COTS Software strategie
Commercial-of-the-shelf (COTS) is een term die verwijst naar kant en klare software die op de commerciële markt verkrijgbaar zijn. Deze software kunnen we bovendien verkrijgen en gebruiken via standaard contracten. Let op! De provider bepaalt in 99% van de gevallen de voorwaarden waaronder we COTS Software kunnen gebruiken. Er is weinig of geen ruimte voor onderhandeling.
Een COTS Software product is meestal computerhardware of software die speciaal is gemaakt voor een specifieke toepassing. Het is beschikbaar voor een groot publiek. Dergelijke gebruikersvriendelijke producten zijn zo ontworpen dat ze direct beschikbaar voor gebruik zijn. Typische voorbeelden van COTS software zijn Microsoft Office en antivirussoftware. COTS software is over het algemeen elk software product dat kant en klaar beschikbaar is. Het vereist geen verdere ontwikkeling voordat we het installeren.
In tegenstelling tot COTS Software zijn op maat ontworpen producten doorgaans minder betrouwbaar en duurder. Dit komt omdat het maatwerk product in een mum van tijd met een beperkt budget volledig nieuw is ontwikkeld. Vaak zitten er nog bugs in. COTS Software producten die door een klant of een andere partij zijn aangepast om te voldoen aan de requirements van de klant, noemen we MOTS (Modified-of-the-shelf). Over het algemeen is het zo dat als COTS software eenmaal is gewijzigd, de verantwoordelijkheid voor het managen van deze wijzigingen bij de klant ligt.
Het kopen van COTS-producten is voor bedrijven noodzakelijk geworden. Het is normaal dat grote bedrijven verschillende COTS software producten in de bedrijfsvoering op te nemen. Deze producten bieden namelijk meer functionaliteit tegen een relatief risicovrije investering. Dit heeft een grotere markt voor COTS Software gevormd.
Op ITpedia staan al veel artikelen over het selecteren en implementeren van SaaS-software. Laten we een aantal criteria hiervan tegen een COTS Software strategie houden en meer in detail verkennen.
SaaS-oplossingen lenen zich goed voor bedrijven die geografisch verspreid zijn en op afstand werken. De software is overal vanaf dag 1 toegankelijk, zonder dat er bedrijfsinfrastructuur en firewall veranderingen mee gemoeid zijn. Begrijpelijk dat dit een van de belangrijkste redenen is waarom de SaaS-beweging begon met CRM toepassingen. Die ondersteunen remote verkoopteams namelijk uitstekend. Denk hierbij aan oplossingen zoals Salesforce.com of eerder nog Siebel, net eind jaren negentig.
SaaS werkt nog steeds het beste voor specifieke bedrijfsprocessen die we kunnen isoleren zonder dat er aanzienlijke integraties vereist zijn. SaaS-oplossingen met een groter bereik, zoals Netsuite, werken pas goed als de leverancier de ERP-oplossing voor onze hele organisatie levert. Probeer maar eens een ERP pakket voor één afdeling te implementeren en daarna te integreren met een andere ERP oplossing binnen het bedrijf. Het is een zeer frustrerende ervaring. Om deze reden zullen bedrijfsbrede SaaS-implementaties met een groot bereik in de nabije toekomst nog beperkt blijven tot de MKB-markt.
Let wel, SaaS is een implementatiestrategie, geen licentiestrategie. SaaS kennen we echter vooral door het businessmodel waarbij we software op abonnementsbasis verkrijgen. Hierdoor kunnen we namelijk de aanzienlijke licentiekosten vooraf vermijden. Dit stelt organisaties in staat om SaaS-aankopen als operationele kosten weg te schrijven in plaats van als Capex. Zo krijgen ze meer waar voor hun geld. Bovendien kunnen ze rekenen op forse besparingen op infrastructuur, ondersteuningsbronnen en onderhoudskosten voor software.
SaaS heeft een lange weg afgelegd maar heeft klanten steeds meer configuratie mogelijkheden gegeven. Zo kunnen klanten de verwerkingsregels aanpassen of zelfs applicaties in elkaar schroeven met behulp van een SaaS platform. Wat betreft het toestaan van aanpassingen zal SaaS echter nooit in de buurt komen van het traditionele maatwerk voor On premise software. SaaS-leveranciers moeten namelijk altijd rekening houden met het mogelijk maken van naadloze upgrades zonder betrokkenheid van de klant. Dit vereist dat de SaaS ontwikkelaars grenzen moeten stellen aan de mogelijkheid om programmacode of datamodellen binnen de applicatie te wijzigen. Als ons bedrijf aanzienlijke aanpassingen nodig heeft, is SaaS misschien niet de juiste keuze. SaaS past echter wel goed in een doordachte, lange termijn COTS Software strategie.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.