CMDB
Een CMDB (Configuration Management Database) is een database die alle informatie bevat over de hardware- en softwarecomponenten die we gebruiken voor de IT-services van het bedrijf. Ook de relaties tussen die componenten liggen in de CMDB vast. Een CMDB biedt een overzichtelijk overzicht van configuratiegegevens en een manier om die gegevens vanuit elk gewenst perspectief te bekijken.
Naarmate de IT-infrastructuur complexer wordt, neemt het belang van het volgen van de IT-omgeving toe. Het gebruik van CMDB’s is een goede methode voor IT-beheerders die ieder onderdeel van hun infrastructuur moeten vastleggen. Zo kunnen we die beheren en verbeteren.
In een CMDB worden componenten van een informatiesysteem configuratie-items (CI) opgenomen. Een CI kan elke denkbare IT-component zijn zoals software, hardware, documentatie en teams. Ook de combinaties van componenten en de afhankelijkheden leggen we vast. Met het configuratiebeheer proces proberen we van alle CI’s en als volgt vast te leggen:
De IT Infrastructure Library (ITIL) beschrijft een reeks processen voor serviceactiva en configuratiebeheer, met als doel informatie bij te houden over configuratie-items (CI’s) die de componenten zijn die nodig zijn om een IT-service te leveren. De informatie die we beheren als onderdeel van ITIL-serviceactiva en configuratiemanagement omvat niet alleen lijsten met items, maar ook de relaties daartussen. ITIL geeft de onderliggende technische mogelijkheden weer die nodig zijn om asset- en configuratiemanagement te ondersteunen als een configuratiemanagementsysteem (CMS) als een logisch datamodel dat meerdere fysieke CMDB’s kan omvatten.
Terwijl bedrijven nieuwe processen omarmen, zoals Agile en DevOps, zal de CMDB een grotere rol gaan spelen door IT-medewerkers in staat te stellen de productieomgeving te begrijpen en realtime beslissingen te nemen over zaken als problemen en veranderingen. Met de proliferatie van cloudinfrastructuur en SaaS-gebruik zullen bedrijven meer externe databronnen in de CMDB moeten integreren om het totaalbeeld van een moderne hybride IT-omgeving te behouden. Veel bedrijven beginnen ook nieuwe manieren te onderzoeken om gegevensactiva te beheren in de context van de CMDB om initiatieven voor digitale transformatie en digitale bedrijfsprocessen te ondersteunen.
Kijkend naar de toekomst, zal de CMDB een uitgebreide rol spelen, niet alleen in IT-operaties, maar ook (in een digitaal getransformeerd bedrijf) bedrijfsoperaties. Het hebben van de juiste CMDB-oplossing om op voort te bouwen, zal van cruciaal belang zijn, een oplossing die onze behoeften vandaag ondersteunt, maar die ook met ons mee evolueert naarmate ons bedrijf groeit en de bedrijfsomgeving verandert.
De IT-Infrastructuur Library (ITIL) best-practices bevat de specificaties voor configuratiebeheer. Volgens de ITIL-specificaties zijn de vier belangrijkste taken van configuratiebeheer:
Een CMDB bevat data over de CI’s, waaronder het CI-belang, het CI-eigendom en een CI-identificatiecode. Een CMDB biedt ook informatie over de relaties (afhankelijkheden) tussen CI’s, wat, bij correct gebruik, een krachtig hulpmiddel is. Naarmate we meer CI’s invoert in het systeem, wordt de CMDB een betere bron. Zo kunnen we veranderingen binnen de organisatie gaan voorspellen. Als er bijvoorbeeld een storing optreedt, kan de helpdesk achterhalen welke systemen zijn geraakt.
Veel bedrijven en organisaties moeten rapporteren aan opdrachtgevers en wet- en regelgeving implementeren. Doordat de CMDB alle gegevens over de IT omgeving bevat is het gemakkelijk om alle betrokken componenten te identificeren. Denk bijvoorbeeld aan de implementatie van de GDPR waarbij snel inzicht in de aanwezige datastores kan is te geven.
Voor auditors is de CMDB eveneens een bron om de componenten te identificeren die ze moeten inspecteren.
CMDB’s bieden een gecentraliseerd beeld van IT-data, wat op zijn beurt IT-managers meer controle over hun infrastructuur biedt. Een CMDB-gebruiker kan elke individuele IT-infrastructuurcomponent zichtbaar maken – bijvoorbeeld een PC of een applicatie die op een server wordt uitgevoerd. Hierdoor vermindert de complexiteit, beheerders- en kunnen we managementfouten voorkomen en de beveiliging verhogen. Een CMDB’s stelt ons in staat om binnen de organisatie te besparen op overbodige IT-middelen door deze op te sporen.
Een ander voordeel van een CMDB is de mogelijkheid om data van de software van een andere leverancier te integreren. Daardoor kunnen we inconsistenties in de database te vinden en er vervolgens voor zorgen dat alle data synchroniseert. Een CMDB-systeem kan ook andere configuratie gerelateerde processen, zoals changemanagement en incidentmanagement, integreren en zo de IT-omgeving beter beheren.
Een CMDB biedt ook een aantal uitdagingen. Een bijzonder moeilijk probleem is organisatorisch van aard. Namelijk het bedrijf overtuigen van de voordelen en vervolgens het systeem correct gebruiken zodra het is geïmplementeerd.
Eenmaal geïmplementeerd, is een eerste uitdaging om alle relevante data in de CMDB te importeren. Dit kan een lastige taak zijn, omdat beheerders een schat aan informatie over elk IT-item moeten invoeren, inclusief financiële informatie, upgradehistorie en profiel. Deze data komt natuurlijk uit verschillende bronnen. In theorie verzamelt een proces dat we data federation noemen data van verschillende omgevingen. In de praktijk is deze date gegevens niet goed te integreren, waardoor IT-managers deze data niet kunnen federeren.
IT moet de data van de CMDB onderhouden en bijwerken. Het komt vaak voor dat een implementatie mislukt. Dat komt dan doordat IT de informatie niet bijwerkt, waardoor de data verouderd en onbruikbaar blijkt.
De CMDB treffen we vaak aan als onderdeel van een groter IT Service Management (ITSM) -platform. Het gaat daarbij om een reeks applicaties die tools zullen bevatten voor het automatisch vullen van de CMDB:
De CMDB biedt een gemeenschappelijke plaats om informatie over IT-middelen en andere configuratie-items op een gemeenschappelijke plaats op te slaan. Meerdere afdelingen kunnen toegang hebben. De data is doorgaans afkomstig uit meerdere bronnen. Zonder de CMDB zou het echter erg moeilijk zijn om een volledig en nauwkeurig beeld van de IT-omgeving samen te stellen. Detectie- en gegevensimporttools gebruiken we doorgaans om configuratie-items te identificeren. Sommige organisaties gebruiken ook handmatige inventarissen en audits om hun CMDB-gegevens bij te werken. Zodra gegevens uit de verschillende bronnen in de CMDB zijn geladen, kunnen we de informatie op een uniforme manier benaderen.
Het komt zelden voor dat mensen rechtstreeks toegang hebben tot configuratiegegevens vanuit de CMDB. Dit is vanwege de hoeveelheid data en het structuur waarin deze is opgeslagen. Daarvoor gebruiken we andere ITSM-tools en rapportagemogelijkheden. Deze tools hebben toegang tot de data in de CMDB. Deze presenteren de informatie aan gebruikers in een vorm die beter aansluit bij hun taken.
Geautomatiseerde detectie- en changemanagement programma ’s werken de data automatisch bij om de status van de huidige IT-omgeving vast te leggen. Hoewel de detectietools IT in staat stellen om een meer automatische benadering te kiezen voor configuratiebeheer, blijven de mogelijkheden voor handmatige invoer niet volledig uitgesloten. Beheerders kunnen bijvoorbeeld handmatig bepaalde data invoeren, zoals de aankoopdatum van de hardware, de prijs en de vervaldatum van de volgende servicevernieuwing. Ook IT-operations analytics tools kunnen we integreren met CMDB’s. Een IT-team kan bijvoorbeeld analyse tools integreren om de vastgestelde configuratie van elke server te analyseren en mogelijke wijzigingen ten opzichte van een bestaande benchmark te vergelijken. Op die manier kunnen we systeem-managers waarschuwen voor onverwachte of niet-toegestane wijzigingen in een configuratie.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.