Welcome IT professional

11 Tips voor het verharden van websites

Het verharden van websites betekent het toevoegen van beschermingslagen om het risico van aanvallen op websites te verminderen, een proces dat bekend staat als ‘Hardening’. Hier zijn de top 11 virtuele verhardingsprincipes: 1. Houd je website up-to-date Elk stukje software dat nodig is om onze webapplicatie te laten draaien, moeten we updaten met de nieuwste patches… lees verder »

Verminderen van Project-Communicatie

Van Project-Communicatie heb ik altijd geroepen dat het de sleutel is tot een succesvol project. Als mensen elkaar goed begrijpen ontstaan er geen misverstanden over de Scope, de te besteden tijd en de prijs. Om de Project-communicatie zo goed mogelijk te laten verlopen heeft men in de loop der tijd verschillende methodes bedacht. Deze methodes ondersteunen… lees verder »

Hoe maak je een Wireframe?

Een Wireframe is een vereenvoudigde ontwerpweergave die drie eenvoudige maar exacte doelen dient: Net als de blauwdruk van een gebouw, beschrijft een Wireframe de details duidelijk en specifiek terwijl het de ontwikkelaars een overzicht van het project geeft. Wireframes zijn een essentiële stap bij het vertalen van een software idee naar realiteit. Of je nu… lees verder »

Requirements workshops

Requirements workshops zijn een goede manier om de requirements voor een nieuwe applicatie te vinden. Ze zijn bovendien een belangrijk hulpmiddel dat we kunnen gebruiken om snel een groot deel van de requirements voor ons project te vinden. Helaas verkrijgen we echter met veel workshops niet de alle verwachte requirements. Een goed geleide requirements workshop is boeiend,… lees verder »

Wat is een assembler taal?

Een assembler taal is een programmeertaal op laag niveau (2e generatie) die is ontworpen voor een specifiek type processor.  We kunnen het produceren door broncode van een programmeertaal op hoger niveau (zoals C / C ++) te compileren. Maar we kunnen ook zelf programma’s in deze taal schrijven. Assembler code kunnen we op zijn beurt weer omzetten in machinecode met behulp van een assembler. Een… lees verder »

Is er nog verschil tussen tussen hardware en software?

Het verschil tussen hardware en software is voor de een gemakkelijker te begrijpen dan voor de ander. Voor sommige gebruikers kan het verschil tussen software en hardware echter een lastige concept zijn. De hardware en software zijn de belangrijkste componenten van een informatiesysteem. Hardware en software kunnen namelijk niet zonder elkaar. Als je helemaal niet technisch onderlegd bent is het aan te raden… lees verder »

10 gemene trucs voor slechte IT-opdrachtgevers

Er zijn een aantal gemene trucs die iedere opdrachtgever moet weten. Goed opdrachtgeverschap is namelijk vaak balanceren tussen je keihard opstellen richting leveranciers en een partnerschap met hen aangaan. Als de opdrachtgever te maken krijgt met zeer commerciële (hebberige) leveranciers komt het partnerschap in gedrang. Aan de andere kant kan hij te maken krijgen met… lees verder »

Verwijderen van eigenwijze teamleden in Scrum

Eigenwijze teamleden kunnen ons werk ingewikkelder maken dan het eigenlijk zou moeten zijn. Eigenwijze teamleden zijn respectloos, schadelijk of willen eigenlijk geen een onderdeel van een team zijn. Het omgaan met zulke mensen is nog moeilijker als je een Scrum Master bent. Omdat je niet formele de leiding hebt, is het waarschijnlijker dat ze weerstand en uitdagend gedrag… lees verder »

Hoe technologie ons leven in de komende 5 jaar zal veranderen

De technologie van de toekomst is vaak moeilijk te voorspellen. Als we terugkijken zien we dat er soms innovaties zijn geweest waarvan we een paar jaar eerder nog geen flauw benul hadden. Denk aan de digitalisering van video en geluid. Deze kunnen we nu naar onze mobiele telefoons streamen. Deze combinatie was 15 jaar geleden nog… lees verder »

Wat zijn testobjecten bij softwaretesting?

Testobjecten kunnen we zien als te testen componenten of systemen. We noemen ze ook wel testitems. Eenvoudig gezegd gaat het om een geautomatiseerd systeem. Maar hoe ver strekt zich dat uit? We willen wel graag weten wat we nu wel en wat we niet moeten testen, al was het maar om een goeie planning te kunnen… lees verder »

Gebruik de 522 IT checklisten van ITpedia, met in totaal 22028 vragen.

  OmschrijvingVragen    
  IT projectfaseringBestaat uit meerdere checklisten
  Application Services Library (ASL)Bestaat uit meerdere checklisten
  ContinuiteitBestaat uit meerdere checklisten
  KwaliteitsattributenBestaat uit meerdere checklisten
  Functies in de automatiseringBestaat uit meerdere checklisten
  WebdesignBestaat uit meerdere checklisten
  

Of zoek naar een woord:

Fulltekst:

  Laatst gebruikt: Invulling planning en controle op: 2025-09-15 13:31 Checklist
  Toezenden van eerdere beoordelingen per e-mail.

  E-mailadres:

Sidebar