AVG
Op 25 mei was het zover, van af toen is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing (internationaal de GDPR, General Data Protection Regulation). Dat betekent dat er sinds die datum dezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU). Bedrijven moeten sinds dien voldoen aan de AVG. Maar wat betekent dit nou concreet voor organisaties? Wat zijn de belangrijkste veranderingen voor organisaties? Wat zijn de risico’s rondom de AVG? En wat is het voordeel om gecertificeerd te zijn? Kortom, wat is de impact van de AVG?
De digitalisering in de samenleving en economie brengt veel voordelen met zich mee zoals Big Data en The Internet of Things. Helaas zijn er ook nadelen zoals de kans op identiteitsfraude, datalekken, cybercrime enz. Persoonlijke gegevens worden online massaal gedeeld, met vrienden, maar ook met bedrijven. Wat gebeurt er bij deze bedrijven met uw persoonsgegevens? Dat is niet altijd even helder wat de impact is en dat is waar het om draait bij de AVG. In Nederland kenden we al de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) en zo hebben alle landen in de Europese Unie een eigen wetgeving welke vervangen zal worden door de AVG.
Kort samengevat is de wet een geheel van regels om de gegevens van de Europese burgers beter te beschermen. Waar men voorheen de persoonsgegevens mocht verwerken, tenzij de persoon in kwestie zich er uitdrukkelijk tegen verzet had, mag dat nu niet meer. Onder de nieuwe verordening mogen de persoonsgegevens enkel nog verwerkt worden indien daar een rechtmatige grondslag voor bestaat of toestemming voor is gegeven.
De AVG geldt voor alle organisaties die persoonsgegevens verwerken van personen binnen de EU en geldt dus ook voor kleine organisaties als mkb’ers en zzp’ers.
Onder de nieuwe verordening mogen de persoonsgegevens enkel nog verwerkt worden indien daar een rechtmatige grondslag voor bestaat of toestemming voor is gegeven. De betrokken particuliere persoon heeft op elk moment het recht om zijn of haar persoonsgegevens te raadplegen, te laten corrigeren en zelfs om helemaal vergeten te worden. Op elk moment mag men dergelijke eisen stellen. U bent dan verplicht inzage te geven in persoonsgegevens die u verwerkt en ze desgewenst aan te passen of helemaal te wissen.
U mag persoonsgegevens verwerken (grondslagen AVG):
De AVG legt meer nadruk op de verantwoordelijkheid van uw organisatie om aan te tonen dat u zich aan de wet houdt. De verantwoordingsplicht houdt in dat u met documenten moet kunnen aantonen dat u de juiste organisatorische en technische maatregelen heeft genomen om aan de AVG te voldoen. U bent als organisatie verplicht om organisatie breed aan te kunnen tonen welke persoonsgegevens u verzamelt, hoe u deze data gebruikt en hoe u deze beveiligt. Globaal gezien wil de nieuwe verordening zeggen dat uw organisatie de processen, datastromen, maar ook de registratie dient: uit te schrijven, te documenteren en mogelijk aan te passen.
De mogelijkheden om aan deze verantwoordingsplicht te voldoen:
Overtreedt een organisatie straks de Algemene verordening gegevensbescherming? Dan kan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een boete opleggen. Er zijn twee categorieën overtredingen en bijbehorende maximale boetes:
Een certificeringsstandaard biedt houvast om te kunnen voldoen aan de AVG. Het vertaalt de complexe materie naar praktische en vooral helder implementeerbare procedures en maatregelen. Nadat de standaard van A tot Z is geïmplementeerd binnen uw organisatie kan er een onafhankelijke toetsing plaats vinden door een auditor. Na een positief resultaat krijgt uw organisatie een certificaat dat aantoont dat uw organisatie voldoet aan de vereisten die door de AVG worden opgelegd.
De voordelen van certificering op een rij:
Nu duidelijk is wat de impact is van de AVG voor organisaties bent u waarschijnlijk benieuwd waar u zelf als organisatie staat ten aanzien van de AVG. Brand Compliance heeft een expertteam van auditoren die met een nulmeting uw organisatie doorlichten. U krijgt een uitgebreid rapport met daarin de concrete acties die u nog moet uitvoeren om volledig te voldoen. Advisering omtrent de verdere implementatie is eveneens mogelijk.
Nog niet toe aan een nulmeting, maar wel graag constructief aan de slag? Dan biedt de certificatiestandaard houvast. Een standaard met een managementsysteem benadering, een raamwerk waarmee uw organisatie op een systematische wijze invulling kan geven aan de eisen van de AVG en de verantwoordingsplicht.
Uitleg over de privacywet? Uw organisatie AVG/ GDPR compliant maken? Hulp nodig bij implementatie? Meld u aan voor de AVG/ GDPR training van Brand Compliance.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.