
DRY Principe
Wat is het DRY Principe en Waarom is het Cruciaal?
In de wereld van softwareontwikkeling en IT-architectuur is efficiëntie de sleutel. Eén van de meest fundamentele en belangrijke principes is echter het DRY principe – Don’t Repeat Yourself.
Het DRY principe is een leidraad voor het schrijven van code die beheerbaar, betrouwbaar en schaalbaar is.
De formele definitie luidt:
“Elk stukje kennis moet één, ondubbelzinnige, gezaghebbende representatie binnen een systeem hebben.”
Dit betekent dat als dezelfde bedrijfslogica, berekening of configuratie op meerdere plekken in ons systeem voorkomt, we het DRY principe schenden. Die duplicatie van kennis leidt namelijk direct tot het tegenovergestelde: WET (Write Everything Twice). WET-systemen zijn niet alleen inefficiënt; ze zijn kwetsbaar voor fouten en onnodig duur in onderhoud.
Het negeren van DRY leidt dus tot een cascade van problemen die de projectgezondheid op de lange termijn ondermijnen:
Wanneer een stuk logica N keer is gedupliceerd, moet elke wijziging of bugfix N keer worden uitgevoerd. Een gebrek aan DRY leidt ertoe dat een kleine aanpassing een kostbare en risicovolle operatie wordt. Dit creëert bovendien aanzienlijke technische schuld.
Dit is het grootste gevaar bij het negeren van het DRY principe. Wanneer code op meerdere plaatsen staat, bestaat de kans dat men deze na verloop van tijd onafhankelijk wijzigt. Het systeem gedraagt zich dan op verschillende plaatsen anders. Een vergeten update in één van de gedupliceerde stukken creëert daardoor een moeilijk te traceren silent failure.
Grote stukken gedupliceerde code (WET) zijn moeilijker te lezen en te begrijpen. Nieuwe ontwikkelaars moeten bovendien meer code doorspitten en uitzoeken welk van de identieke delen de ‘echte’ is. Het DRY principe daarentegen, maakt de codebase slanker en overzichtelijker.
Het toepassen van DRY is een essentiële investering die zichzelf op de volgende manieren terugbetaalt:
Het DRY principe is een architecturaal principe dat van toepassing is op alle onderdelen binnen een IT-omgeving, van de front-end tot de infrastructuur.
| IT-Domein | WET (Problematische Duplicatie) | DRY (Oplossingsrichting) |
| Back-end Logica | Exact dezelfde calculatie in twee API-endpoints. | Refactor naar een gedeelde Service- of Utility-Klasse die beide aanroepen. |
| Databases | Dezelfde complexe JOIN of berekening in verschillende queries. | Implementeer Views, Stored Procedures, of gebruik herbruikbare queries. |
| Front-end / UI | Stijlen en lay-out structuren handmatig kopiëren tussen componenten. | Gebruik UI-Componenten (React, Vue) en een Design System met herbruikbare klassen. |
| Infrastructuur | Configuratieparameters (bijv. poorten, API-sleutels) in verschillende deployment-scripts. | Gebruik Configuratiebeheer (bijv. Ansible, Terraform) en Omgevingsvariabelen. |
Het DRY principe wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd als “elke syntactisch identieke code moeten we samenvoegen”. Dit leidt tot de valstrik van “valse herhaling”.
Het DRY principe is gericht op het elimineren van gedupliceerde requirements, dus niet louter syntactische gelijkenis.
Pas DRY alleen toe als de twee stukken logica logisch en semantisch dezelfde onderliggende verantwoordelijkheid dragen. Als de vereisten voor de twee stukken code in de toekomst onafhankelijk van elkaar kunnen veranderen, zijn het aparte stukken kennis en moeten ze apart blijven om toekomstige problemen te voorkomen.
Het DRY principe is een architecturale discipline die ontwikkelaars dwingt na te denken over abstractie en verantwoordelijkheden bij het ontwerpen van systemen.
Hoewel het in het begin meer denkwerk vereist om de juiste abstracties te identificeren, is de terugverdientijd in termen van verminderde bugs, lagere onderhoudskosten en snellere evolutie van de applicatie enorm. Door het DRY principe consequent toe te passen, bouwen IT-teams systemen die:
Door duidelijke scheidingen aan te brengen en duplicatie van requirements te vermijden, leggen we het fundament voor schone code en duurzame IT-systemen.


Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.