip hebben van wat we bedoelen met sterkte, zwakte, kans en bedreiging. Maak duidelijk dat een sterkte of een zwakte relatief is aan een externe factor, in plaats van een interne factor. Een manier om de sessie te doen is om een ​​set van vier flip-charts (of white boards) op te stellen, een voor elk van de SWOT’s. 

Meerdere deelnemers kunnen de facilitator bij staan ​​om alle informatie vast te leggen. Volg de brainstormen richtlijnen, open de discussie door de deelnemers te vragen om alle mogelijke SWOT’s voor te stellen en alle bijdragen vast te leggen. Merk op dat een sterkte ook een kans of een zwakte kan zijn, afhankelijk van wie de bijdrage doet. Maak je geen zorgen over dit moment; Bijdragen zullen later worden onderzocht en verduidelijkt. Het kan nuttig zijn om:

  • De deelnemers te laten weergeven hoe de projectorganisatie presteert in vergelijking met andere soortgelijke projecten.
  • Na te gaan hoe goed de projectorganisatie voldoet aan de behoeften van de klant.
  • De deelnemers aan te laten geven welke kansen de sterkst aanwezig zijn.

We onderzoeken ook welke bedreigingen voor het project door zwakke punten worden veroorzaakt. Strategieën om te profiteren van de sterkten en de kansen en strategieën om de zwakke punten en bedreigingen aan te pakken, kunnen we nu vaststellen. Project-requirements kunnen we nu ook onderkennen.

Gebruik de volgende 8 stappen om een zakelijke of persoonlijke ​SWOT-analyse uit te voeren

  1. Bepaal het doel van de SWOT-analyse.
  2. Onderzoek jezelf, het bedrijf, branche en markt.
  3. Maak een lijst van de sterke punten van het bedrijf.
  4. Maak een lijst van de zwakke punten van het bedrijf.
  5. Stel een lijst van potentiële kansen voor het bedrijf op.
  6. Maak een lijst van mogelijke bedreigingen voor ons bedrijf.
  7. Stel prioriteiten vast uit de SWOT.
  8. Ontwikkel een strategie om problemen die de SWOT zichtbaar maakt aan te pakken.

Meer SWOT Tips

Als we SWOT gebruikt als een serieus tool zorg er dan voor dat we streng zijn in de toepassing:

  • Accepteer alleen nauwkeurige, controleerbare verklaringen (“Kostenvoordeel van $ 10 / ton bij het verkrijgen van grondstoffen x”, in plaats van “Goede waar voor je geld”).
  • Snoei roekeloos in lange lijsten van factoren, en prioriteer ze zodat we onze tijd alleen aan de belangrijkste factoren hoeven te besteden.
  • Zorg ervoor dat we de gegenereerde opties meenemen in het latere strategievormingsproces.
  • Pas SWOT op het juiste niveau toe. We kunnen het tool bijvoorbeeld beter op een project toepassen dan op het veel vagere bedrijfsniveau.
  • Gebruik het in combinatie met andere strategische instrumenten (bijvoorbeeld USP Analysis of kerncompetentie analyse ). Zodoende kunnen we een uitgebreid beeld krijgen van de situatie rondom het project.

Tip:

We kunnen ook overwegen om de TOWS Matrix te gebruiken. Dit lijkt op SWOT, omdat het ook op dezelfde vier elementen van Sterktes, Zwakheden, Kansen en Threats concentreert. TOWS kan een nuttig alternatief zijn omdat het de externe omgeving benadrukt, terwijl SWOT zich vooral richt op de interne omgeving.

Belangrijkste punten van zakelijke en persoonlijke SWOT analyse

Om de gestelde korte termijn en lange termijn doelstellingen eenvoudig te vertalen naar een werkbare structuur is de toewijzing van taken aan medewerkers binnen de projectorganisatie noodzakelijk. De SWOT analyse is een methode die we gebruiken voor risicoanalyse. Project risico’s zijn gekoppeld aan de activiteiten en doelstellingen van het project. Project-risico-management is een proactief proces en gaat vooraf aan het project. De projectmanager identificeert de mogelijke risico’s en zal daarvoor maatregelen te treffen. Het periodiek uitvoeren van een risico analyse met de SWOT methode kan helpen om verrassingen binnen een project te voorkomen. Het identificeren van gebeurtenissen die een groot risico voor de bedrijfsprocessen vormen is zeer belangrijk voor het succes van het project. Beschrijving van de werkelijke risico’s, hun impact op het project en de mogelijke acties die moeten worden genomen zijn typische uitkomsten van een SWOT analyse.

SWOT evalueert immers elk aspect van de betrokken risico’s en elk risico kunnen we inperken. Vandaar dat projecten succesvol zijn als we vooraf sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen nauwkeurig analyseren. Zo is ​​een sterke indicatie te geven over hoe het project zal eindigen.

Conclusies: SWOT Analyse blijkt een eenvoudig maar nuttige methode voor het analyseren van de sterke en zwakke punten van ons project en de kansen en bedreigingen waarmee we geconfronteerd worden. SWOT helpt ons om ons te concentreren op onze sterke punten, de bedreigingen te minimaliseren en optimaal te profiteren van de kansen die ons ter beschikking staan.

We kunnen het gebruiken om de project strategie op te schudden, of op een meer verfijnde manier als een serieus strategie tool. We kunt het ook persoonlijk gebruiken of om onze concurrenten beter te begrijpen.

Wees realistisch en streng wanneer we een SWOT analyse uitvoeren. Pas het op het juiste niveau toe en vul het aan met andere tools waar nodig.

LinkedIn Group

Discussieer mee op LinkedIn.

Samenvatting
Ontdek nieuwe kansen met SWOT-analyse
Artikel
Ontdek nieuwe kansen met SWOT-analyse
Beschrijving
SWOT Analyse is een handige techniek om je sterke en zwakke punten te begrijpen en om zowel de kansen ​​als de bedreigingen die op je afkomen te herkennen. In dit artikel wordt gekeken naar het gebruik van SWOT in een zakelijke context.
Auteur
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo
Sidebar