Data Mining, tools voor besluitvorming


Data mining definitie

KPI

Data mining is een proces dat door bedrijven wordt gebruikt om onbewerkte gegevens om te zetten in bruikbare informatie. Speciale software wordt gebruikt om naar patronen in grote hoeveelheden data te zoeken. Zo kunnen bedrijven meer over hun klanten leren en effectievere marketingstrategieën ontwikkelen. Het uiteindelijke doel is de verkoop verhogen en de kosten verlagen. Datamining is mogelijk door effectieve gegevensverzameling, warehousing en krachtige computers.

De toepassing van Data Mining technieken

Supermarkten zijn bekende gebruikers van data mining technieken. Veel supermarkten bieden bonuskaarten of Airmiles aan klanten. Met deze loyalty programma’s krijgen klanten recht op kortingen die niet beschikbaar zijn voor niet-leden. Met zo’n systeem kunnen winkels gemakkelijk bijhouden wie wat koopt, wanneer ze het kopen en voor welke prijs. De winkels kunnen deze data vervolgens gebruiken voor meerdere doeleinden. Denk daarbij aan het aanbieden van kortingsbonnen die zijn afgestemd op koopgedrag. Een andere toepassing is het beslissen wanneer artikelen in de aanbieding komen of wanneer ze voor de volle prijs worden verkocht. Datamining kan foute informatie opleveren die niet representatief is voor de totale steekproefgroep. Let op als deze informatie wordt gebruikt om een ​​bepaalde hypothese te bewijzen.

Data warehouse

Als bedrijven hun data in één database of software oplossing centraliseren, wordt dit Data Warehousing genoemd. Met een Datawarehouse kan een organisatie segmenten van de data analyseren voor specifieke gebruikers. In andere gevallen zullen analisten echter starten met het type data dat ze zoeken en een data warehouse maken op basis van data analyse methoden. Hoe bedrijven hun data ook organiseren, ze gebruiken het om de besluitvormingsprocessen van het management te ondersteunen. Tevens kunnen de uitkomsten als input voor business cases worden gebruikt.

Big data

Data warehousing en Big Data zijn beide bronnen voor het nemen van besluiten. En in beide gevallen gaat het om heel veel data. Verwar een Data Warehousing en Big Data echter niet met elkaar. In een data warehouse ligt de opgeslagen data meestal gestructureerd opgeslagen in een database. Bij Big Data is dit vaak ongestructureerd. Bovendien ligt Big Data meestal in de Cloud opgeslagen. Dit zijn twee factoren die het data minen niet simpeler maken.

Data Mining Tools analyseren relaties en patronen in data op basis van wat gebruikers vragen. De Data Mining software kan bijvoorbeeld worden gebruikt om informatieklassen te maken. Stel je voor dat een restaurant data mining wil gebruiken om te bepalen wanneer ze bepaalde specials op de kaart moeten zetten. De software kijkt naar de informatie die het heeft verzameld en creëert klassen op basis van reserveringen en bestellingen.

In andere gevallen vinden Data miners clusters van informatie op basis van logische relaties. Ook kijken ze naar associaties en sequentiële patronen om conclusies te trekken over trends in consumentengedrag.

Het Data Mining Proces

Het dataminingproces bestaat uit zes stappen.

  1. Ten eerste verzamelen organisaties data en laden deze in hun datawarehouses.
  2. Vervolgens slaan ze de data op, op interne servers dan wel in de cloud.
  3. Het beheer wordt geregeld.
  4. Bedrijfsanalisten, managementteams en IT-professionals hebben toegang tot de data. Ze bepalen tevens hoe ze deze willen organiseren.
  5. Vervolgens sorteert data mining software de data op basis van de vraag van de gebruiker.
  6. Ten slotte presenteert de eindgebruiker de data in een toegankelijke weergave, zoals een grafiek of een tabel.
LinkedIn Group

Discussieer mee op LinkedIn.

Samenvatting
Data Mining, tools voor besluitvorming
Artikel
Data Mining, tools voor besluitvorming
Beschrijving
Data mining is een proces dat door bedrijven wordt gebruikt om onbewerkte gegevens om te zetten in bruikbare informatie. Speciale software wordt gebruikt om naar patronen in grote hoeveelheden data te zoeken. Zo kunnen bedrijven meer over hun klanten leren en effectievere marketingstrategieën ontwikkelen. Het uiteindelijke doel is de verkoop verhogen en de kosten verlagen.
Auteur
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo
Sidebar