PSD2 API’s
Met de komst van PSD2 API’s gaat er veel veranderen in de bankenwereld. Traditioneel zien klanten de banken als de belangrijkste aanbieders van bank- en financiële diensten. Deels kan dit worden verklaard door de vereiste banklicenties die het moeilijk en lastig maken voor nieuwkomers om de markt te betreden. Een ander deel komt door een laag consumentenvertrouwen jegens derden. Voor niet-banken wordt het echter gemakkelijker om de markt te betreden met oplossingen voor financiële diensten. Grote investeerders zijn al overtuigd dat niet-bancaire FinTech-bedrijven een belangrijke rol gaan spelen in het financiële landschap. De wereldwijde investeringen in financiële technologie zijn de afgelopen vijf jaar meer dan vertienvoudigd en worden geschat op meer dan 150 miljard in de komende 3-5 jaar.
Er zijn verschillende redenen waarom de komst van niet-banken naar de financiële markt gemakkelijker en sneller zal worden:
De manier waarop PSD2 de deur opent voor niet-banken is via open API’s. Dankzij de PSD2 API’s van banken kunnen niet-banken de financiële markt betreden zonder zware compliance en complexe infrastructuur. Dit opent de financiële markt voor nieuwkomers met frisse ideeën over bankieren. Sommige banken zijn al begonnen met het beschikbaar stellen van hun API’s. Voorbeelden hiervan zijn de Deense Saxo Bank en Capital One, een in het VK gevestigde bank. Deze banken stellen hun filialen in staat stelt te profiteren van hun API’s.
De innovatie binnen de technologie gaat snel. De volwassenheid van technologische ontwikkeling dwingt banken om gelijke tred te houden met deze snelheid. Van oudsher aarzelen banken om volledig nieuwe technologie te gebruiken. Dat komt omdat de oude bedrijfsmodellen hen volledige controle over de processen gaven. Dit blijkt nu een risicovolle benadering omdat 37% van de Europese consumenten zegt dat ze van bank zouden veranderen als ze de nieuwe PSD2 API technologie niet zouden aanbieden. Nieuwkomers kunnen zich richten op het aanbieden van slechts één enkele service en verbinding maken met andere serviceproviders via cloud-oplossingen of PSD2 API’s. Ook komen er nieuwe verbeterde betaaldiensten, waardoor bankieren zowel sneller als eenvoudiger wordt. Recentelijk hebben deze technologiën geleid tot contactloos betalen en mobiele oplossingen.
Het is een feit dat consumenten steeds meer digitaal en mobiel worden in hun benadering van diensten. Zowel banken als niet-banken moeten deze trend blijven volgen. De technisch onderlegde consumenten vragen om een financieel serviceaanbod dat sneller, minder formeel, persoonlijker, eenvoudiger en goedkoop is. Niet-banken hebben bewezen dat ze op een meer innovatieve en mensgerichte manier aan deze vereisten voldoen, beter dan veel traditionele banken.
Consumenten raken langzaam gewend aan het gebruik van deze diensten en het lijkt erop dat deze trend doorzet. Paypal bestaat al in bijna 15 jaar en heeft een groot consumentenvertrouwen gekregen. Het Zweedse Tink en de Deense Billy zijn bedrijven die ook een groot marktaandeel hebben gewonnen zonder een banklicentie. Iedere vijfde Europese consument zegt financiële producten van uitdagers zoals Google, Facebook en Amazon te gaan gebruiken.
Het is aannemelijk dat de concurrentie binnen de financiële sector dramatisch zal toenemen. Dit dankzij vanwege de introductie van PSD2 API’s, technologische innovaties en veranderende klanteneisen. In de PSD2 verordening ontbreken een aantal toetredingsbelemmeringen voor de financiële markt zodat er waarschijnlijk meer concurrentie komt. Bovendien wordt het voor klanten eenvoudiger om nieuwe financiële dienstverleners kiezen. Dit betekent dat klanten in staat worden gesteld om een eigen verzameling kleinere serviceproviders te creëren in plaats van een specifieke bank te kiezen voor alle financiële behoeften.
We kunnen ons voorstellen dat in eerste instantie het landschap van de financiële dienstverlening zal evolueren naar een open binnenlandse markt en uiteindelijk naar een vrije markt.
Aangezien we vandaag al de trend zien van toenemend vertrouwen in niet-banken is een open binnenlandse markt waarschijnlijk al in de nabije toekomst een feit. PSD2 zal ook een uniforme Europese financiële markt bewerkstelligen. Dit kan echter langer duren omdat er meer factoren spelen dan de gewoonten van consumenten.
Een uniforme Europese markt was een van de gewenste resultaten voor de eerste richtlijn Betalingsdiensten van de Europese Commissie, PDS1. De Commissie wil de reikwijdte van de eerste richtlijn verruimen met de PSD2 richtlijn. Het is aannemelijk dat de Commissie dit in de toekomst via een PSD3 richtlijn verdere verbeteren wil doorvoeren.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.