Hoe herken je een slecht IT bedrijf?


Capex and Opex

Slecht IT bedrijf

Soms kan je een slecht IT bedrijf gemakkelijk herkennen, maar vele blijven onopgemerkt. Waarom? Omdat de meeste klanten niet weten waar ze op moeten letten. Ik heb bij meerdere slechte bedrijven gewerkt en als CIO moest ik soms zaken moeten doen met slechte bedrijven. Of je nu een ontwikkelaar bent of een klant, in dit artikel staat een aantal tips waaraan je een slecht IT bedrijf kunt herkennen.

Er zijn veel slechte IT bedrijven

De waarheid is dat het best moeilijk is om een IT bedrijf op het eerste gezicht te  beoordelen.

Er zijn verschillende soorten slechte IT-bedrijven. Sommige zijn super-irritant en andere destructief. Tenzij we vooraf zelf de programmacode kunnen beoordelen is het voor velen van ons moeilijk een slecht IT bedrijf te onderscheiden van een goed bedrijf. De medewerkers van slechte bedrijven hebben een hele reeks slechte gedragingen. Dit komt alleen maar door het slechte gedrag van de directie van dit soort bedrijven.

De directie of de eigenaren zijn alleen maar uit op geld en zetten hun medewerkers onder druk om zoveel mogelijk omzet te genereren. Gelukkig zijn er een aantal veelbetekenende voortekenen waardoor we het kaf van het koren kunnen scheiden.

Dit is waar je op moet letten als je met een IT bedrijf een overeenkomst wil aangaan:

Je intuitie

Als de salesmanager binnen stapt weet je het vaak al. Zijn blik, zijn non-verbale houding, is hij opdringerig, heeft hij mooie praatjes, is het een gladde jongen of is hij misschien te gretig? Doet hij mooie beloftes? Je weet: Als iets te mooi is om waar te zijn, is dat waarschijnlijk ook zo. Maar als hij meedenkt met het zoeken van een oplossing, zich opstelt als een partner en zich niet opdringt, dan wekt dat meer vertrouwen. De schets die hij over zijn bedrijf maakt moet ook aansluiten bij jou als opdrachtgever.

Een slecht IT bedrijf met een vaag contract

Normaal gesproken doorlopen we een offerte traject gevolgd door een contract. Er zijn echter IT bedrijven die alvast willen beginnen en zeggen dat het allemaal wel goed komt. Trap daar niet in want je loopt tegen de volgende problemen:

  • De requirements zijn nog niet duidelijk en veranderen voortdurend.
  • Er volgen telkens rekeningen voor verrichte werkzaamheden.
  • De deadline wordt zonder blikken of blozen overschreden.
  • Er is niet voldaan aan de beveiligingseisen en de compliance eisen.
  • Er zijn geen garanties.

Let ook op de exit voorwaarden in het contract. Wat gebeurt er als jullie uit elkaar gaan? Neemt het IT bedrijf dan nog verantwoordelijkheid voor de programmatuur die nog in de pipeline zit? Wat als je daarna fouten tijdens het acceptatietesten vindt?

De medewerkers van een slecht IT bedrijf

Als het project eenmaal loopt krijg je te maken met de medewerkers. Let goed op hun gedrag, het is vaak een aanwijzing voor een slecht IT bedrijf. Bij een slecht bedrijf dat vaak onder de kostprijs offereert geeft dat allerlei problemen:

  • De ontwikkelaars maken het werk maar half af.
  • Ze documenteren hun werkzaamheden niet.
  • Vaak worden ze onderbetaald wat leidt tot motivatie problemen. Ze hebben weinig respect voor hun managers en klanten.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen op elke regel, maar over het algemeen zijn er indicaties voor een slecht IT bedrijf. Dit zijn de belangrijkste types die bij een slecht IT bedrijf werken:

De haastige

De haastige is een ontwikkelaar die te snel code produceert of een beheerder die procedures afraffelt. Het resultaat is een mager product dat niet onderhoudbaar of duurzaam is. Zelfs als hij als eerste eindigt is het product inferieur.

Omdat hij zich niet aan het plan houdt, is de code van de haastige moeilijk te begrijpen en bijna onmogelijk te onderhouden. Er is niet gedocumenteerd of geregistreerd met de gedachte “We zijn zo weer vertrokken, na ons de zondvloed.” Voor de haastige is het snelle resultaat belangrijker dan kwaliteit. Bovendien was de planning toch al veel te krap.

De haastige knoopt vaak alle functionaliteit in zijn code aan elkaar. Haastige systeembeheerders doen dit met hardware. Dit betekent dat toekomstige wijzigingen het hele product nutteloos maakt. Dit fenomeen staat bekend als technische schuld. Het is slecht voor iedereen.

Dit wil niet zeggen dat alle snelle IT-ers slechte IT-ers zijn, maar het is om te zeggen dat degenen die zonder oog voor onderhoud slordige producten opleveren. Bovendien testen ze hun software vaak niet. De schuld ligt meestal bij hun baas die wil in zo min mogelijk tijd zoveel mogelijk verdienen.

De nerd

Sommige ontwikkelaars zijn introvert. We noemen ze nerds en ze komen niet weg bij een slecht IT bedrijf. Omdat het een slecht bedrijf is kruipen ze steeds verder in hun schulp. Hierdoor is er ook geen communicatie met de klant en zal de software niet de gewenste functionaliteit krijgen. Het vervelende is dat dit soort  ontwikkelaar vaak ook intense arrogant is. Hij gaat er van uit dat hij alles weet en snapt. Hij gelooft ook dat hij niets meer hoeft te leren.

De nerd is een ontwikkelaar die niet kan omgaan met kritiek of competitie. Hij zal onrealistische uitdagingen van zijn baas accepteren en zal altijd weerstand bieden aan aangeboden hulp.

De nerd gelooft dat zijn code perfect is en is geneigd om documentatie of best practices te negeren. Deze overmoed levert uiteindelijk een slecht product op.

De apathische ontwikkelaar

De apathische ontwikkelaar werk al langer voor het slecht IT bedrijf . Hij is daardoor onverschillig en onopvallend. En daardoor ongemotiveerd. We kennen allemaal wel zo iemand met een slechte attitude en instelling. Misschien zijn het geen slechte mensen, maar je kunt er zeker van zijn dat het slechte ontwikkelaars zijn.

Apathische ontwikkelaars missen meestal de drang om vaardigheden onder de knie te krijgen. Ze willen niet graag nieuwe vaardigheden leren maar zijn over het algemeen hartstochtelijke programmeurs. Ze zijn zo geworden omdat ze al langere tijd bij het bedrijf werken.

De Apathische ontwikkelaar is snel tevreden met het product en heeft niet de neiging om het te verbeteren. Een apathische ontwikkelaar is traag en werkt niet methodisch. Hij neemt de tijd voor het schrijven van code, maar deze voldoet amper.

Dit is het meest trieste en waarschijnlijk het meest destructieve type ontwikkelaar. Hij heeft geen drive om de verwachtingen te overtreffen, en zijn software is zo zo.

De Freeloader

Ook deze types komen we tegen bij een slecht IT bedrijf. Net als de apatische ontwikkelaar mist de Freeloader motivatie. Hij is blij als andere programmeurs zijn werk doen. Het is een enthousiaste kopiërder en plakker.

De Freeloader heeft een luie ontwikkelingsstijl en omdat hij afhankelijk is van het talent en de productiviteit van anderen, verbetert dat meestal niet.

Deze ontwikkelaars zitten bij de verkeerde baas. Een ander had ze allang ontslagen.

De koppige ontwikkelaar

De koppige ontwikkelaar kan een dodelijke combinatie zijn van alle slechte ontwikkelaars, maar hij heeft een extra speciaal ingrediënt: koppigheid.

Standvastigheid kan nuttig zijn bij een slecht IT bedrijf, maar het kan ook een belemmering zijn voor de voortgang. Als een ontwikkelaar niet kan luisteren naar product owners, gebruikers, of collega’s, stagneert het project.

Ten dele is koppigheid onwil om te luisteren naar anderen. Koppige ontwikkelaars zijn vaak slimme codeurs maar uiteindelijk eindigen ze als irrelevant.

Deze ontwikkelaar weet dat hij altijd gelijk heeft, maar is niet bereid om zijn oplossingen met andere ontwikkelaars te delen. Dit type medewerkers horen niet in het team thuis.

Niet alleen slechte ontwikkelaars

Als je deze eigenschappen bij de ontwikkelaars ziet, moet je meteen ingrijpen. Ga eerst met ze praten en als dat niet helpt moet je het IT bedrijf ter verantwoording roepen. Je moet er echt boven op zitten wil je het project nog tot een goed einde brengen.

Onthoud echter er niet alleen slechte ontwikkelaars bij het slechte IT bedrijf zitten. De meeste mensen die in de IT zitten zijn echte probleemoplossers. Ze willen graag oplossingen voor hun opdrachtgevers creëren. Zoek naar dit soort eigenschappen in de ontwikkelaars en het zal je naar de beste IT bedrijven leiden.

Schrijf de medewerkers van een slecht IT bedrijf niet gelijk af, maar daag ze uit en stimuleer ze. Zorg wel dat de contracten in orde zijn en notoir slechte medewerkers moet je laten vervangen.

Een slecht IT bedrijf neemt geen verantwoording

Uiteindelijk zal een slecht IT bedrijf geen verantwoordelijkheid voor hun product willen nemen. Het zal proberen om de schuld en de kosten in de schoenen van de klant te schuiven. Ze nemen ook geen verantwoordelijkheid voor hun medewerkers. Ze mogen niet naar trainingen maar moeten vooral declarabele uren maken. Slechte IT bedrijven erkennen hun fouten niet en zijn ook niet bereid om er van te leren.

Het werk van een slecht IT bedrijf leidt altijd tot problemen in de project driehoek:

  • Onenigheid over de rekening.
  • Meningsverschillen over de opgeleverde kwaliteit.
  • Overschrijding van de deadline.

Bij echt grote problemen is de enige garantie dat ze failliet gaan. De klanten blijven dan met een kater en een grote kostenpost vertwijfeld achter.

Waar moet je op letten om geen slecht IT bedrijf te selecteren?

Als je op zoek bent naar een IT bedrijven moet je voorkeur uitgaan naar bedrijven die:

  • Zich opstellen als oplossingspartner, ze denken met je mee.
  • Goed communiceren. Tegenvallers en wijzigingen tijdig doorgeven en overleggen.
  • Bereid zijn om samen te werken aan de beste oplossing.
  • Een SaaS oplossing bieden die ook door veel andere klanten wordt gebruikt.
  • Een goede online reputatie hebben.
LinkedIn GroupDiscussieer mee op LinkedIn.
Samenvatting
Hoe herken je een slecht IT bedrijf?
Artikel
Hoe herken je een slecht IT bedrijf?
Beschrijving
Soms kan je een slecht IT bedrijf gemakkelijk herkennen, maar vele blijven onopgemerkt. Waarom? Omdat de meeste klanten niet weten waar ze op moeten letten. Dit artikel geeft enkele belangrijke tips voor het herkennen van een slecht IT bedrijf.
Auteur
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo
Sidebar