Retail
Veel retail mensen zijn opgegroeid met het idee dat goede marketing een kunstvorm is die marketeers op gevoel beoefenen. De laatste jaren is er echter door Big Data een wetenschappelijk element in marketingcampagnes geïntroduceerd. Marketeers vertrouwen nu meer dan ooit op data om hun strategieën te bedenken, te testen en uit te werken.
En hoewel data en analyses de creativiteit achter de marketingcampagnes nooit zullen vervangen, kan het marketeers zeker tools bieden om beter te presteren.
Consumenten hebben 24 uur per dag toegang tot overvloedige online productinformatie wat een revolutie teweeg heeft gebracht in de retail. Omdat digitale informatie alomtegenwoordig is, hebben consumenten met verstand van zaken online de mogelijkheden om data te gebruiken om producten te vinden, te vergelijken en te kopen, waar en wanneer ze maar willen.
Ook voor merken en retailers is de digitale informatie een game-changer. Met retail data analyses kunnen bedrijven verkooptrends volgen en opnemen in hun klantanalyses. Zo krijgen ze nieuwe zinvolle inzichten, kunnen deze inzichten interpreteren en ernaar te handelen. Niet alleen in de winkels maar inclusief de gedragspatronen van online shoppers.
De retailers – zowel offline als online – volgen de data-first strategie om inzicht te krijgen in het koopgedrag van hun klanten in relatie met de producten. Op die manier plannen ze hun marketingstrategieën om hun producten te verkopen en hogere winsten te behalen.
Retailers proberen tegenwoordig innovatieve manieren te vinden en inzichten te krijgen uit de steeds toenemende hoeveelheid gestructureerde en ongestructureerde data die beschikbaar is over het gedrag van hun consumenten.
Big Data-analyse passen retailers nu toe bij elke stap van het verkoopproces.
Hier volgt een overzicht van de mogelijkheden die Big Data biedt:
Op basis van de aankoopgeschiedenis van een klant kunnen retailers voorspellen wat de klant waarschijnlijk als volgende zal gaan kopen. Zelflerende software wordt getraind op de historische data en kan nauwkeurige aanbevelingen voor de klant genereren.
Bedrijven moeten data consolideren die helpt bij het nemen van weloverwogen zakelijke beslissingen op basis van één betrouwbare informatiebron over producten en klanten. Retail-dashboards geven een actueel overzicht op een hoog niveau van belangrijke prestatie-indicatoren zoals de concurrentie en de prijsstelling.
Een standaardtechniek die retailers gebruiken, de winkelmand-analyse helpt te achterhalen welke producten klanten het meest waarschijnlijk gelijktijdig kopen
Grote retailers zoals Walmart besteden veel geld aan real-time merchandising-systemen. Walmart werkt momenteel aan een private cloud die miljoenen transacties per dag kan bijhouden. Voorraadniveaus, de concurrentie en de vraag kunnen ze volgen en op marktveranderingen kunnen ze ook geheel automatisch inspelen.
Luisteren naar wat klanten te zeggen hebben op sociale media is een belangrijke activiteit, vooral voor retailers. Big Data platformen vergemakkelijken bovendien de analyse van enorme hoeveelheden ongestructureerde data. NLP of natuurlijke taalverwerking gebruiken retailers om informatie uit sociale mediasites te extraheren. Machine learning wordt dan gebruikt om er betekenis aan te geven. Dit geeft de retailer een voorsprong op de concurrentie.
Retailers krijgen inzicht in wat de markt vraagt door gebruik te maken van economische indicatoren en demografische gegevens.
Marketeers gebruiken de zogenaamde sentimenten-analyse. Geavanceerde machine learning algoritmen gebruiken ze om de context van sentimenten te bepalen. De verzamelde data kunnen retailers vervolgens gebruiken om de best verkopende producten in een specifieke categorie te voorspellen.
Retailanalyses gebruiken retailers om goed te kunnen anticiperen op de vraag van de klant en om een perfecte klantervaring te creëren. Dit draagt namelijk bij aan de beleving en loyaliteit van de klant.
Big Data-analyse speelt een belangrijke rol bij het vormgeven van de toekomst van de detailhandel. De big data-revolutie is al gestart en is niet meer te stoppen.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.