ZZP-er
Als ZZP-er moet je je anders opstellen maar het IT-er zijn gevoel blijft hetzelfde. In meer dan drie decennia als IT-er heb ik geweldige momenten van glorie, maar ook van diepe wanhoop meegemaakt. Om 4 uur ’s morgens naar huis na een geslaagde release of een talk met Bill Gates. Maar ook het doordringen van het besef dat een project helemaal onder je voeten wegzakt. Het maakt dat IT-er zijn geen saai bestaan is, leidt tot herinneringen die voor eeuwig in je geheugen staan gegrift. Ieder dergelijk moment is een unieke ervaring.
Als opdrachtgever heb ik een aantal echt intelligente en capabele ZZP-ers aan het werk gehad, maar ook een aantal matig getalenteerde mensen. Als je hun expertise kent en weet hoe je met ze om moet gaan, kan je ze altijd bellen. Een echte IT-er staat altijd klaar om je te helpen. Zo stel ik me ook op en zo helpen we elkaar.
In de loop der jaren ontdek je wat de kritische succesfactoren zijn voor een zelfstandige IT-professional. Hier onder staan 4 Soft Skill fouten die ZZP-ers kunnen maken in hun professionele leven. Omdat een ZZP-er afhankelijk is van nieuwe opdrachten kan hij er maar beter rekening mee houden.
Deze ZZP-er ziet iedere andere technologie als nutteloos.
Dit is iets dat ik nooit heb begrepen. Vorige week had ik een gesprek met een ZZP-er die zich uit een project had terug getrokken. We hadden het over de redenen van zijn vertrek. Het was omdat de opdrachtgever had besloten om over te stappen naar een andere technologie en hij wilde daar niet mee werken. Als het een stap van PHP naar Java of van .NET naar Java, dan had ik het kunnen begrijpen. Maar we hebben het over het verhuizen naar PHP 7 vanuit PHP 5 (eigenlijk is de technische stack hetzelfde).
Technologie is een enabler en als ZZP-er moet je technologie beschouwen als een hulpmiddel om problemen mee op te lossen. Het gaat niet om het kiezen van een probleem dat bij een technologie past. Als je een dergelijke benadering kiest, word je al snel een paria en beperk je je kansen op nieuwe opdrachten.
Ik snap het wel, a-technische mensen zijn soms warrig en niet instaat om een logische gedachtegang op te zetten. De techneut doet dit zonder met zijn ogen te knipperen en heeft de oplossing al voor dat de ander is uitgesproken. Dit maakt communiceren lastig. Mensen met een hoog technologiequotiënt (TQ) menen dat het daarom nutteloos is om iets te bespreken met mensen met een laag TQ. Als ZZP-er moet je je echter aan deze situatie aanpassen.
Je moet begrijpen dat je zakelijke software ontwikkelt voor een opdrachtgever, die is bedoelt om hun problemen op te lossen. Op deze manier verdien je je geld, klanten betalen voor deze software.
Dit betekent dat om succesvol te zijn op dit gebied, je ervaring moet hebben met het oplossen van klantproblemen. Problemen kan je alleen oplossen als je ze goed begrijpt. Daarvoor moet je communiceren met klanten, die misschien niet zo technisch zijn als je zouden willen.
Identificeer je je ermee? Hopelijk niet. Veel ZZP-ers geloven erin, het werk goed doen en je verder nergens mee bemoeien. Toch is dit een grote fout die leidt tot grote verliezen. Er zijn twee belangrijke nadelen van een eenling zijn:
Het komt voor dat een ZZP-er alleen contact heeft met zijn opdrachtgever of directe managers als hij wordt gebeld voor het toewijzen van werk. Niet goed. Wees praktisch, je opdrachtgever is niet alleen verantwoordelijk voor het toewijzen van werk aan jou, maar ook aan anderen. Zorg er voor dat je bovenaan zijn lijstje staat. Je hoeft je opdrachtgever niet te steunen, maar je moet absoluut proberen een hartelijke relatie met hem te onderhouden.
Een hartelijke relatie met je opdrachtgevers heeft grote voordelen. Als je het goed aanpakt hoef je nooit je CV op een ZZP site te zetten. Waarom? Telkens als je een nieuwe opdracht nodig hebt ga je koffie drinken met je ex-opdrachtgevers. Die heeft mogelijk een klus of kent iemand die net opzoek is naar iemand met jou capaciteiten. Bovendien bespaart het veel zoektijd en stelt het je staat om betere rollen en uurtarieven te krijgen. Dit zou anders moeilijk zijn geweest.
De sleutel is dus om een relatie op te bouwen met opdrachtgevers. Die zullen je altijd aan nieuwe opdrachten helpen of aan het verlengen van lopende opdrachten.
Dit zijn niet de enige fouten die een ZZP-er kan maken als IT-professional. Denk bijvoorbeeld aan presentatievaardigheden. Deze heb je nodig om jezelf en je projecten te verkopen. Dit artikel legt echter de nadruk op Soft skills. Andere fouten zijn met opzet buiten beschouwing gelaten omdat iedere IT-professional die kan maken. Soft skills zijn belangrijk voor een ZZP-er omdat ze zijn of haar inkomen voor een groot deel bepalen.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.