
Wireframe
Een Wireframe is een vereenvoudigde ontwerpweergave die drie eenvoudige maar exacte doelen dient:
Net als de blauwdruk van een gebouw, beschrijft een Wireframe de details duidelijk en specifiek terwijl het de ontwikkelaars een overzicht van het project geeft.
Wireframes zijn een essentiële stap bij het vertalen van een software idee naar realiteit. Of je nu nieuw bent in User Experience design bent of je bent er al jaren mee bezig, wireframes is iets waar van je moet weten.
Hoe weet je wat je moet doen als je het nog nooit eerder hebt gedaan? Op welk moment maak je een Wireframe en welke stappen moet je nemen? Wat is het verschil tussen een schets en een Wireframe? Hoe zit het met mockups of prototypes? Dit artikel helpt je op weg.
Een Wireframe is de middenweg tussen pen-en-papierschetsen en ons eerste prototype. Het helpt bovendien bij het plannen van de lay-out en interactiepatronen van onze gebruikers. Hierbij maken we geen gebruik van afleidende details zoals kleuren of kopieën. De voorgestelde user journey maken we eveneens duidelijk zonder kleur, arcering of mooie menu’s.
Een Wireframe is snel, goedkoop en misschien het belangrijkste, vergankelijk. Wireframes zijn bedoeld om te evolueren naarmate we meer informatie verzamelen via gebruikersonderzoek of input van belanghebbenden.
Vergeleken met een high-fidelity mockup of prototype, is het verzamelen van feedback met een Wireframe veel belangrijker dan onderzoek naar gebruikspatronen of user journeys. Bij een Wireframe besteden we meer aandacht aan functionaliteit en user experiance dan aan de esthetische kenmerken van de elementen op het scherm.
Wireframes fungeren als een gemeenschappelijke taal tussen ontwerpers, gebruikers, belanghebbenden en ontwikkelaars. Ze zijn complex genoeg om iedereen te informeren, maar eenvoudig genoeg om niet vast te zitten aan te veel details of ontwerptaal.
De kern van een goed Wireframe is eenvoud. Het enige wat we namelijk hoeven te doen, is te laten zien hoe elementen op de pagina zijn ingedeeld en hoe de site-navigatie zou moeten werken. We kunnen later wel fraaie afbeeldingen en flitsende lettertypen toevoegen. Nu leiden dit soort dingen alleen nog maar af.
Houd deze richtlijnen in gedachten:
Na de schetsen zijn er vaak veel stappen tussen het begin en einde van het productontwerpproces. Laten we nog een paar termen bekijken die we kunnen tegenkomen:
Onthoud dat een Wireframe pas de eerste stap zijn naar een prototype. Terwijl prototypes bedoeld zijn als een redelijk functionele versie van ons product, helpen wireframes ons bij de plaatsing van content en het uitzetten van een koers naar een functionerend prototype.
UX-ontwerpers benaderen wireframing op verschillende manieren. Sommigen beginnen graag met de hand te schetsen, terwijl anderen graag apps of tools gebruiken die iets technischer zijn. De beslissing om een Wireframe met de hand of met een computer te maken is meer gerelateerd aan welke benadering de specifieke situatie vereist in plaats van de voorkeur van de ontwerper. Deze specifieke situaties kunnen zijn:
Ons Wireframe moet een visuele gids zijn voor het kader van onze site en hoe je hier op kunt navigeren. Uiterlijk en visuele aantrekkingskracht spelen in dit stadium geen rol. Onze grootste zorg met een Wireframe is om onze content op een intuïtieve en natuurlijke manier te presenteren op een manier die vertrouwd overkomt bij gebruikers van dit soort diensten. Het is onze missie is om het voor onze gebruikers gemakkelijker te maken om hun doelen te bereiken (of om door te gaan met onze Call-to-Action). Door onze informatie op deze manier te presenteren, stemt we de zakelijke doelstellingen van onze software af op de behoeften van onze gebruikers. Dat kan allemaal door wat lijnen op papier te zetten.
 Discussieer mee op  LinkedIn.
Discussieer mee op  LinkedIn.


Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.