IT Trainings


Volg een training of cursus die past bij jou als IT professional. Zoek niet verder, alle opleidingen zijn hier te vinden. (De NL knop kan traag zijn).

Computertraining En Leerstijlen

Door Jane McCauley (overgenomen van Ictknowledgebase, een website die niet meer beschikbaar is.)

Iedereen heeft verschillende leerstijlen – weet jij wat de jouwe is? Dit artikel geeft informatie over het bepalen van je persoonlijke leerstijl in relatie tot ICT…

Ooit in een klas of workshop gezeten met het gevoel totaal verbijsterd te zijn terwijl iedereen om je heen het gemakkelijk lijkt te vinden om te begrijpen wat er aan de hand is? Nou, misschien niet. We zijn tenslotte allemaal geconditioneerd om er op zijn minst uit te zien alsof we begrijpen wat er aan de hand is!

Of misschien hebben ze een andere leerstijl dan jij en gebruikt de bijlesdocent een methode die niet bevorderlijk is voor de manier waarop je leert.

Wat zijn leerstijlen?

We hebben allemaal verschillende leerstijlen – weet je wat de jouwe is? Neem een ​​kijkje op de Campaign for Learning-site om een ​​overzicht te krijgen van wat leerstijlen allemaal inhouden. Het uitgangspunt werd samengevat door David Kolb en verder uitgewerkt door Honey en Mumford. Kolb theoretiseerde dat er vier fasen zijn in elke leerervaring:

  • Gevoel – Concrete Experience (CE)
  • Kijken – Reflecterende Observatie (RO)
  • Denken – Abstracte Conceptualisering (AC)
  • Doen – Actief experimenteren (AE)

Het idee is dat je alle vier de fasen moet doorlopen om iets volledig te hebben geleerd, maar je kunt op elk moment deelnemen aan het proces. In werkelijkheid is dit echter een beetje een luxe, in de praktijk kunnen we niet altijd alle fasen doorlopen. We kunnen echter veel gemakkelijker leren als we ons bewust zijn van onze leervoorkeuren en dus beter weten wat we nodig hebben.

Docenten leveren vaak de methode die hun leerstijl ondersteunt. Maar ze willen wel dat je leert, dus ze zullen meestal proberen je leerstijl te ondersteunen als je ze kunt vertellen wat je nodig hebt. Het helpt je om meer te leren als je je ervan bewust bent dat wanneer je in een leersituatie begint te ‘glazuren’, je dat kunt herkennen als een gevolg van je leerstijl en niet alleen dat je niet zo slim bent!

Wat betekent dit alles in de praktijk? Kijk eens naar de volgende tabel:

Vind je het leuk om de theorie achter een onderwerp dat je in het begin leert te kennen?Vind je het leuk om een onderwerp aan te voelen , of er eerst wat ervaring mee op te doen?
Dan heb je nodig om te doen het voor jezelf?Dan heb je nodig om te observeren iemand anders te doen terwijl reflecteren op je leren?Dan heb je nodig om te doen het voor jezelf?Dan heb je nodig om te observeren iemand anders te doen terwijl reflecteren op je leren?
Je bent een Converger (Kolb), ook algemeen bekend als een Pragmaticus (Honey en Mumford).Je bent een assimilator (Kolb), ook algemeen bekend als een theoreticus (Honey en Mumford).U bent een accommodator (Kolb), ook algemeen bekend als een activist (Honey en Mumford).Je bent een Diverger (Kolb), ook wel bekend als een Reflector (Honey and Mumford).

U kunt meer te weten komen over deze stijlen en de theorie erachter op de website BusinessBalls.com.

Kijk nu eens naar het onderstaande schema. Het is dezelfde informatie als in de bovenstaande tabel, maar in schematische vorm. Misschien heb je dit artikel doorgenomen, het diagram gezien en er meteen naar toe getrokken, of de bovenstaande tabel heeft je er misschien als eerste naar toe getrokken. Dit zegt iets over je leerstijl. De meesten van ons leren veel meer van een diagram of een afbeelding dan van veel tekst. Studies hebben inderdaad aangetoond dat we 75% van de informatie in een diagram of afbeelding onthouden, vergeleken met 32% van de geschreven tekst. Het is goed om te weten dat docenten tegenwoordig zijn getraind in leerstijlen en hun best doen om aan verschillende stijlen tegemoet te komen.

Kolb’s leerstijlen diagram:

Learning styles

Overgenomen van http://www.businessballs.com/kolblearningstyles.htm, juli 2007

Lesmethoden en leerstijlen

Wijze van levering

Dus welke bezorgmethoden passen bij jouw stijl? Denk aan een leersituatie waarin u het erg naar uw zin had en wenste dat u nog lang had kunnen doorgaan nadat de sessie was afgelopen. Denk er nu eens aan waar je het heel moeilijk vond en daarna veel moest inhalen door er zelf over te lezen, of erger nog, je hebt gewoon niets geleerd. Het eerste zou een goede indicatie zijn van uw leerstijl, het laatste is wat u indien mogelijk moet vermijden – of bereid zijn om extra werk te verzetten om ervoor te zorgen dat u het onderwerp volledig begrijpt.

Als je bijvoorbeeld naar een computertraining gaat en er wordt van je verwacht dat je gedurende de hele sessie een werkboek doorwerkt zonder enige uitleg of demonstratie van de taak die moet worden voltooid, vindt je het misschien niet gemakkelijk als je aan de theoretische kant van het stuur – je vraagt ​​je misschien af ​​’maar waarom doe ik dit?’.

Er zijn veel vragenlijsten beschikbaar op internet waarmee je je stijl kunt achterhalen en veel ervan zijn gratis, kijk eens naar het volgende:

http://www.learning-styles-online.com/inventory

http://www.engr.ncsu.edu/learningstyles/ilsweb.html

Kortom, als je aan de theoretische kant van het stuur zit (een Converger of een Assimilator), zul je waarschijnlijk van discussies en debatten, vraag- en antwoordsessies, een seminar of laboratoriumsessie, brainstormen, quizzen, video’s die praten over de theorie van een onderwerp, open/afstandsonderwijs, individuele projecten en opdrachten en één-op-één sessies. 

Als je daarentegen aan de gevoelskant van het stuur zit (een Accommodator of een Diverger), geef je waarschijnlijk de voorkeur aan rollenspellen, simulatie, excursies, teamdiscussies en debatten, video’s die praten over en de effecten laten zien die iets heeft en groepsprojecten en opdrachten.

Neem de tijd om na te denken en erachter te komen wat je nodig hebt om je leerpotentieel te realiseren. Alleen jij weet wat je voorkeur is.

Alles in de praktijk brengen

Computertraining komt meestal voor in de volgende vormen:

  • Traditionele face-to-face sessies. Wekelijkse middag- / avondlessen aan een plaatselijke hogeschool of universiteit – deze duren over het algemeen 2 / 3 uur per week en elke sessie behandelt een nieuw onderwerp met tijd om indien nodig het onderwerp van de vorige week te bespreken. Deze zijn handig als je iemand nodig hebt om de taak voor je te demonstreren en er is altijd iemand beschikbaar als dat nodig is. Deze worden traditioneel gebruikt voor technicustraining, NVQ in ICT of Computing, Specifieke applicatietrainingen, Specifieke vaardigheidscursussen.
  • Online leren: Verschillende bedrijven bieden online leren aan voor computertoepassingen en opleiding van technici. De nationale, door de overheid geleide, is leerdirect. Dit heeft een nationaal netwerk van centra die de levering van de cursussen ondersteunen, zodat je op je eigen gemak kunt studeren, maar er is altijd iemand om mee te praten als je dat nodig hebt. Dit wordt traditioneel gebruikt voor Specifieke sollicitatietrainingen, Specifieke vaardigheidscursussen.
  • CBT – Computer Based Training (je koopt een cd of offline software en laat deze op je computer op het werk of thuis draaien). Over het algemeen is er niemand om te raadplegen als je ondersteuning nodig hebt, dus je moet behoorlijk geavanceerd zijn in computergebruik om dit van nut te zijn. Dit wordt traditioneel gebruikt voor Specifieke sollicitatietrainingen, Specifieke vaardigheidscursussen.
  • Boek – over het algemeen volgen dit soort boeken het formaat van schermafbeeldingen, zodat u kunt zien wat er zou moeten gebeuren, een demonstratie waar je stap voor stap doorheen bent gegaan en tot slot een oefening om je leerproces te consolideren. Ze bevatten soms een cd met bestanden om aan te werken en om demonstraties van de taken te geven. Dit wordt traditioneel gebruikt voor Specifieke sollicitatietrainingen, Specifieke vaardigheidscursussen.
  • Eén op één bijles – er zijn lokale trainers die op persoonlijke basis met je samenwerken om ervoor te zorgen dat je precies krijgt wat je nodig hebt (dit is niet de goedkoopste optie!). Zoek er online naar.

Samenvatting

Iedereen heeft zijn eigen leerstijl, zorg ervoor dat je duidelijk bent over de jouwe. Het zal het gemakkelijker maken wanneer u klaar bent om uw training te organiseren.

Het is belangrijk dat je je realiseert dat je niet altijd kunt krijgen wat je nodig hebt. We leven niet in een perfecte wereld! Maar vaak kun je een heel goede tweede worden, en dit zal de manier waarop je leert enorm veranderen. Denk even na voordat je een cursus aanvraagt ​​en het kan een wereld van verschil maken. Het belangrijkste is dat je plezier hebt terwijl je leert, dat je die oude gevoelens van school kwijtraakt, waar leren vaak niet het leukste was in je leven.

  • Ontdek wat jouw leerstijl is.
  • Verzamel informatie over wat je moet/wil doen.
  • Genieten van!
Sidebar