Minimum Viable Product
Minimum Viable Product of MVP is een ontwikkelingstrategie waarbij een nieuw product op de markt wordt geïntroduceerd met uitsluitend basisfuncties. Het MVP heeft wel voldoende functies om de aandacht van klanten te trekken. Het uiteindelijke product komt pas op de markt nadat voldoende feedback is ontvangen van de eerste gebruikers van het product. Een Minimum Viable Product is een van de concepten van Lean Start-ups. Het concept werd populair nadat Eric Ries het in 2009 in zijn boek The Lean Start-up beschreef. De nadruk ligt hierbij op de impact van leren bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Een Minimum Viable Product is die versie van een nieuw product waarmee we het maximale leren over klanten met de minste inspanning. We leren vooral van onze klanten als ze daadwerkelijk ons product kopen.
Een belangrijk uitgangspunt achter het idee van een Minimum Viable Product is dat we een werkend product of dienst maken. Het hoeft niet meer te zijn dan het aanbieden van een landingspagina of een front office service. Achter de schermen kan het echter volledig handmatig zijn. Ondertussen observeren we hoe de klant feitelijk met het product of de dienst omgaat. Zien wat gebruikers daadwerkelijk doen met de toepassing is veel betrouwbaarder dan ze te vragen wat ze zouden doen.
Een Minimum Viable Product is dus de meest eenvoudige versie van een SaaS applicatie die we willen introduceren. Door de basisversie te introduceren, kunnen we eerst de reacties van de kopers peilen.
Deze aanpak helpt ons om het eindproduct te verbeteren. Met behulp van het MVP-concept leren de ontwikkelaars en het marketingteam wat de gebreken zijn en welke sterke of zwakke punten de software heeft.
Een MVP moet beschikken over vier eigenschappen:
Het idee is om feedback over het Minimum Viable Product te krijgen van de gebruikers. Zij helpen op die manier bij het doorvoeren van de gewenste veranderingen in het eindproduct. Het Minimum Viable Product test in feite het gebruiksscenario. Het gaat hier om veel feedback die nodig is om de wijzigingen aan te kunnen brengen aan het eindproduct.
MVP is een populair concept voor het ontwikkelen van SaaS toepassingen. Vaak lanceert een ontwikkelaar een SaaS toepassing met alleen basisfuncties om erachter te komen hoe gebruikers reageren op de software.
Het idee is om klein te beginnen en vervolgens aanwijzingen te krijgen van de gebruikers over wat ze precies van het product verwachten.
Veel bedrijven weten niet wat een Minimum Viable Product is en hoe waardevol dit voor hen kan zijn.
Bloeiende bedrijven als Uber, Dropbox en Zappos zijn allemaal begonnen als MVP’s en hebben vervolgens macht en invloed gekregen.
Bovendien kunt we meer problemen tegenkomen die we kunnen oplossen of we kunnen nieuwe ideeën en exclusieve aanbiedingen aanbieden. Dit betekent meer kansen om ons bedrijf te laten groeien.
Hoewel het concept van een minimaal haalbaar product eenvoudig lijkt, begrijpen sommige ondernemers het idee van een MVP nog steeds verkeerd. Zelfs als ze de term voor hun SaaS toepassing gebruiken.
Als het Minimum Viable Product af is kunnen we geleidelijk meer functies gaan toevoegen. De gouden regel is dat elke extra functie of elke nieuwe release een betere oplossing voor onze klanten moet bieden.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.