IT carrière
IT-specialisten behoren tot de meest gewilde professionals met een glansrijke carrière in de wereld. De vraag naar bijvoorbeeld Microsoft gecertificeerde IT professionals neemt enorm toe, net als de salarissen. Het lijkt een zekere loopbaan maar in de praktijk kan je zo’n droombaan ook snel verliezen. Hier zijn 6 manieren waarop je je IT carrière kunt ruïneren.
IT consultant, IT manager, het maakt niet uit welke IT functie je hebt, je moet relevant blijven. Geen relevantie betekent geen baan. U kunt niet werken met verouderde kennis. Als je bij IT afdelingen rondkijkt zitten ze vaak te lezen. Waarom? Omdat ze relevant willen blijven. Zij abonneren zich op top blogs, blijven up-to-date aangaande de meest recente ontwikkelingen, lezen de vakbladen en schaven hun technische vaardigheden voortdurend bij door online trainingen te volgen. Informatica is een vak dat voortdurend verandert. Elke minuut zijn er beveiligingsissues en ieder jaar is er iets nieuws, nieuwe hardware, nieuwe software en nieuwe ontwikkelmethodes. Als je dat niet kunt bijhouden en je vaardigheden en kennis stokken, wordt het tijd om het vakgebied te verlaten.
Pas nam een senior programmeur ontslag. Toen ik hem vroeg naar de reden voor zijn ontslag was dit zijn antwoord. Het bedrijf had besloten over te stappen op een andere technologie en daar wilde hij niet mee werken. Als het een overstap was geweest van PHP naar Java of .NET naar Java, had ik het kunnen begrijpen. Maar we hebben het over het verhuizen naar ASP.NET MVC 5 van ASP.NET/C# (eigenlijk is de technische stack hetzelfde). Dus ik vroeg hem of hij zou blijven, als we bij ASP.NET/C#/SQL Server bleven gebruiken. Hij zei: Ja. Natuurlijk!!
Technologie is een enabler en als IT-professional moet je technologie zien als een hulpmiddel om problemen op te lossen in plaats van het probleem te kiezen dat bij een technologie past.
Als je dit soort aanpak kiest, word je al snel een paria of beperk je je kansen ernstig.
Medewerkers worden vaak niet goed getraind in (beheers- en beveiligings-) methodes. Software en hardware worden soms aan hun lot overgelaten als het ontwikkelteam vertrokken is. De meest bekwame IT-ers begrijpen dat alle aspecten van de organisatie alleen in stand kunnen blijven dankzij gedegen IT management. Dit betekent gewoonlijk dat alle gebruikers veilig gebruik moeten kunnen maken van de systemen en dat ontwikkelaars en beheerders goed getraind moeten zijn in de laatste methoden en technieken. De belangrijkste hardware en software moet onderhouden worden en beveiligingstesten moeten regelmatig worden uitgevoerd. Ook moet worden stilgestaan bij het feit dat juist veiligheid een belangrijk onderdeel is voor de bedrijfsprocessen.
Als je opklimt in een bedrijf leer je ook om de verantwoordelijkheid te nemen voor fouten. Als een medewerker fouten maakt, is het vanzelfsprekend jouw fout. Het management neemt altijd de verantwoordelijkheid voor de risico’s en de calamiteiten die zich voordoen en doet zijn best om ze te minimaliseren. Als je een speler bent die liever het schuldspel speelt, is de IT niet geschikt voor je. Je begrijpt niet wat je verantwoordelijkheden zijn.
Om een succesvolle IT professional te zijn, is het niet voldoende om alleen te praten over de technische details. Je moet ook leren over de zakelijke gevolgen en het nut van IT te praten. Wanneer je vergaderingen hebt met senior managers of professionals die niet erg goed op de hoogte zijn van ICT, moet je de situatie in hun taal kunnen uitleggen, niet alleen in jou taal. Veel technische mensen vallen in deze valkuil en spreken in een taal die de meeste mensen niet kunnen begrijpen. Dit is een gemakkelijke manier om niet relevant te lijken.
Deze is verreweg favoriet. Mensen met een hoog technologisch quotiënt (TQ) zijn van mening dat het zinloos is om iets te bespreken met mensen met een lage TQ of nul TQ’s.
We moeten allemaal begrijpen dat we business software ontwikkelen voor een klant om zijn problemen op te lossen. We verdienen onze salarissen omdat klanten betaalt voor deze software.
Dit betekent dat om succesvol te zijn op dit gebied, we ervaring moeten opdoen met het oplossen van klantproblemen. Problemen kunnen we alleen oplossen als we ze goed begrijpen en daarvoor moeten we communiceren met klanten. Misschien zijn die niet zo technisch onderlegd als we zouden willen.
Hoewel velen de neiging hebben om dit te doen, is het fout, en is het zeker de eenvoudigste manier om een einde te maken aan je IT carrière. Je kunt jezelf gemakkelijk verliezen in de IT bubble en denken dat je heel dat bent maar je moet weten dat arrogantie ten opzichte van die niets begrijpen van IT je nergens brengt. Het is belangrijk om helder en beknopt met anderen te spreken en die sterke drang om op mensen in te praten te weerstaan. Daarom het volgende:
Twee belangrijke nadelen van een eenling zijn:
Er zijn IT-ers die alleen contact hebben met hun directe manager als deze hen belt voor het toewijzen van werk. Dit is niet goed. Je manager is niet alleen verantwoordelijk voor het toewijzen van werk, maar ook voor je rol en je salarisverhogingen. Je hoeft je baas niet te steunen, maar je moet zeker proberen een hartelijke relatie met hem op te bouwen.
Het is belangrijk is om een relatie op te bouwen met je bazen, die zal je dan altijd helpen in je carrière, of het nu bij je huidige werkgever is of bij een toekomstige.
Veel HR managers vinden dat sollicitanten basisblunders maken. Als zij de naam van het bedrijf al niet goed kunnen spellen wordt hun CV weggegooid. Te veel typefouten, leestekenfouten en informatie die niet relevant is voor de rol die wordt aangeboden zijn veel gemaakte basisfouten. IT-ers moeten accuraat kunnen werken en kwaliteit kunnen leveren. Dat begint al tijdens het solliciteren. Wees scherp!
Dit zijn niet de enige fouten die we maken als IT-professionals. In dit artikel wilden we alleen de nadruk op soft skills leggen.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.