Content Delivery Network (CDN)
Content Delivery Networks (CDN) vormen een cruciaal onderdeel van een internetbedrijfsstrategie. Dit artikel is geschreven omdat het onderwerp breed is en veel vragen oproept.
Een CDN (Content Delivery Network) is een wereldwijd gedistribueerd netwerk van webservers met als doel een snellere levering en een hoge beschikbaarheid van content. De content wordt overal in het CDN gerepliceerd, zodat deze op veel plaatsen in de wereld tegelijk voorkomt. Een bezoeker heeft toegang tot een kopie van de data in zijn buurt. Dit in tegenstelling tot een traditionele oplossing waarbij alle bezoekers van dezelfde centrale server gebruik maken. Dit kan leiden tot knelpunten in de buurt van die server.
Contentproviders zoals mediabedrijven en e-commerce leveranciers betalen CDN-operators om hun content aan hun publiek, dat wil zeggen eindgebruikers, te leveren. Op zijn beurt betaalt een CDN ISP’s, providers en netwerkoperators voor het hosten van servers in hun datacenters. Er zijn dus twee belangrijke mechanismen die verklaren hoe een CDN werkt:
Behalve betere prestaties, ontlasten CDN servers ook het verkeer dat rechtstreeks vanuit de herkomstinfrastructuur van de contentverschaffer komt. Dit resulteert in mogelijke kostenbesparingen voor de contentverschaffer. Ze zijn ook effectief tegen DDoS-aanvallen. Ze hebben namelijk een eigen grote gedistribueerde serverinfrastructuur waarmee ze een aanval kunnen absorberen.
Geschikte locaties voor een CDN server vinden is een grote uitdaging. Het traditionele probleem is echter dat alle content zich op één locatie bevindt. Dat betekent dat hoe verder de eindgebruiker van de server met de content verwijderd is, hoe slechter de gebruikerservaring zal zijn. Als de content van een bepaalde website bijvoorbeeld wordt opgeslagen op een server in Amsterdam, hebben eindgebruikers uit China een aanzienlijk langere laadtijd dan de bezoekers uit Antwerpen. De content zal er bijvoorbeeld langer over doen om in China aan te komen.
De meeste CDN-architecturen zijn opgebouwd uit een aantal belangrijke componenten:
CDN-nodes zet men meestal op meerdere locaties in, tevens vaak aangesloten via meerdere backbones. Voordelen zijn onder meer het verlagen van de bandbreedtekosten, het verbeteren van de laadtijd van pagina’s of het vergroten van de wereldwijde beschikbaarheid van de content. Het aantal nodes en servers waaruit een CDN bestaat varieert. Afhankelijk van de architectuur, kunnen sommige CDN’s daarom uit duizenden nodes bestaan met tienduizenden servers op veel externe Points of Presence (PoP’s). Anderen bouwen een wereldwijd netwerk op met behulp van een klein aantal geografische PoP’s.
Binnen de CDN technologie kunnen we 3 hoofdtypen content onderscheiden:
Deze typen varieeren in grootte. De tijd die het kost voordat afzonderlijke databytes van de herkomstserver naar de eindgebruiker reizen, staat bekend als “latency“, gemeten in ms (milliseconden). Snelle webcontent betekent een lage latentie. De latentiefactor is zelfs van grotere belang bij mobiel internetten. Mobiele contentlevering vereist dus een veel betere en een agressievere optimalisatiestrategie. En tijd kost geld want de conversiepercentages gaan omlaag als de laadtijd hoger wordt. CDN’s zijn ontwikkeld om beide problemen op te lossen. De latency wordt sterk verminderd en de content wordt op een betere manier afgeleverd.
Het internet is een mechanisme dat voortdurend verandert en voortdurend nieuwe vormen van data en content voortbrengt. Al snel nadat het internet commercieel beschikbaar kwam, moest het probleem van het zo snel mogelijk verzenden van enorme hoeveelheden data naar de eindgebruiker worden opgelost.
De roots van CDN’s zijn bijna twintig jaar geleden gecreëerd en blijven de drijvende kracht achter het leveren van content. Sinds zijn de oorsprong van internet hebben de academische wereld en commerciële ontwikkelaars belangrijke onderzoeksinspanningen gedaan naar deze technologie. CDN’s kunnen we beschouwen als een van de beste technologieën die van invloed zijn op onze webervaring.
Sinds de introductie van CDN’s heeft de markt een aanzienlijke toename gezien in de levering van breedbandcontent en de streaming van audio, video en bijbehorende data via internet. Dit is de geschiedenis van CDN’s tot nu toe:
CDN’s hebben een lange geschiedenis met wortels in de late jaren 90 en zijn altijd aangepast aan de veranderende technologieën en gebruikersvereisten. Verandering is immers een van de basisprincipes die het web aansturen. Het is echter moeilijk om te voorspellen wat de toekomst van CDN zal zijn, omdat er nog zoveel onderzoek en ontwikkeling nodig is. De ontwikkeling van netwerken voor het leveren van content kwam opgang dankzij de vraag naar bandbreedte toen videostreaming en het aantal contentproviders groeide. Door de opkomst van cloud computing zijn CDN’s een vast gegeven geworden waarbij alle lagen van cloud computing betrokken zijn:
Mobiel en app-gebaseerd internet dwingen steeds meer contentproviders en contentmakers om de navigatie te vereenvoudigen en de gebruikerservaring te verbeteren, met name de laadtijd van hun website. Een seconde vertraging kan namelijk leiden tot 7% verlies in klantconversies. Dit is waarom een Content Delivery Network essentieel is voor iedereen die geïnteresseerd zijn in wereldwijde internetconnectiviteit.
Het implementeren van een CDN heeft invloed op:
De kracht van een netwerk voor de levering van content moet zich in de komende decennia bewijzen. CDN neemt ieder jaar met 20% toe. De belangrijkste voordelen van CDN tot nu toe zijn:
Meer dan 34% van de wereldbevolking is online en het wereldwijde internetgebruik is in het afgelopen decennium exponentieel toegenomen. Bedrijven krijgen de kans om te investeren in de voordelen van CDN om de wereldwijde levering van content te verbeteren. CDN’s bieden oplossingen voor de latency-problemen door het gebruik van cloud computing met lokale points of presence (POP’s) over de hele wereld. Deze mondiale oplossing bereikt alle uithoeken van de wereld. Dit maakt online transacties over lange afstanden zonder onderbreking mogelijk.
Door CDN’s servers op populaire locaties over de hele wereld te plaatsen en de content dubbel op te slaan verlaagt de latency aanzienlijk. Gebruikers zitten bijna altijd dicht bij een van die servers.
Als je hoofdwebserver is in Amsterdam staat, moeten bezoekers uit Amerika of Azië een aantal transcontinentale elektronische hops maken als zij je bestanden willen openen. Veel CDN’s bieden gelokaliseerde datacenters die dichter bij de gebruiker staan aan en behalen daardoor snellere downloads.
Doordat de data over het hele CDN netwerk gedistributeerd is wordt het eenvoudig om een locatie te herstellen als deze uitvalt. Er bestaat zelf een kans dat de gebruikers er niet veel van merken dat er een lokatie is uitgevallen. Door een nieuwe of herstelde locatie aan het netwerk toe te voegen laadt hij automatisch met de actuele content.
Hoe lager het netwerk, hoe hoger de prestaties. Netwerkbelastingen zijn doorgaans hoger tijdens piekuren als gevolg van het aantal bezoekers op een server die bronnen gebruiken en dus de prestaties voor alle anderen verminderen. Het omleiden van bezoekers naar Edge-servers betekent het balanceren van netwerkbelasting. Minder netwerkverstoring betekent een betere gebruikerservaring en meer conversie.
Een inhoud die via een CDN wordt bekeken, is waarschijnlijk betrouwbaarder als het gaat om leveren van HD-kwaliteitsvideo’s met behoud van een hoge servicekwaliteit. Het doel van een CDN is om alles sneller te maken door gebruik te maken van versnellingstechnologie die de prestaties en betrouwbaarheid van alle content binnen dat systeem verder verbetert, wat resulteert in een betere klanttevredenheid.
Veel commerciële CDN’s bieden gebruiksrapporten. Deze rapporten kunnen een aanvulling zijn op je eigen websiteanalyses en bieden in sommige gevallen een beter inzicht van videoweergaven en downloads. Met andere woorden, je weet waar elke cent van je geld naartoe gaat en je kunt de analyses gebruiken om je statistieken te analyseren en te verbeteren. Met analytische informatie kan je trends ontdekken die tot verkopen kunnen leiden.
CDN’s betekenen lagere overheadkosten. Een wereldwijd CDN zal de kosten verlagen omdat je niet voor dure buitenlandse hosting hoeft te betalen. Een wereldwijd CDN biedt een platform dat in alle regio’s tegen een redelijke prijs werkt. Dit is perfect voor kleine webbedrijven met een krap budget. Het is een kosteneffectieve manier om de webprestaties wereldwijd te verbeteren op één platform. Het internetverkeer wordt niet op een enkele backbone geplaatst, maar wordt gedistribueerd naar Edge-servers om de belasting gelijkmatig te verdelen. Als gevolg hiervan kan je de “bezorgkosten” voor content verlagen.
Een Content Delivery Network biedt bescherming tegen DDoS. De impact van DDoS-aanvallen is veel groter dan het lijkt. Niet alleen kunnen deze aanvallen enorme economische verliezen veroorzaken, ze kunnen ook een grote impact hebben op de reputatie en het imago van de website. Bij een Ddos aanval neemt een CDN het verkeer over en zorgt ervoor dat je website actief blijft. Cloudoplossingen zijn ontworpen om een aanval te stoppen voordat deze je datacenter bereikt. Dit betekent dat je je geen zorgen hoeft te maken over DDoS-aanvallen die van invloed zijn op je datacenter.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.