SaaS uitwijkplan
Ooit nagedacht over een SaaS uitwijkplan? Of vind je dat niet nodig… Jaren geleden werkte ik aan een uitwijkplan voor een overheidsorganisatie die jaarlijks miljarden aan subsidies uitbetaalde. De regelgeving vereiste dat een aanvraag voor een bepaalde tijd binnen moest zijn, anders werd hij afgewezen. Als alles OK was werd de goedkeuring uitgeprint en verzonden. Wij begrepen het belang van flexibiliteit en het voorbereid zijn op rampen want als het fout zou gaan konden we grote claims verwachten.
Als er iets met de server zou gebeuren (en dat kwam soms voor) werd meteen overgeschakeld op een offline PC systeem met dezelfde functionaliteit. Het kon weliswaar niet de grote aantallen verwerken maar was wel in staat om de eerste klap op te vangen. Gewoonlijk was de server binnen enkele uren weer in de lucht. We konden de aanvragen gewoon blijven afhandelen alsof er niets aan de had was terwijl het technische team de systemen weer online bracht.
Voor de echt ernstige verstoringen was er een uitwijkplan met werkplekken bij een zusterorganisatie. Daar werd eveneens een container geplaatst met de server zodat we daar konden werken. Het uitwijkplan ging erg ver. Op de uitwijklocatie lagen zelfs lijsten met contactpersonen die we moesten bellen als er iets met een medewerker was gebeurd.
Het hele plan werd jaarlijks geoefend met containers, computers en al. Het is een belangrijke les over professionaliteit.
Wanneer zich een storing voordoet maken onze klanten zich geen zorgen over wie de schuld heeft. Het enige wat telt is de gebroken belofte die we niet kunnen waarmaken.
Bij Software-as-a-Service (SaaS) zijn er drie mogelijke storingen:
Dit maakt een SaaS uitwijkplan een stuk eenvoudiger dan het vroeger was:
In het SaaS uitwijkplan moeten een aantal zaken zijn geregeld die voorzien in de veiligheid van de medewerkers en voortzetting van de bedrijfsactiviteiten:
Op het moment van een calamiteit zal systeembeheer nog een laatste poging doen om de systemen gecontroleerd down te brengen. Hoewel hun eigen veiligheid voorop staat zullen ze tot de laatsten behoren die het kantoor verlaten. Hopelijk heb je tegen die tijd al veel SaaS in gebruik zodat dit weinig tijd zal vergen.
Ontruimers, BHV en systeembeheer communiceren op dat moment in een razend tempo en het contact mag niet verloren gaan. Normale GSM’s en Smartphones zijn op zo’n moment niet betrouwbaar genoeg. Zij zoeken immers contact met zendmasten en ook die kunnen uitvallen of op dat moment overbelast zijn.
Het beste is dan een 1 op 1 verbinding via radio.
Omdat een portofoon een 1 op 1 verbinding maakt is het een zeer betrouwbare oplossing. Tijdens de eerste minuten van een ramp zijn de hulpdiensten nog niet aanwezig en zijn de ontruimers, BHV en systeembeheer op elkaar aangewezen. Daarom mag je in een uitwijkplan geen andere oplossing opnemen want betrouwbare communicatie tijdens rampen is van levensbelang. In het oog springende kenmerken van portofoons zijn:
Het is niet voldoende om een set portofoons aan te schaffen en het daarbij te laten. We moeten de portofoon echt opnemen in het uitwijkplan. Denk, om alle voorzorgen te nemen, aan deze maatregelen:
Blijf scherp bij het schrijven van je SaaS uitwijkplan:
Prepare for the worst and hope for the best!
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.