Blockchain voor brands


Blockchain voor Brands

Blockchain is een gedecentraliseerd digitaal grootboek dat elektronische transacties vergemakkelijkt. Er is een brede toepassing voor brands mogelijk. Een veel voorkomende mythe is echter dat blockchain en cryptocurrency zoals de bitcoin één en hetzelfde zijn. In feite zijn cryptocurrency-transacties slechts één use-case voor blockchain-technologie. Blockchain kan tevens een groot aantal andere soorten transacties en records aansturen, waaronder contracten, medische databases, etc. Het uitwisselingen van advertenties is eveneens een van de mogelijke toepassingen voor brands.

Hoe werkt blockchain?

Hoe werkt een blockchain? Transacties verschijnen in chronologische volgorde en elk toegevoegd record noemen we een “blok”. In de kern maakt blockchaintechnologie het mogelijk om informatie te creëren en te delen binnen een gedecentraliseerd peer-to-peernetwerk. De individuele gebruikers dragen hierbij de verantwoordelijkheid voor het up-to-date houden van het grootboek.

Wat heeft blockchain met brands te maken?

Traditionele advertenties waren gebaseerd op de rol van tussenpersonen. Brands vertrouwden daarbij op bureaus, netwerken, websites en platforms om gerichte berichten te verspreiden onder hun meest relevante consumenten. Omdat marketing complexer en data-gestuurd is geworden, zijn deze intermediaire partners enorm gegroeid. Dit is een gevolg van de komst en volwassen worden van digitale media. Brands hebben te maken met alle ongelijksoortige groepen, elk met hun eigen interesses en doelstellingen. Daardoor kregen brands de laatste tijd te maken met een reeks uitdagingen op het gebied van transparantie en efficiëntie.

Transparantie van een overdreven gedistribueerd proces voor het maken, kopen en verkopen van advertenties is één van de fundamentele uitdagingen voor marketeers. Blockchain en de gedecentraliseerde technologie kunnen de reclamewereld op ingrijpende manier gaan veranderen.

Door de dominantie van Google als zoekmachine in te zetten kunnen blockchains voor brands het aankoopproces van media drastisch gaan veranderen. Denk aan een nieuw type database, gebouwd op blockchain-technologie. Die “openbare big data-algoritmen” kunnen we gebruiken om consumentengedrag in op te slaan. Als gevolg zullen marketeers de mogelijkheid hebben om te communiceren met getarget publiek. Ze kunnen ze rechtstreeks betalen voor het bekijken van hun advertenties. Tegelijkertijd kunnen ze het geld direct bij hun klant innen zonder het te hoeven begroten en uit te besteden.

Bovendien kan decentralisatie het aantal partners in het marketingproces van brands verminderen. Daardoor kunnen merken databronnen stroomlijnen en robuustere profielen maken. Die bieden een dieper inzicht in het koopgedrag en de voorkeuren van hun klanten. Gewapend met meer complete dataprofielen, kunnen brands zich meer richten op consumenten met de grootste neiging om te kopen en zo verspilling voorkomen. Deze vermindering van marketingpartners gaat het landschap van een marketingwereld van speciale agentschappen, dataproviders, data-analisten, advertentienetwerken, platforms enzovoort, fundamenteel veranderen.

Zorgen voor nauwkeurige en transparante metingen

Er zijn ook blockchain-implicaties voor het meten van het effect van advertenties, een lang bestaand probleem in de reclamewereld. Marketeers willen weten of hun investeringen werken en vertrouwen op verschillende meetstrategieën om de ROI te berekenen. De uitdaging is dat de data die bureaus en platforms rapporteren, moeilijk te verifiëren zijn. Blockchain-technologie zal zorgen voor meer betrouwbare meetwaarden met betrekking tot met name de zichtbaarheid.

Vanwege de transparante en gecodeerde aard van een blockchain, kunnen we de echte betrokkenheid meten. Het kunstmatige klikken of likes gegenereerd door bots kunnen we uitfilteren. Met een beter inzicht van vertoningen aan de doelgroepen, kunnen marketeers zich beter beschermen tegen advertentiefraude. Zo kunnen we het budget meer strategisch en accuraat aanwenden voor de jaarlijkse advertentie-uitgaven.

Beter inzicht in de supply chain voor brands

Ook onder de paraplu van transparantie zullen supply chain-processen veel inzichtelijker worden dankzij het gebruik van blockchain. Een blockchain grootboek kan dergelijke details bijhouden en opslaan. Bijvoorbeeld waar een product vandaan komt, te beginnen bij de winkel en of het origineel is of niet.

Een voorbeeld van een bedrijf dat dergelijke tactieken hanteert, is de mode-lijn Babyghost. Babyghost-klanten kunnen niet alleen de tag van een artikel scannen en checken waar het vandaan komt en of het echt is. Ze kunnen ook zien wie het heeft ontworpen en gemaakt. Daardoor krijgen een artikel een eigen persoonlijkheid waardoor het zich onderscheidt van de rest. Op dit moment gebruikt de winkelketen blockchain om vertrouwen op te bouwen bij consumenten. Het merk zal versterken via zinvolle en transparante informatie.

LinkedIn Group

Discussieer mee op LinkedIn.

Samenvatting
Blockchain voor brands
Artikel
Blockchain voor brands
Beschrijving
Blockchain is een gedecentraliseerd digitaal grootboek dat elektronische transacties vergemakkelijkt. Een veel voorkomende mythe is dat blockchain en cryptocurrency zoals de bitcoin één en hetzelfde zijn. Brands zullen blockchain gebruiken voor hun advertentie strategie.
Auteur
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo
Sidebar