Augmented Reality
Augmented Reality is iets waar we de komende jaren nog veel meer over zullen horen. Enkele jaren geleden maakten toekomstgerichte mensen een scherp onderscheid tussen ‘realiteit’ en ‘cyberspace’. Cyberspace was de veelbelovende nieuwe ‘virtuele’ computer wereld.
Download hier de PDF: The Impact of Digital Technology.
Nu is het duidelijk dat het zwart-wit onderscheid tussen echt en virtueel vager is dan toen gedacht. Wat de meeste mensen eigenlijk van computers willen, is pragmatisch. Intuïtieve gebruiksvriendelijke technologie die hun drukke, dagelijkse, leven verbetert. Software die hen te helpt een fatsoenlijke coffeeshop te vinden, winkelen leuker te maken, nieuwe vrienden leren kennen, of wat het ook is. Nu zijn computers kleiner en draagbaarder dan ooit en we kunnen vrijwel overal ter wereld online gaan. Dit is nu waar het slimme geld naartoe gaat.
Augmented Reality (AR) klinkt theoretisch en abstract, maar het is eigenlijk heel simpel: het echte leven plus actuele, relevante achtergrondinformatie. Enkele voorbeelden om het concept te verduidelijken:
Je ziet dat Augmented reality eigenlijk een mix is van het echte leven en virtual reality. Het wordt ook vaak mixed reality genoemd. Het belangrijkste punt is dat de extra informatie die AR geeft zeer actueel en relevant is voor die plaats en tijd.
Als je in de echte wereld op stap bent met je mobiel, is het eenvoudig om informatie te krijgen: gewoon Google openen en een paar woorden typen. In de nieuwe wereld van augmented reality is het nog eenvoudiger: je krijgt de extra informatie automatisch. Dat betekent dat je mobiel er automatisch achter te komen waar je bent of waar je naar kijkt, Dit wordt tracking genoemd.
De eenvoudigste vorm van tracking is dat het apparaat GPS gebruikt om automatisch je locatie te bepalen. Het is ook relatief eenvoudig om de trackinginformatie van WiFi-hotspots te gebruiken. Maar als je ergens in een kunstgalerie of museum bent wil je eigenlijk dat informatie over elke foto of expositie die automatisch op je mobiel verschijnt. GPS is (nog) niet precies genoeg voor zo’n toepassing. Globaal genomen zijn er twee verschillende oplossingen: marker-gebaseerde en markerloze tracking.
Tracking op basis van markers is momenteel de meest populaire optie, omdat het zo eenvoudig te implementeren is. Maar op de langere termijn zal markerloze tracking het winnen, want het komt overeen met hoe onze eigen visuele systemen werken. We herkennen onze vrienden namelijk automatisch zonder dat ze QR-codes op hun voorhoofd hebben.
Virtual Reality is op een veel beperktere schaal gebleven dan men had verwacht. Dat komt omdat het moeilijk is om mensen “onder te dompelen” in een door de computer gegenereerde wereld. In het ideale geval moet je een headset dragen die de echte wereld vervangt met een door een computer weergegeven wereld. Bij Augmented Reality is het probleem anders: daar overlapt door de computer gegenereerde informatie datgene wat we al kunnen zien. Toen Augmented Reality geïntroduceerd werd dacht men dat we allemaal rond zouden lopen met heads-up displays, zoals straaljagerpiloten. AR richt zich nu op Smart phones met camera’s. In de toekomst zal dat misschien veranderen. Op dit moment werken onderzoekers aan contactlenzen met ingebouwde computerschermen. Die kunnen bijvoorbeeld webpagina’s in ons gezichtsveld plaatsen. Een andere optie is mogelijk een bril met ingebouwde transparante schermen.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.