Business models
De term business models valt vaak als men het over startups heeft.
Maar wat zijn business models eigenlijk? Welke modelen werken het beste en waarom? Hoe weet je of je startup de juiste heeft?
Een business model beschrijft welke pijn je startup bij klanten gaat verlichten en waarom je oplossing beter is dan die van concurrenten. Tevens maakt het model duidelijk hoe groot het marktaandeel wordt en hoeveel klanten bereid zijn te betalen.
Het businessmodel canvas, ontwikkeld door Alexander Osterwalder helpt startups bij het ontwerpen van een op maat gemaakt business model. Je kunt als het ware een nieuw zakelijk idee “schilderen”. Wellicht werkt een of een combinatie van deze zes business models voor jou startup.
Een bedrijf heeft een aantal auto’s die tien dagen per maand in de garage staan. Sommige stadsbewoners hebben niet zeven dagen per week een auto nodig. Laat die mensen betalen en deze auto’s gebruiken. Beide partijen zullen beter af zijn.
Dat is ook het idee achter businessmodellen voor personen. Voor Airbnb werkt het. Met 600.000 slaapplekken in 34.000 steden laat Airbnb mensen 3 procent betalen om hun accommodaties te promoten. Huurders besparen 6 tot 12 procent ten opzichte van reguliere hotels. Met een omzet van een kwart miljard, werd Airbnb onlangs gewaardeerd op $ 10 miljard.
Breng alle verkopers en kopers bij elkaar op hetzelfde virtuele platform. Dit biedt verkopers de grootste verzameling kopers en vice versa. Dat is natuurlijk het idee achter eBay en het blijft werken omdat kopers en verkopers elkaar beoordelen. PayPal geeft daarnaast een vangnet voor het geval er iets mis gaat.
De financiële resultaten voor eBay geven aan dat dit model werkt, maar levert geen top winsten op. Gemiddeld groeide het omzetcijfer de afgelopen tien jaar met 17 procent. De winst steeg met 14 procent maar de aandelenkoers steeg slechts 5 procent. De omzet per werknemer is ongeveer 40 procent meer dan het gemiddelde van de detailhandel.
Richt je op een enorme markt en verkoop een product tegen de laagste prijs met een snelle levering en geweldige service. Naarmate het bedrijf groeit, voer je de product op en onderhandel je over volumekortingen. Investeer in technologie om de levertijd klanten te verkorten en verspilling van de activiteiten te voorkomen. Geef de lagere kosten aan de klanten in de vorm van lagere prijzen.
Dit is het bedrijfsmodel van Amazon. Het bedrijf groeide jaarlijks met 27 procent tot 74 miljard dollar. Het aandeel is gemiddeld met 22 procent per jaar gestegen. Hoewel de omzet van Amazon ongeveer $ 634.000 per medewerker bedraagt, is de nettowinstmarge een minuscule 0.37 procent.
Leer hoe je een winkel moet runnen en zet deze kennis om in een systeem dat kan worden verkocht aan ondernemers over de hele wereld. Vind hongerige ondernemers die deze visie delen, verkoop een bedrijfshandboek en train ze. Laat hen vervolgens nieuwe locaties zoeken om een winkel te starten.
Dat simpele idee is wat Ray Kroc met succes uitvoerde. McDonald’s is actief in 100 landen en heeft het afgelopen decennium slechts een omzetgroei van 4 procent gerealiseerd. De aandelenkoers is echter jaarlijks met 13 procent gestegen. Van de 26 miljard dollar aan omzet van het bedrijf is 20 procent personeelskosten. Het bedrijf is arbeidsintensief: de omzet per werknemer is gemiddeld iets minder dan $ 64.000.
Zoek klanten waarvan het leven afhankelijk is van een product dat niemand anders kan bieden. Reken ze dan een half miljoen per jaar aan om het te kunnen gebruiken.
Dat is wat Alexion Pharmaceuticals doet. In de VS hebben 8.000 mensen een ziekte die ervoor zorgt dat hun immuunsysteem elke nacht hun rode bloedcellen uitroeit. Voor sommige van deze mensen betalen verzekeringsmaatschappijen $ 569.000 per jaar, zodat ze Alexion’s Soliris hen in leven kan houden.
Het is een geweldig bedrijfsmodel. De aandelen van Alexion stijgen met 2250 procent per jaar en zijn de inkomsten met 106 procent. De omzet per werknemer is gemiddeld meer dan $ 874.000.
In een omgekeerde veiling noemen extreem prijsgevoelige kopers hun prijs. Als de verkoper de prijs accepteert, moeten de kopers zich binden aan de voorwaarden van de verkoper.
Dat is de service die Priceline biedt aan prijsgevoelige reizigers die gemak opgeven voor de laagste prijs op accommodaties, huurauto’s en vliegtickets.
Priceline profiteert omdat veel consumenten het gevoel hebben dat ze winnen met hun bod dat net iets hoger is dan een prijs die te laag zou zijn voor de leveranciers.
En de financiële statistieken van Priceline laten de kracht van dit business model zien: een omzetgroei van 22 procent, een winstgroei van 50 procent en een gemiddelde prijsstijging van 46 procent. De omzet per werknemer van Priceline is ongeveer zes keer hoger dan het gemiddelde in de vrijetijdsbranche.
Een combinatie van verschillende business models kan verstorend werken. Startups hebben de naam om bestaande markten overhoop te halen en in korte tijd veel klanten naar zich toe te trekken. Meestal worden wel dezelfde producten en service verleend, maar op een andere manier aangeboden. Het zij in prijs, of distributie. Zo hebben webshop een enorme impact op de detailhandel.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.