Het Nieuwe Werken en het AQAL veranderingsmodel


Het Nieuwe Werken (HNW) is een verandering waar iedere organisatie vroeg of laat mee te maken krijgt. Met de overgang naar HNW verandert er veel en voorkomen moet worden dat men het kind met het badwater weggooit. Tijdens het verandertraject moet je de volgende vragen in het vizier houden:

  • Hoe blijf ik de concurrentie voor?
  • Hoe houd ik mijn kosten op peil?
  • Hoe houd ik talentvolle werknemers aan boord?
  • Kortom, hoe blijf ik als organisatie succesvol en productief?

In een kenniseconomie zijn werknemers voor werkgevers de grootste kostenpost, maar ook het grootste kapitaal. De behoefte aan verhoging van de arbeidsproductiviteit staat daarom hoog op de agenda van Nederlandse ondernemingen.

Hoe een verandertraject naar Het Nieuwe Werken inzetten

Als organisaties willen veranderen, wat is dan de meest effectieve manier om dat te doen? Hoe moet dit worden aangepakt? Veel mensen binnen organisaties hebben zelf goede ideeën over hoe ze efficiënter zouden kunnen werken, hoe ze meer uit zichzelf kunnen halen. Onderzoek toont aan dat mensen binnen een organisaties graag hun productiviteit willen verhogen, maar dat zij hierbij een aantal barrières tegenkomen. Deze barrières zitten op vier vlakken.

Kwadrantenmodel  (AQAL model van Ken Wilber)

Het uitgangspunt van het kwadrantenmodel is uitermate simpel. In de menselijke sfeer hebben we niet alleen met het innerlijke gedachten te maken, maar ook met het uiterlijk: gedrag en met collectiviteit. Een mens is pas een mens in relatie met andere mensen en met de omringende wereld. Het model dat op basis van dit idee opgebouwd kan worden, biedt inzicht hoe verschillende terreinen van het leven met elkaar samenhangen.

AQAL Het Nieuwe Werken

De kwadranten vertegenwoordigen verschillende levenssferen of waardendomeinen: van ik – wij – het (individueel dan wel collectief); van bewustzijn – gedrag – cultuur – systeem; van het waardevolle – het ware – het juiste – het functioneel passende, enz.

Wat kun je met het AQAL model?

De toepassing van deze ‘integrale kaart’ is als volgt: elke oplossing die slechts één van deze vier elementaire perspectieven integreert is incompleet en eenzijdig. Zeker waar het complexe problemen betreft, waarbij de oorzaken meervoudig en onderling verweven zijn, is het van cruciaal belang dat elk van deze vier perspectieven worden geïntegreerd. In de context van organisatieontwikkeling betekent dat dat elk probleem uiteenvalt in deze vier aspecten: persoonlijke ontwikkeling en leiderschap (individueel/innerlijk), competenties en gedrag (individueel/uiterlijk), cultuur en communicatie (collectief/innerlijk) en systemen en processen (collectief/uiterlijk). Wanneer een complex verandertraject gereduceerd wordt tot slechts één van deze dimensies, is het gedoemd te mislukken. Om wezenlijke verandering te bewerkstelligen, dienen al deze aspecten van menselijke ontwikkeling te worden verweven tot een integrale aanpak

Aan de hand van Ken Wilber’s kwadrantenfilosofie hebben Microsoft, Boer & Croon NeXtrategy en Calanza de Factor 4 Index ontwikkeld en gebouwd. Zij werken samen aan verspreiding van het gedachtegoed en continue verbetering van het instrument.

Over de Factor 4 Index

Een onderzoek gebaseerd op de 4 dimensies van Het Nieuwe Werken

  • Inspiratie: de mate waarin mensen worden geïnspireerd het beste uit zichzelf te halen.
  • Organisatie: de wijze waarop de organisatie is ingericht.
  • Cultuur: de manier waarop mensen binnen de organisatie met elkaar omgaan.
  • Technologie: de mate waarin technologie ondersteunt.

De Factor 4 Index is ontwikkeld om de ambities van bedrijven en hun medewerkers op de 4 dimensies te kunnen meten. Deze dimensies hebben een directie relatie met de visie op Het Nieuwe Werken. De Factor 4 Index maakt zichtbaar waar binnen de organisatie dingen goed gaan, en waar het verbeterpotentieel zit.

Hoe meet Factor 4 Index de productiviteit van uw organisatie?

De basis voor de Factor 4 Index is een reeks van 64 stellingen, ingedeeld naar de 4 dimensies van Het Nieuwe Werken. Iedere dimensie is uitgewerkt in 4 categorieën. Elke van de 16 categorieën is uitgewerkt in 4 stellingen. Voor elke stelling wordt aan de deelnemers gevraagd hoe zij dit punt in de bedrijfsvoering van hun organisatie beleven en hoe zij het wensen.

Het Nieuwe Werken is een visie op de toekomst van werk. Deze visie is vertaald naar een concreet instrument: de Factor 4 Index.

Buiten: de evolutie van hoe het zich toont.
Binnen: de weg naar het nieuwe psychologische contract.

Sterktes en verbeterpotentieel

De Factor 4 Index is ontwikkeld om zichtbaar te maken waar binnen de organisatie dingen goed gaan, en waar het verbeterpotentieel zit. Dit inzicht brengt de dialoog op gang, veroorzaakt beweging en geeft richting aan verbeterprojecten. De Factor 4 Index is een waardevol instrument voor elke organisatie die wil verbeteren. Het instrument is niet alleen inzetbaar bij implementaties van Het Nieuwe Werken maar is ook geschikt voor andere projecten, zoals het vergroten van het innoverend vermogen, voorbereiding van een fusie en het creëren van draagvlak.

LinkedIn Group

Discussieer mee op LinkedIn.

Samenvatting
Het Nieuwe Werken en het AQAL veranderingsmodel
Artikel
Het Nieuwe Werken en het AQAL veranderingsmodel
Beschrijving
Het Nieuwe Werken (HNW) is een verandering waar iedere organisatie vroeg of laat mee te maken krijgt. Met de overgang naar HNW verandert er veel en voorkomen moet worden dat men het kind met het badwater weggooit. Het AQAL veranderingsmodel biedt uitkomst.
Auteur
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo
Sidebar