Augmented Reality gaat de wereld veranderen


Augmented Reality

Augmented Reality is iets waar we de komende jaren nog veel meer over zullen horen. Enkele jaren geleden maakten toekomstgerichte mensen een scherp onderscheid tussen ‘realiteit’  en ‘cyberspace’. Cyberspace was de veelbelovende nieuwe ‘virtuele’ computer wereld.

Download hier de PDF: The Impact of Digital Technology.

Nu is het duidelijk dat het zwart-wit onderscheid tussen echt en virtueel vager is dan toen gedacht. Wat de meeste mensen eigenlijk van computers willen, is pragmatisch. Intuïtieve gebruiksvriendelijke technologie die hun drukke, dagelijkse, leven verbetert. Software die hen te helpt een fatsoenlijke coffeeshop te vinden, winkelen leuker te maken, nieuwe vrienden leren kennen, of wat het ook is. Nu zijn computers kleiner en draagbaarder dan ooit en we kunnen vrijwel overal ter wereld online gaan. Dit is nu waar het slimme geld naartoe gaat.

Wat is Augmented Reality?

Augmented Reality (AR) klinkt theoretisch en abstract, maar het is eigenlijk heel simpel: het echte leven plus actuele, relevante achtergrondinformatie. Enkele voorbeelden om het concept te verduidelijken:

  • Je kijkt naar een tenniswedstrijd op tv en er is een controversiële beslissing van een van de lijnrechters. Was de bal in of uit? De tv-zender zendt direct een herhaling uit met een computeranimatie die de exacte lijn van de bal toont – net buiten de lijn. Daarna verschijnt een tabel op het scherm dat de in of uit statistieken van iedere speler toont.
  • We lopen door Londen en we zien een verbazingwekkend stukje architectuur. Wat is dit fantastische gebouw? Wie was de architect? We willen graag meer weten, maar het gebouw is gesloten en er is helemaal geen informatie over. Dus we maakt snel een foto met onze mobiel. De telefoon gebruikt het ingebouwde GPS-systeem om te achterhalen waar we zijn en zoekt snel in Google naar vergelijkbare foto’s. In een paar seconden is het gebouw geïdentificeerd en wordt een Wikipedia-pagina geopend waar we alles kunnen lezen.
  • Je bent een straaljagerpiloot en vliegt over een oorlogsgebied met luchtafweergeschut wordt geschoten. Je moet je echt concentreren en alle meters op je instrumentenpaneel leiden je af. Gelukkig draag je een zogenaamd heads-up-display (HUD). Dit is een bril die instrumentmetingen automatisch projecteert zodat ze voor je ogen ‘zweven’.
  • Je rijdt ergens over de snelweg en je krijgt trek. Knipoog tweemaal met je rechteroog en er wordt een lijst lijst met eetgelegenheden in buurt op je voorruit geprojecteerd. Knipoog om je voorkeur te selecteren en je navigatiesysteem wijst je de weg.

Je ziet dat Augmented reality eigenlijk een mix is van het echte leven en virtual reality. Het wordt ook vaak mixed reality genoemd. Het belangrijkste punt is dat de extra informatie die AR geeft zeer actueel en relevant is voor die plaats en tijd.

Hoe werkt AR-tracking?

Als je in de echte wereld op stap bent met je mobiel, is het eenvoudig om informatie te krijgen: gewoon Google openen en een paar woorden typen. In de nieuwe wereld van augmented reality is het nog eenvoudiger: je krijgt de extra informatie automatisch. Dat betekent dat je mobiel er automatisch achter te komen waar je bent of waar je naar kijkt, Dit wordt tracking genoemd.

De eenvoudigste vorm van tracking is dat het apparaat GPS gebruikt om automatisch je locatie te bepalen. Het is ook relatief eenvoudig om de trackinginformatie van WiFi-hotspots te gebruiken. Maar als je ergens in een kunstgalerie of museum bent wil je eigenlijk dat informatie over elke foto of expositie die automatisch op je mobiel verschijnt. GPS is (nog) niet precies genoeg voor zo’n toepassing. Globaal genomen zijn er twee verschillende oplossingen: marker-gebaseerde en markerloze tracking.

  • Markerloze tracking : je kunt je telefoon op elke foto richten en patroonherkennings software zal proberen om het te identificeren. Dit is hoe onze eigen perceptuele systemen werken. Onze ogen zien dingen en onze hersenen komen erachter waar we naar kijken, en roepen vervolgens achtergrondinformatie op. Onze hersenen zijn hier ongelooflijk goed in. Voor een computer is het een veel moeilijker probleem omdat de beste herkenningssystemen slechts een fractie zijn zo goed als de onze.
  • Op markers gebaseerde tracking : Een eenvoudigere optie is dat het museum QR-codes naast elk getoond object laat zien. Dan zou je de camera van je telefoon gewoon op de QR-code richten en je telefoon zou de streepjescode omzetten en de browser zou een webpagina met verdere informatie tonen.

Tracking op basis van markers is momenteel de meest populaire optie, omdat het zo eenvoudig te implementeren is. Maar op de langere termijn zal markerloze tracking het winnen, want het komt overeen met hoe onze eigen visuele systemen werken. We herkennen onze vrienden namelijk automatisch zonder dat ze QR-codes op hun voorhoofd hebben.

Augmented reality weergeven

Virtual Reality is op een veel beperktere schaal gebleven dan men had verwacht. Dat komt omdat het moeilijk is om mensen “onder te dompelen” in een door de computer gegenereerde wereld. In het ideale geval moet je een headset dragen die de echte wereld vervangt met een door een computer weergegeven wereld. Bij Augmented Reality is het probleem anders: daar overlapt door de computer gegenereerde informatie datgene wat we al kunnen zien. Toen Augmented Reality geïntroduceerd werd dacht men dat we allemaal rond zouden lopen met heads-up displays, zoals straaljagerpiloten. AR richt zich nu op Smart phones met camera’s. In de toekomst zal dat misschien veranderen. Op dit moment werken onderzoekers aan contactlenzen met ingebouwde computerschermen. Die kunnen bijvoorbeeld webpagina’s in ons gezichtsveld plaatsen. Een andere optie is mogelijk een bril met ingebouwde transparante schermen.

LinkedIn Group

Discussieer mee op LinkedIn.

Samenvatting
Augmented Reality gaat de wereld veranderen
Artikel
Augmented Reality gaat de wereld veranderen
Beschrijving
Augmented Reality (AR) klinkt theoretisch en abstract, maar het is eigenlijk heel simpel: het echte leven plus actuele, relevante achtergrondinformatie. Enkele voorbeelden om het concept te verduidelijken
Auteur
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo
Sidebar