De schok van de eerste IaaS factuur


IaaS

Infrastructure as a service (IaaS) is een vorm van cloud computing die gevirtualiseerde computerbronnen via internet biedt. Naast software as a Service (SaaS) en Platform as a Service (PaaS) is IaaS een van de drie hoofdcategorieën van cloud computing-services.

Het IaaS model

In een IaaS-model host een cloudprovider de infrastructuurcomponenten die traditioneel aanwezig zijn in een on-premises datacenter, inclusief servers, opslag- en netwerkhardware en de virtualisatielaag .

De IaaS-provider levert eveneens een aantal diensten om die infrastructuurcomponenten te managen. Dit kunnen gedetailleerde facturering, monitoring, toegang-logging, beveiliging en clustering omvatten. Maar ook storage management, zoals back-up, replicatie en restore. Deze services worden steeds meer beleidsgedreven. Daardoor kunnen IaaS-gebruikers steeds meer processen automatiseren en meer regie krijgen over belangrijke infrastructuurtaken. Een gebruiker kan bijvoorbeeld beleidsregels implementeren voor het behouden van de balans tussen beschikbaarheid en prestaties van de toepassing.

Voordelen van IaaS

Er zijn nogal wat zaken waarmee we rekening moeten houden bij het beheer van onze SaaS-infrastructuur. De beste SaaS-bedrijven zetten de meeste van hun inspanningen in op het bouwen van uitstekende zakelijke apps en het promoten van deze apps bij hun klanten. Deze SaaS-bedrijven geven er de voorkeur aan om afhankelijk te zijn van de door hen gekozen IaaS-partners. Die zorgen op hun beurt voor de levering van de infrastructuur services. Samenwerken met een IaaS-provider biedt de volgende voordelen:

Infrastructuur meten en bewaken

Een van de belangrijkste aspecten van IaaS is het meten van klantreacties. SaaS-bedrijven analyseren en controleren de reacties van klanten minutieus om te begrijpen hoe gebruikers hun oplossingen gebruiken en bieden daarom incrementele toevoegingen aan hun oplossingen om hun aanbod te optimaliseren. De provider zal dit ondersteunen anders heeft de SaaS leverancier geen inzicht in deze data.

Kostenbeheersing en focus op klantenservice

De meeste SaaS-leveranciers richten zich op het ontwikkelen van de beste apps in de markt, om klanten meer waarde te bieden en meer klanten te werven in een concurrerende omgeving. De afhankelijk van IaaS-providers is daarbij logisch omdat SaaS-leveranciers hun datacentervereisten niet van meet af aan precies kunnen voorspellen. Hierdoor kunnen ze direct op investeringen in deze kostbare resources besparen.

In -depth analytics

  1. Het bijhouden van het rendement van hun marketing campagnes.
  2. Het gebruik van rapportage systemen met hun zakelijke systemen zoals CRM en ITSM systemen.
  3. Informatie over hoe ze hun aanbod kunnen fine-tunen.
  4. Het verbeteren van hun eigen infrastructuur. 

Ze gebruiken het portaal van hun IaaS-provider eveneens om inzicht te krijgen in real-time gebruik en beschikbaarheid van services.

Schaalbaarheid van beveiliging en service

In een SaaS-model is het belangrijk dat onze services betrouwbaar en schaalbaar zijn tot hoge volumes. Omdat de SaaS-markt zeer concurrerend is, kan het verliezen van klanten leiden tot het mislopen van omzet en reputatieschade.

Daarom is het belangrijk dat een SaaS-leverancier samenwerkt met een betrouwbare provider die een minimale uitvaltijd garandeert en hoge systeem prestaties levert. Een andere manier om de servicebetrouwbaarheid te verbeteren, is de inzet van een robuust SaaS-ecosysteem. Op een dergelijk systeem draaien meerdere SaaS-providers naast elkaar.

De IaaS factuur

Over het algemeen betalen IaaS-klanten per gebruik, meestal per uur, week of maand. Sommige providers facturen ook op basis van de hoeveelheid ruimte op hun virtuele computer. Dit pay-as-you-go-model elimineert de kapitaaluitgaven voor het gebruik van interne hardware en software.

Wanneer een bedrijf niet van externe providers gebruik mag maken, kan een private cloud op locatie nog steeds de controle en schaalbaarheid van IaaS bieden. De kostenvoordelen zijn dan niet langer van toepassing. Ondanks het flexibele, pay-as-you-go-model kan de IaaS-factuur voor sommige bedrijven een probleem vormen. IaaS-facturering is uiterst gedetailleerd en geeft het gebruik van services nauwkeurig weer. 

Check de facturen nauwkeurig

In het begin zal een klant met de neus op de feiten worden gedrukt. De cloudkosten vallen vaak hoger uit dan verwacht. Laat het controleren van de facturen voor elke resource en service daarom niet over aan de financiële afdeling, maar laat systeembeheer er ook naar kijken. Deze beheerders moeten hun IaaS-omgevingen en facturen nauwlettend in de gaten houden om te begrijpen hoe ze deze omgeving het beste kunnen inzetten.

LinkedIn GroupDiscussieer mee op LinkedIn.
Samenvatting
De schok van de eerste IaaS factuur
Artikel
De schok van de eerste IaaS factuur
Beschrijving
Laat systeembeheer de IaaS facturen controleren om te voorkomen dat ongebruikte services in rekening worden gebracht en dat de bedragen oplopen. Hebben we IaaS eigenlijk wel nodig voor SaaS?
Auteur
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo
Sidebar