Digitale Transformatie
De succesvolle organisaties van vandaag weten dat effectief management en het benutten van informatie door middel van digitale transformatie essentieel zijn voor zakelijk succes en een onmisbare manier om concurrentievoordeel te behalen. Informatietechnologie en hedendaagse informatiesystemen zijn ontwikkelingsgebieden die worden gevoed door zowel de hoeveelheid als de diversiteit aan data en informatie waartoe deze moderne installaties toegang moeten hebben en waaraan ze moeten deelnemen om deel uit te maken van de digitale wereld. Organisaties of instellingen die technologie en leiderschap combineren zijn het meest succesvol in digitale transformatie, met een focus op het transformeren van klantervaring, operationele processen en bedrijfsmodellen (Martin, et al., 2020, p. 29).
In dit artikel wordt kort samengevat dat wat bekend staat als digitale transformatie zich niet alleen richt op digitale technologie en zich niet alleen beperkt tot software en informatietechnologie, maar veel groter is dan dat. Technische en softwareproblemen zijn slechts één van de vele aspecten waarop organisaties zich moeten concentreren.
Als je zoekt naar de definitie van digitale transformatie, zul je merken dat er veel definities zijn, en misschien bevat de volgende definitie er enkele: Digitale transformatie is het proces waarbij technologieën worden gebruikt om bedrijfsprocessen, organisatiecultuur en klantervaringen te creëren of te wijzigen. om aan veranderende marktvereisten te voldoen (Martin, et al., 2020, p. 29; Shooter, 2020; Whatfix, 2022). Een andere definitie van digitale transformatie is de strategische adoptie van digitale technologieën en praktijken die de digitale volwassenheid van een organisatie vergroten en haar vermogen verbeteren om bedrijfstransformatie voor groei te implementeren (ALTIMETER, 2020). Misschien geeft de definitie van Clayton Christensen en Stephen Kaufman het beste de werkelijke inhoud van digitale transformatie weer, aangezien zij deze definieerden als het transformeren en opnieuw uitvinden van de middelen, prioriteiten en activiteiten van een bedrijf om geschikt te zijn voor het beoogde doel in een digitaal ingeschakelde wereld (Christensen & Kaufman, 2006).
Hoe kunnen we het beste definiëren wat digitale transformatie is? Daarom moeten we eerst drie basisfeiten erkennen (Perkin & Abraham, 2017, p. 50):
Er zijn effectieve manieren om de capaciteiten van een organisatie (wat ze kan en wat ze niet kan) in kaart te brengen, door drie gebieden te identificeren:
Digitale transformatie is dus van cruciaal belang op al deze drie gebieden, en niet alleen op technologie.
Uit de voorgaande definities zien we dat de vereiste transformatie niet alleen op technologisch gebied plaatsvindt, maar ook op het gebied van bedrijfsmodellen en klantervaring. Deze definities leggen echter waarschijnlijk niet voldoende de nadruk op veranderingen in processen, manieren van werken en cultuur.
Digitale transformatie is niet alleen het nastreven van glanzende nieuwe technologie. Een nuttige les is te vinden in onderzoek uitgevoerd door MIT Sloan Cap Gemini en (Perkin & Abraham, 2017, p. 51). Uit het onderzoek bleek dat, hoewel de meeste bedrijven actief waren in digitale initiatieven, slechts een paar bedrijven zich positioneerden om echt rendement te behalen. Digitale macht werd gedefinieerd als:
Deze meer digitaal volwassen bedrijven zijn erin geslaagd een focus op verandering door middel van nieuwe technologie te combineren met een gelijktijdige focus op verandermanagement, mensen, processen en cultuur (Perkin & Abraham, 2017, p. 51).
Zoals we al zeiden, beperkt digitale transformatie zich niet alleen tot wat technisch is, aangezien digitale transformatie verschillende assen omvat, waaronder (Martin, et al., 2020, p. 29):
Dit kan worden bereikt door middel van verschillende elementen, zoals (inzicht in klanten, klantcontactpunten, verkooppresentatie, prestatiebeheer, automatisering, bedrijfsdigitalisering, nieuwe digitale producten, digitale globalisering).
Digitale technologieën veranderen de manier waarop we communiceren en waarde creëren met onze klanten. We zijn misschien opgegroeid in een wereld waarin bedrijven berichten uitzenden en producten naar klanten verzenden. Maar vandaag de dag is de relatie tweerichtingsverkeer: klantcommunicatie en reviews zijn ze invloedrijker dan reclame, en dynamische klantbetrokkenheid is een belangrijke motor voor zakelijk succes geworden.
Digitale technologieën veranderen de manier waarop we over concurrentie moeten denken. We concurreren niet alleen met concurrerende bedrijven binnen onze bedrijfssectoren, maar ook met bedrijven buiten onze sectoren die klanten stelen met hun nieuwe digitale aanbod. Het kan zijn dat we te maken krijgen met hevige concurrentie met een al lang bestaande concurrent in een bepaalde sector, terwijl we de capaciteiten van dat bedrijf benutten door samen te werken in een andere sector van ons bedrijf. Het kan zijn dat onze concurrentiemiddelen zich steeds vaker niet binnen onze organisatie bevinden. In plaats daarvan kunnen ze deel uitmaken van een netwerk van partners die bij elkaar worden gehouden door lossere zakelijke relaties.
Digitale technologieën hebben onze wereld veranderd, misschien wel het allerbelangrijkst in de manier waarop we over data denken. In traditionele bedrijven waren data duur om te verkrijgen, moeilijk op te slaan en te gebruiken in organisatorische opslagplaatsen. Voor het managen van deze data was alleen de aanschaf en het onderhoud van enorme IT-systemen nodig (denk aan de ERP-systemen (Enterprise Resource Planning) die alleen nodig zijn om de voorraad bij te houden van een fabriek in Thailand tot goederen die in een winkelcentrum in Kansas City worden verkocht). Tegenwoordig worden data in een ongekend tempo gegenereerd – niet alleen door bedrijven, maar door iedereen. Bovendien worden cloudgebaseerde systemen voor gegevensopslag goedkoop, direct beschikbaar en gebruiksvriendelijk. De grootste uitdaging van vandaag is het omzetten van de enorme hoeveelheid data die we hebben in waardevolle informatie.
Digitale technologieën veranderen ook de manier waarop bedrijven innoveren. Traditioneel is innovatie duur, risicovol en geïsoleerd. Het testen van nieuwe ideeën was moeilijk en duur, dus vertrouwden bedrijven erop dat het senior management moest raden wat er in het product moest zitten voordat het op de markt werd gebracht. Tegenwoordig maken digitale technologieën voortdurend testen en experimenteren mogelijk, processen die in het verleden ondenkbaar waren. Prototypes kunnen voor een paar centen worden gebouwd en ideeën worden snel getest met gebruikersgemeenschappen. Continu leren en snelle iteratie van producten – voor en na hun lanceringsdatum – zijn de norm geworden.
Ten slotte dwingen digitale technologieën ons om anders na te denken over de manier waarop we waarde voor klanten begrijpen en creëren. Wat klanten waarderen, kan zeer snel veranderen, en onze concurrenten ontdekken voortdurend nieuwe kansen die onze klanten mogelijk waarderen. Wanneer een bedrijf succes boekt op de markt, ontstaat er vaak op gevaarlijke wijze zelfgenoegzaamheid. Zoals Andy Groff jaren geleden waarschuwde, in het digitale tijdperk ‘overleven alleen de paranoïde’. Het is nu absoluut noodzakelijk om voortdurend de grenzen te verleggen om de volgende bron van klantwaarde te vinden. Deze houding ten opzichte van klantwaarde is duidelijk zichtbaar bij de huidige digitale titanen, of het nu Google, Amazon, Facebook of Apple is. Hoewel ze grote successen boeken, kijken ze uit naar verschuivingen in de behoeften van klanten en bereiden ze zich voor op het betreden van nieuwe markten met nieuwe waardeproposities.
Tegenwoordig is bedrijfstransformatie essentieel als bedrijven relevant willen blijven in hun steeds evoluerende industrieën. Een effectieve ondernemingsstructuur kan belangrijke voordelen voor de organisatie opleveren. Specifieke voordelen van de bedrijfsstructuur ten opzichte van digitale transformatie zijn onder meer (TOGAF, 2018, p. 7):
Nieuwe, slankere en wendbaardere bedrijven ontwrichten de markten, dankzij nieuwe en opkomende technologieën. Maar ondanks dat het de technologie is die deze sectorverstoringen mogelijk maakt, is het het bedrijfsleven dat de technologie moet aandrijven en de organisatie naar digitale transformatie moet sturen, en niet andersom.
Met de Digital Enterprise Map is er een bovenaanzicht van het hele bedrijf dat de verschillende grenzen van alle verschillende bedrijfstakken overspant. De sleutel is dat er geen silo’s meer zijn en dat bedrijfseenheden niet langer hun eigen afzonderlijke initiatieven zullen creëren, wat meestal gebeurt. In plaats daarvan kunnen we een digitaal verbonden onderneming realiseren, zoals weergegeven in dit diagram (Dani, 2017):
Digitale transformatie gaat niet in de eerste plaats over technologie, maar over strategie. Hoewel het misschien een evolutie van je IT-architectuur vereist, vindt de belangrijkste ontwikkeling plaats in je strategisch denken (Rogers, 2016, p. 239).
Projectteams moeten voortdurend de levenscyclus van bestaande informatietechnologie en systemen beoordelen en monitoren. Ze moeten systemen beoordelen aan de hand van specifieke operationele criteria om hun prestatie- en economische criteria aan te tonen en hun voortdurende levensvatbaarheid te evalueren. Systemen die inefficiënt zijn of te veel kosten om te exploiteren of te onderhouden, zijn geschikte kandidaten voor vervanging door nieuwe en verbeterde IT-systemen en -technologie.
Organisaties moeten moeilijke keuzes maken over waar ze hun inspanningen en initiatieven op moeten richten. Het is essentieel om te bepalen waar ze staan – hun digitale volwassenheid – en waar ze moeten zijn om hun bedrijfstransformatiedoelen te bereiken.
ALTIMETER, 2020. De staat van digitale transformatie in 2020: benchmarking van digitale volwassenheid in het COVID-19-tijdperk, sl: sn
Christensen, CM & Kaufman, SP, 2006. De capaciteiten van uw organisatie beoordelen: middelen, processen en prioriteiten. sl, Harvard Business School.
Dani, AT, 2017. Waarom enterprise-architectuur hand in hand gaat met digitale transformatie. [Online]
Beschikbaar op: https://www.enterpriseitnews.com.my/why-enterprise-architecture-goes-hand-in-hand-with-digital-transformation/
[Online januari 2022].
Martin, K., Pötter, T. & Abu Ghoush, M., 2020. Enterprise One-Page-Magic en infographics in hoge resolutie-indeling. [Online]
Beschikbaar op: https://www.researchgate.net/publication/340209057_Enterprise_One-Page-Magic_and_Infographics_in_High-Res_Format
[Online januari 2022].
Perkin, N. & Abraham, P., 2017. Bouwen aan een flexibel bedrijf door middel van digitale transformatie. 1e editie Croydon, VK: Kogan Page Limited.
Rogers, DL, 2016. Het draaiboek voor digitale transformatie: heroverweeg uw bedrijf. 1e editie New York: Columbia University Press.
Shooter, K., 2020. Technologiespecial: Wat is digitale transformatie?. [Online]
Beschikbaar op: https://technologymagazine.com/cloud-and-cybersecurity/technology-special-what-digital-transformation
[Online 2022].
TOGAF, 2018. De Open Group Architecture Framework (TOGAF)-standaard. 9.2 uitg. VS: De Open Groep.
Whatfix, 2022. Wat is digitale transformatie?. [Online]
Beschikbaar op: https://whatfix.com/digital-transformation/
[Online 2022].
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.