CRM strategie
CRM (Customer Relationship Management) is een begrip dat in veel organisaties leeft maar waar men verschillende beelden bij heeft. Het gaat meestal over het centraal beheren van relaties en de data die we over die relaties verzamelen. Binnen een ERP oplossing is CRM meestal een aparte module, maar voor verkoopactiviteiten is CRM vaak een opzichzelf staande complexere applicatie. Voor je Salesforce selecteert moet je echter eerst de CRM strategie bepalen.
Er zijn veel redenen waarom organisaties investeren in een nieuwe CRM strategie.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden.
Een professioneel geïmplementeerde CRM strategie biedt veel voordelen voor verkoop, marketing, service en andere teams. In dit artikel beschrijven we daarom vijf speerpunten die organisaties vaak noemen in een nieuwe CRM strategie. Oordeel zelf of deze speerpunten van toepassing zijn binnen je bedrijf en de beoogde CRM strategie.
Het belangrijkste doel van een CRM strategie is om een bedrijf te ondersteunen bij het vinden en binden van klanten en andere relaties.
Het gaat niet alleen om individuen die een product of service kopen, relaties zijn ook zakenpartners, aandeelhouders, donoren, studenten, leden en anderen die contact onderhouden met een organisatie.
CRM-systemen helpen organisaties om hun relaties beter te begrijpen. Zonder een duidelijk begrip van de geschiedenis en de huidige status van elke relatie, zal het vermogen van de medewerkers om de verwachtingen van de klant te overtreffen, ernstig beperkt blijven.
Als gevolg hiervan zijn CRM-gebruikers gemachtigd om een responsieve service te leveren en klanten te verrassen die uiteindelijk bijdragen aan meer klantenbehoud.
Het verhogen van de verkoop is een ander voorbeeld van hoe CRM bedrijven helpt om contact te leggen met klanten. Dit bevat:
Door mensen en bedrijfsprocessen beter op elkaar af te stemmen, biedt een goede CRM strategie dus schaalvoordelen om organisaties efficiënt te laten groeien. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
Een nieuwe uitdaging voor het bedrijf is het centraliseren van klant- en procesdata en deze vertalen naar zinvolle acties. CRM is geen Big data, maar de basis voor het verkrijgen van nieuwe inzichten waarop alle gebruikers en managers kunnen bouwen.
Omdat alle relatie- en procesdata via een interface bereikbaar zijn, leidt dit tot tijdige, goed geïnformeerde beslissingen waardoor organisaties flexibeler kunnen werken. CRM helpt organisaties om gebruik te maken van deze inzichten en hun portfolio te differentiëren m.b.v. data gestuurde resultaten in plaats van te vertrouwen op een onderbuikgevoel.
Voor een verkoopteam kunnen dit betrouwbare pijplijnrapporten zijn die als basis voor betrouwbare verkoop- en productieprognoses het gebruikt voor een voorspelbare kasstroom.
In een marketingscenario kunnen teams met CRM bepalen hoe vlot prospects converteren of tactieken aanpassen op contacten die niet reageren.
Servicemanagers kunnen op CRM-data vertrouwen om de volgende vragen te beantwoorden:
Doordat CRM-data eenduidig is, zijn bedrijven in staat om prestatie-indicatoren (KPI’s) realtime te volgen en, indien nodig, corrigerende maatregelen te nemen.
Moderne CRM-cloudtechnologie omvat ingebedde kunstmatige intelligentie die meer inzicht biedt en proactieve acties meldt. Denk hierbij aan:
Via mobiele apps, webinterfaces en online toegang stelt CRM-technologie medewerkers in staat om overal te werken. Of we nu op kantoor of onderweg zijn, we beschikken over een reeks productiviteitstools om belangrijke processen en zakelijke relaties te managen. Medewerkers die online met het CRM zijn verbonden, kunnen namelijk onmiddellijk reageren op klantverzoeken en leads. Daarbij kunnen ze nieuwe en bestaande accounts managen.
Als teams geen toegang hebben tot klantdata, is de organisatie buitenbedrijf als iedereen naar huis gaat.
Mobile CRM betekent dat iedereen op afstand verbinding kan maken, updates kan maken en actie kan ondernemen als er zich een gebeurtenis voordoet. Dit bevat:
Het bieden van een geweldige klantervaring vereist dus teamwork en de juiste tools om gebruikers te helpen bij hun klanten.
Mobiele CRM-apps zijn echter snel, gemakkelijk in gebruik, intuïtief en passen in een mobiele levensstijl. Door bovendien de functionaliteit uit te breiden naar klantgerichte rollen en processen, zal er meer gebruik worden gemaakt van CRM.
Beheer de toegang tot de belangrijke klant- en bedrijfsinformatie door data veilig in de cloud op te slaan. Met geavanceerde beveiliging en automatische back-up beschermen we deze gegevens tevens tegen onverwachte gebeurtenissen.
De GDRP-eisen dwingen bovendien extra controles af. Zorg daarom dat teams en individuele gebruikers de juiste rollen en autorisaties voor toegang tot de data hebben.
Met de data in de cloud biedt CRM onmiddellijk aanzienlijk meer bescherming in vergelijking met klantgegevens in spreadsheets of legacy on-premise-applicaties.
Voorbeelden van CRM-beveiligingsmaatregelen zijn:
Voor het bepalen van de CRM strategie moeten we weten waarvoor we CRM wil inzetten. Uit deze speerpunten kunnen we kiezen, maar ook alle 5 is mogelijk:
De speerpunten die voor ons gelden bepalen de verdere uitwerking van de CRM strategie. Deze kan bijvoorbeeld bestaan uit projecten voor:
Onze CRM strategie helpt ons uiteindelijk bij het ontwikkelen van nieuwe klantgerichte bedrijfsmodellen. Deze modellen zullen gebaseerd moeten zijn op de strategische groeiplannen van de organisatie.
Door Lasa Information Systems Team (edited by ITpedia redactie 2021)
Beginnen met de ontwikkeling van een CRM-oplossing (Constituent Relationship Management) voor een organisatie is een grote stap op een potentieel lange en dure reis. Om te helpen bij de beslissing, heeft Lasa een CRM-scorekaart ontwikkeld om te helpen bij het kiezen van het meest geschikte systeem.
Het kiezen van een CRM toepassing kan zowat het meest complexe, tijdrovende en dure technologieproject van organisaties zijn. Toch wordt het besluitvormingsproces vaak sterk beïnvloed door de verkooppresentatie en hoe de database eruitziet, deels omdat besluitvormers zich niet zeker genoeg voelen of de juiste vragen weten over de software.
Deze CRM (client of constituerende relatiebeheer) database scorecard tool (pdf, 34kb) is een eerste stap in het helpen van besluitvormers. Het is nog “onderhanden” en het is niet bedoeld als een uitgebreide lijst van dingen die een database zou moeten doen. Het zou echter moeten helpen bij het stellen van de juiste vragen en het vergelijken van databases voordat we de knoop doorhakken.
Er zijn 3 kolommen zodat er tot 3 verschillende producten beoordeeld kunnen worden. Het is de bedoeling dat op elk criterium een score van 0 tot 5 wordt toegepast, waarbij 0 niet bestaat tot 5 die de verwachtingen overtreft. Als we CRM A bijvoorbeeld gemakkelijker kunnen integreren met onze financiële software dan CRM B en dit belangrijk voor ons is, kunnen we CRM A een score van 5 geven en CRM B een score van 2. Beoordeel zoveel mogelijk van de items als van toepassing zijn op onze omstandigheden. Er zijn enkele lege ruimtes voor het toevoegen van extra criteria indien gewenst. Zodra de oefening is gedaan, kunnen we de scores optellen om een vergelijkend overzicht te bieden en, hopelijk, te helpen bij onze keuze voor een CRM.
Lasa Information Systems Team
Lasa’s Information Systems Team bood een scala aan diensten aan organisaties uit de derde sector, waaronder ICT Health Checks en advies over de beste toepassing van technologie in uw organisatie. Lasa IST onderhield de kennisbank. De Lasa website is in 2015 opgeheven.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.