Business Intelligence
Business intelligence, of BI, of Big Data, zijn termen die tegenwoordig onophoudelijk in het bedrijfsleven worden gebruikt. Tot voor kort waren het termen die ge-associeerd werden met grote ondernemingen. De technologie voor implementatie, licentieverlening en ondersteuning heeft zich echter verder ontwikkeld en daardoor betaalbaarder geworden voor kleine en middelgrote organisaties.
Business intelligence-technologie is het gereedschap dat het mogelijk maakt om waarde te halen uit Big Data. Enkele voorbeelden van business intelligence-technologieën zijn data warehouses, dashboards, ad-hoc rapportage, data discovery tools en cloud data services.
Business Intelligence-technologieën zijn cruciaal voor effectieve metingen door het gebruik van KPI’s (Key Performance Indicators) en metrics op alle niveaus van een organisatie. Met Business Intelligence-tools kunnen bedrijven zowel historische als actuele data in een context plaatsen, waardoor betere besluitvorming en / of voorspellingen mogelijk zijn.
Business intelligence heeft een positieve impact op de mensen en prestaties van een organisatie. Business Intelligence wordt gebruikt om data om te zetten in bruikbare informatie voor management, organisatie en besluitvorming. Hieronder volgen enkele manieren waarop organisaties Business Intelligence gebruiken:
Vrijwel iedere kleine, middelgrote en grote onderneming kan profiteren van BI. Specifieke problemen of scenario’s die goede indicatoren zijn voor een BI-discussie moeten zijn:
BI-oplossingen bieden een onderneming verschillende voordelen, ongeacht de grootte van het bedrijf.
Van besluitvormers tot functionele teams, BI maakt het voor iedereen gemakkelijk om altijd en overal toegang te krijgen tot actuele informatie en deze te analyseren. Iedereen in het hele bedrijf kan sneller betere beslissingen nemen.
Door werknemers toegang te bieden tot analytische data die direct beschikbaar en begrijpelijk zijn, kunnen ze effectiever werken en de algehele bedrijfsstrategie ondersteunen.
Voor nauwkeurige financiële en operationele informatie is het beter om af te stemmen op één bron.
Met één centrale bron van data kun je je Key Performance Indicators (KPI’s) bewaken, rapporten openen, data analyseren en documenten delen. Alle business units zijn dan afgestemd op de bedrijfsdoelen en de prestaties van de onderneming zijn beter te bewaken. Zodoende ben je beter geïnformeerd en kan je tijdig beslissingen nemen die de algehele bedrijfsstrategie ondersteunen.
Dankzij de grote hoeveelheden data verkrijg je met BI ook inzichten om zakelijke prestaties en kansen op een dieper niveau te begrijpen en te analyseren. Informatie is toegankelijker en gemakkelijk te gebruiken voor analyse en evaluatie voor het nemen van strategische en tactische beslissingen.
BI levert over het algemeen actuele informatie over de bedrijfsprocessen. Daardoor kan je de KPI’s eenvoudig analyseren en houden tegen belangrijke targets. Zo krijg je een actueel inzicht in hoe je bedrijf presteert en niet als het te laat is om de prestaties te beïnvloeden.
Ondernemingen groeien en veranderen, de tools moeten dat aankunnen. Veel bedrijven vertrouwen alleen op de meest gebruikte BI-tool, de Excel-spreadsheet. Hoewel Excel veel handige functies biedt, zoals grafieken, diagrammen en draaitabellen die helpen bij het nemen van beslissingen, wordt het niet geschaald naar de onderneming. Het verzamelen van data uit meerdere, ongelijksoortige databases is tijdrovend en vatbaar voor fouten. Excel is echter nog steeds een belangrijk onderdeel van een totale BI-oplossing.
Over het verschil tussen business intelligence en bedrijfsanalyses kan je discussieren. De eerste opvatting is dat BI en BA in wezen hetzelfde zijn. Het argument is dan dat BA het hart van BI is, exclusief het feitelijke besluitvormingsproces, en zich richt op de stappen naar besluitvorming.
Anderen zeggen dat bedrijfsanalyses, net als business intelligence, data verzamelt en analyseert, gebruik maakt van voorspellende analyses en visuele rapporten genereert. Deze rapporten worden gebruikt voor bedrijfsverbetering en analyse van kansen en sterke punten. Dit perspectief geeft aan dat het belangrijkste verschil is dat bedrijfsanalyse voorspellende technieken gebruikt om problemen op te lossen voordat ze zich hebben voorgedaan. BI daarentegen stelt organisaties in staat om prestaties real-time te volgen en actuele problemen en kansen te identificeren.
Business Intelligence-oplossingen zijn ideaal voor ondernemingen die tevreden zijn met hun businessmodel en in de eerste plaats de bedrijfsvoering willen verbeteren, de efficiëntie willen verhogen en de doelstellingen willen behalen.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.