FinTech Trends
Blockchain, Kunstmatige intelligentie (AI), Design thinking en de cloud oplossingen, allemaal FinTech trends die het komende jaar verder zullen groeien.
Ervaringen met niet-bancaire sectoren zoals de detailhandel en communicatie hebben de verwachtingen van consumenten betreffende financiële instellingen sterk verhoogd. Naarmate klanten meer digitaal, veeleisender en meer technisch onderlegd worden komt de legacy-bankinfrastructuur onder druk te staan. De digitale inspanningen moeten aanzienlijk worden vergroot. Als reactie op de toenemende concurrentiedruk en de stijgende verwachtingen van mensen, investeren financiële instellingen over de hele wereld agressief in digitale transformatieprojecten.
Blockchain en kunstmatige intelligentie (AI) zullen de financiële dienstverlening blijven verstoren. AI-ontwikkeling zal zich richten op cognitieve applicaties voor verkoop, marketing, vermogensbeheer en compliance van de financiële dienstensector. Dit is een cruciale stap in de overgang van geavanceerde robottechnologieën zoals machine learning en voorspellende analyses naar echte groei in cognitief computergebruik.
Nu de hele banksector opschuift naar digitale kanalen, zullen puur-digitale spelers de uitdagers zijn voor de traditionele banken. Volgens Capgemini is dit nieuwe ras van bankaanbieders het conventionele model te lijf gegaan met zeer innovatieve producten en diensten die een grote aantrekkingskracht hebben op de digitale consument van vandaag. Deze uitdagende banken zullen de concurrentie in de sector stimuleren. Hierdoor zullen traditionele financiële instellingen gedwongen worden hun digitale aanbod te verbeteren deze disruptors af te weren.
Banken zullen zich concentreren op een paar belangrijke use cases en technologieën waarbij klantgericht ontwerpen de sleutel is, zoals het openen van accounts en Augmented Reality. Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) zullen profiteren van de ontwikkelingen die gericht zijn op het verbeteren van de klantervaring. Het onboarding-proces van een account zal een impuls krijgen in de vorm van een meer interactieve en gamified ervaring met natuurlijke taalverwerking en machine learning.
AI zal het risicomanagement ondersteunen door de bedrijfsbrede risicoanalyse. Die is nodig om aan de veranderende behoeften van de organisatie te voldoen, te verbeteren. Gezien het tempo waarin de financiële sector zich beweegt, kan worden verwacht dat risico’s real-time met behulp van AI kunnen worden berekend.
De financiële crisis van 2008 hebben de banken in een nadelige positie geplaatst. Dit, in combinatie met de opkomst van crowdfunding technologie, maakt de weg vrij voor alternatieve geldschieters om een plek te vinden in de financiële wereld. Volgens Capgemini gebruiken deze niet-traditionele geldschieters op technologie gebaseerde algoritmen en software-integraties om kredietprofielen van klanten te beoordelen. Ze maken ook gebruik van alternatieve data zoals foto’s en check-ins op sociale media, GPS-gegevens, online aankopen, mobiele data en factuurbetalingen.
Big data-initiatieven stimuleren tot meer geavanceerde en meer open bedrijfsmodellen met betere datatools en visualisaties. Terwijl is begonnen met de datastandaardisatie, vertrouwen financiële instellingen nog steeds op de oudere datastructuren en infrastructuur. Het is voor de banken nu wel zaak om prioriteit te geven aan nieuwe technieken en structuren. Bovendien vereist het een nieuwe data-infrastructuur om te voldoen aan de aankomende nieuwe data richtlijnen zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR) en Richtlijn Betalingsdiensten II (PSD2). Met die veranderingen ontstaan nieuwe manieren om extra waarde te onttrekken aan data, zoals datavirtualisatie en datavisualisatie.
Via open API’s zullen banken aanzienlijke veranderingen moeten doorvoeren in hun bedrijfsprocessen. Fintech-bedrijven worden spelers voor het klantcontact en banken hebben niet langer de controle over de customer journey. Klanten kiezen steeds vaker voor fintech-trends als oplossing voor een betere dienstverlening, waardoor banken geen andere keus hebben dan zich aan te passen.
De acceptatie van cloud computing zal in het bankwezen verder toenemen, de focus op beveiliging en naleving van wet- en regelgeving blijven echter centraal staan. Verwacht dat de ondernemingsbrede bank- en kantoortoepassingen allemaal in de cloud worden ondergebracht. Banken zullen de druk voelen om meer cloud-enabled bedrijfsmodellen te ontwikkelen, terwijl het gebruik van open API’s voor consumentenapps nog applicaties naar de cloud zal dwingen.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.