Een Push Notificatie is zo’n een klein signaaltje dat een App of website geeft als er bijvoorbeeld een nieuw bericht is of een update. Ze verschijnen als kleine popup of als icoontje in de bovenbalk. In veel gevallen geven ze ook een geluidje. Ze dienen er voor de gebruiker te waarschuwen dat hij of zij actie moet ondernemen. De services die deze berichten afgeven moeten natuurlijk wel weten wie de gebruikers zijn. Daarvoor hebben ze persoonlijke gegevens nodig en vallen ze onder de GDPR. Wat zijn de gevolgen voor de eigenaren van die Apps en websites?
De Push Notificatie leveranciers hebben zich gehaast om de juridische voorwaarden voor hun klanten (site en app eigenaren) te wijzigen. In de eerste plaats om uit te leggen welke gegevens worden opgeslagen. Maar vooral ook om de verantwoordelijkheid bij de website en app-eigenaren te leggen. Zij zijn verantwoordelijk voor de toestemming die de gebruikers moeten geven. Er moet een wettelijke basis zijn om de gegevens door te mogen sturen naar de Push Notificatie Service. Aangeraden wordt om een jurist in de arm te nemen en die te laten onderzoeken wat de specifieke verantwoordelijkheden zijn.
Push Notificatie Services moesten stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat alle naar hen verzonden data veilig is. Deze data moet bijvoorbeeld versleuteld wordt opgeslagen. Daarnaast moest de aandacht voor netwerkbeveiliging en datacenterbeveiliging worden aangescherpt. Dit was nodig om het onderhoud te waarborgen en er voor te zorgen dat er alleen geoorloofde toegang tot de servers wordt verleend.
Push Notificatie Services zitten op een data goudmijn. Er zijn vele kleine website en app eigenaren die gebruik maken van een push notificatie service, bijvoorbeeld om een nieuwe post te melden. Zij zijn de service zeer dankbaar omdat ze veel extra verkeer genereren. Zij hebben echter geen inzage in de persoonlijke gegevens die worden doorgestuurd. Toch worden ze door de service door middel van de juridische voorwaarden verantwoordelijk gemaakt voor als het fout gaat.
Dankzij het vastleggen van gegevens van bezoekers van vele websites wordt big data bij de service gevormd. Door deze data slim te combineren kan men een profiel samenstellen dat voor het targetten van consumenten kan worden ingezet. Het is in dat opzicht verwerpelijk dat de verantwoordelijkheid bij de website en app eigenaren wordt gelegd.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.