Deze vraag wordt mij regelmatig gesteld op meetings, congressen en seminars. In de meeste gevallen gaat het dan om mensen die ITpedia volgen via Social Media zoals Facebook, de Linkedin groep of via Twitter (@itpedianl). Deze volgers krijgen regelmatig berichten en tweets om hun oren waarvan ze zich afvragen wat het in vredesnaam is.
De uitleg is niet zo moeilijk. ITpedia is namelijk een website (www.itpedia.nl) waarop we een IT encyclopedie realiseren. De naam refereert aan Wikipedia, de bekende algemene encyclopedie. Het doel van ITpedia is echter alle ICT kennis op te slaan en kosteloos te ontsluiten. Een hoog streven dat waarschijnlijk nooit voor 100% zal lukken omdat kennis in deze Informatie samenleving nu eenmaal de eigenschap heeft om zich razend snel uit te breiden.
ITpedia is op 15 december 2010 gestart en bevat op dit moment ongeveer 730 artikelen. Belachelijk weinig natuurlijk. In mijn visie moeten dat er 5.000 worden, want zo divers is de ICT nu eenmaal. We mogen echter heel tevreden zal als er per jaar 200 nieuwe artikelen worden gestart.
Er zijn bovendien talloze onderwerpen die we nog moeten beschrijven.
Alleen al de simpele vragen:
Weet jij het antwoord? Of denk je dat je er iets van weet? Ik daag je uit om een artikel te starten. Wees niet bang, je collega’s vullen je aan en samen komen we tot de perfecte definitie. ITpedia is namelijk gebaseerd op het Wiki Principe. Iedereen is daarom vrij om artikelen te starten, verbeteren of aan te vullen.
Als we een artikel plaatsen of wijzigen volgt er automatisch een bericht in de Linkedin groep en een tweet op Twitter zodat iedereen weet dat er een nieuw artikel is.
Bedrijven mogen White Papers en oplossingen publiceren zodat bezoekers van ITpedia ideeën kunnen opdoen voor de vervolmaking van hun ICT.
Laten we elkaar veel succes wensen en samen de ITpedia gestalte geven!
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.