Informatie-voorzieningen
Een tekstverwerker, e-mail, het personeelsinformatiesysteem. Voorbeelden van informatievoorzieningen zijn makkelijk te geven. ICT is alomtegenwoordig in organisaties. Processen en ICT raken ook steeds meer verweven. In onderstand figuur is dit verband schematisch weergegeven. Processen of processtappen worden ondersteund door Informatie diensten, zoals een polisadministratie of een klantenservicesysteem (CRM, customer relationship management). Informatie Diensten maken ‘onder water” gebruik van Infrastructuur Diensten zoals een database of een netwerk.
Het begrip Dienst verwijst naar de dienstverlening die meegeleverd wordt rondom de ‘losse’ applicatie of toepassing. Deze ‘extra’s’ zijn bijvoorbeeld een helpdesk waar storingen gemeld kunnen worden en voorzieningen voor opleiding en
instructie. Rondom diensten worden ook afspraken gemaakt (SLA’s, service level agreements) waarin geregeld wordt hoe snel een storing hersteld wordt, wanneer de helpdesk open is en welke faciliteiten en garanties de klant heeft bij schade, onderhoud en herstel.
Sinds de opkomst van internet hebben informatievoorzieningen een complete transformatie ondergaan. Media zoals televisie, telefonie en ‘klassieke’ ICT zijn in een soort mengvorm voor iedereen beschikbaar gekomen. Mobiel en veelal gratis bovendien. Ook de PC als device wordt in hoog tempo vervangen door Smartphones, iPads en inbouw in gebruiksvoorwerpen zoals auto’s en koelkasten.
Deze ontwikkeling heeft grote invloed op het gebruik en op de waarde van informatievoorzieningen voor organisaties.
Klik hier voor het oorspronkelijke artikel op 123management.nl.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.