De LEAN Startup strategy (voor InsanePlan)


LEAN Startup Strategy

De LEAN Startup strategy biedt een wetenschappelijke benadering voor het managen van Startups en zorgt ervoor dat een product sneller in handen van klanten komt. De LEAN Startup strategy leert ons hoe we een startup kunnen aansturen, wanneer we moeten veranderen en wanneer we moeten volharden. Het leert ons hoe we een bedrijf moet laten groeien met maximale versnelling. Het is een principiële benadering voor de ontwikkeling van nieuwe software.

Veel SaaS startups beginnen met een idee voor een toepassing waarvan ze denken dat mensen het nodig hebben. Ze besteden dan maanden, soms jaren, aan het perfectioneren van die software zonder het ooit, zelfs in een zeer rudimentaire vorm, aan de potentiële klant te tonen. Ze bereiken geen brede acceptatie van klanten omdat ze nooit met potentiële klanten hebben gesproken en hebben bepaald of het product interessant was of niet. Het opstarten mislukt omdat ze uiteindelijk geen idee hebben wat de klant wil.

De SaaS LEAN Startup strategy elimineert onzekerheid

Het ontbreken van een op maat gemaakt managementproces heeft ertoe geleid dat velen een startup zien als een recept voor chaos. Een startup is dan ook een menselijke instelling die ontstaat om ​nieuwe software en services te creëren onder omstandigheden van extreme onzekerheid [Eric Ries]. Vaak hebben ze alle klassieke bedrijfsprocessen naast zich neergelegd. Ze hanteren een “Just do it” benadering die alle vormen van management vermijdt. Maar dit is gelukkig niet de enige optie. Met de LEAN Startup strategy kunnen SaaS bedrijven chaos voorkomen en orde scheppen tijdens de creatie van hun software. De aanpak biedt hulpmiddelen om een ​product​visie continu te testen. LEAN gaat bovendien niet alleen over minder geld uitgeven. LEAN gaat namelijk niet over snel en goedkoop falen. Het gaat echter om het zetten van een proces, een methodiek rond de ontwikkeling van een product.

Werk slimmer, niet harder

De LEAN Startup strategy heeft als uitgangspunt dat elke startup een groots experiment is dat een vraag probeert te beantwoorden. De vraag is niet: “Kan deze software worden gebouwd?” In plaats daarvan zijn de vragen echter:

  • Moeten we deze software gaan bouwen[1]? En
  • Kunnen we een duurzaam bedrijf opbouwen rond deze software en services[1]?

Dit experiment is meer dan alleen theoretisch onderzoek; het is een eerste product. Als het succesvol is, kan de Startup aan de slag met zijn campagne:

  • Early adopters inschakelen[3].
  • Partners toevoegen aan ieder verder experiment of iteratie[3].
  • Uiteindelijk beginnen met de exploitatie van de services[4].

Tegen de tijd dat de software klaar is om op grote schaal te marketen, heeft het al gevestigde klanten. De echte problemen zijn al opgelost en er zijn gedetailleerde specificaties voor wat we moeten bouwen.

De SaaS Lean Startup ontwikkelt een MVP

lean start up strategy

De kern van de Lean Startup strategy is de feedback-build-measure-learning cyclus. De eerste stap is uitzoeken welk probleem we moeten oplossen[1]. Vervolgens het ontwikkelen we een Minimum Viable Product (MVP) om zo snel mogelijk met het leerproces te beginnen[2]. Zodra de MVP is vastgesteld, kan een Startup de groeimotor aanzetten. Dit omvat meten en leren en moet bruikbare metrieken omvatten die oorzaak- en gevolgvragen kunnen aantonen.

De startup zal ook de “Five Whys” onderzoeksmethode uit de LEAN-toolbox benutten. We stellen vijf eenvoudige vragen om onderweg problemen te bestuderen en op te lossen. Wanneer we dit proces van meten en leren correct uitvoeren ontstaan de bedrijfsprocessen voor onze Startup vanzelf. Zo niet, dan is dit een teken dat het tijd is om ons aan te passen of een structurele koerscorrectie aan te brengen. We moeten dan  ​nieuwe fundamentele hypotheses over de software gaan testen. We houden daarbij onze strategie en groeimotor opnieuw tegen het licht.

Gevalideerd leren tijdens een SaaS Lean Startup

Vooruitgang kunnen we meten door de productie van software van hoge kwaliteit. De eenheid van vooruitgang voor een Lean Startup is gevalideerd leren. Dit is een rigoureuze methode om vooruitgang aan te tonen terwijl we ingebed zijn in een omgeving van extreme onzekerheid. Zodra een Startup “gevalideerd leren” omarmt, kan zij het ontwikkelingsproces aanzienlijk verkorten. Hierbij onderkennen we de volgende stappen:

  • Het richten op het vinden van de juiste toepassing, de software waar klanten voor willen en zullen betalen.
  • Niet maanden te wachten op een bèta-lancering van producten om de richting van de Startup te veranderen [4].
  • De Startup past zijn plannen stapsgewijs aan, idee na idee, functie na functie, module na module[5].

De status van InsanePlan

Eerder publiceerde ik over de ontwikkeling van mijn eerste SaaS applicatie, Foods&Diets. Foods&Diets is een web-app voor het verbeteren van je voedingsgewoontes en een gezonde levensstijl. Daarbij kun je je online laten begeleiden door een van onze coaches. Waar bevinden deze ontwikkelingen zich nu en hoe verhouden ze zich tot de LEAN Startup strategy?

  1. De eerste testronde heeft geleid tot nieuwe inzichten. De niche is scherper afgesteld en kent vrijwel geen concurrentie. De wereldwijde markt is echter enorm groot.
  2. Dit heeft geleid tot grote aanpassingen en uitgebreid programmeerwerk is nog steeds gaande. We gaan echter door tot het voldoende is om ons MVP te lanceren.
  3. Er is doorlopend contact met diëtisten, lifestyle coaches en potentiële klanten. Zij leveren materiedeskundigheid en adviezen voor onze service.
  4. Foods&Diets is gewoon live en iedereen kan de software uitproberen. Gebruikers zullen wel merken dat de software geregeld wordt aangepast. Echter zonder consequenties voor de fundamentele functionaliteit.
  5. De tweede testronde zal binnenkort worden aangekondigd. Net als vorige keer worden diegenen die bugs aanleveren beloond met een levenslang lidmaatschap.
LinkedIn GroupDiscussieer mee op LinkedIn.
Samenvatting
De LEAN Startup strategy (voor InsanePlan)
Artikel
De LEAN Startup strategy (voor InsanePlan)
Beschrijving
De LEAN Startup strategy biedt een wetenschappelijke benadering voor het managen van Startups en zorgt ervoor dat een product sneller in handen van klanten komt. De LEAN Startup strategy leert ons hoe we een startup kunnen aansturen, wanneer we moeten veranderen en wanneer we moeten volharden. Dit artikel geef inzicht in de verschillende stappen.
Auteur
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo
Sidebar