Enterprise Social Network
Stel je een organisatie voor die volledig digitaal is ontsloten via een Enterprise Social Network. Collega’s hebben met Apps direct contact met elkaar over afdelingsgrenzen heen en over de hele wereld. Het management heeft de vinger aan de pols en is op de hoogte van elke crisis. De hele organisatie heeft een diep gevoel van verbondenheid met het doel, de missie van het bedrijf en met elkaar. De oude onderlinge verhoudingen bestaan niet meer omdat niemand meer een vaste werkplek heeft.
Word maar wakker uit dit sprookje. Deze wereld is verzonnen door mensen die samenwerkingsplatformen pushen en een Enterprise Social Network verkopen als het wondermiddel voor onze HNW-samenwerkingsellende. De realiteit is dat het landschap bezaaid is met mislukte technologie-implementaties. Het Nieuwe Werken kent ook vele mislukkingen.
Als je een uitvoerend team vraagt: “Wie van jullie is in de afgelopen week op het platform geweest?” steekt er maar één zijn hand op – de beheerder van het platform. Het probleem is vaak simpel en voor de hand liggend: Omdat het management samenwerking en betrokkenheid niet ziet als een goede tijdbesteding, wordt het gebruik snel afgeleerd.
Hier zijn drie manieren voor managers om een betrokken leider te worden met gebruikmaking van digitale kanalen.
Luisteren -en collega’s laten weten dat ze worden gehoord- is de eerste cruciale stap in zinvolle samenwerking. Bepaal op basis van de signalen waar samenwerking het meest nuttig zou zijn, met wie je contact moet houden. Wie zijn deze medewerkers? Wat zijn hun grootste pijnpunten? Welke informatie heb je nodig om belangrijke beslissingen te nemen? Je kunt gebruik maken van een collaboration tool op basis van feedback of een bulletin board. Zelfs een e-mail inbox is beter dan helemaal geen feedback. Het belangrijkste is dat je als manager open moet staan en luisteren.
Als je als manager gemakkelijk informatie deelt via sociale kanalen, gaan de medewerkers je meer vertrouwen. Dit gaat terug naar het “open-deur-beleid” waarbij werknemers, klanten en leveranciers worden aangemoedigd om een open dialoog aan te gaan. Identificeer het platform dat de medewerkers al gebruiken. Je kunt de hoogtepunten van een klantgesprek of een nieuwsbericht over een strategische beslissing delen. Het kan niemand iets schelen wat je at tijdens de lunch, maar ze zijn zeer geïnteresseerd in wat je tijdens de lunch hebt besproken. Eerder dan je denkt raden medewerkers wat belangrijk voor je is en zullen informatie met je gaan delen.
David Thodey, de CEO van Telstra, het grootste telecombedrijf van Australië, stelde via het Enterprise Social Network de volgende vraag: “Welke processen en technologieën moeten we elimineren?” Binnen een uur ontving hij meer dan 700 reacties en kreeg gelijk een beeld van wat er niet goed werkte binnen Telstra. Nog belangrijker is dat Thodey het platform daarna gebruikte voor de follow-up discussie. Thodey toonde aan dat inspraak het verschil maakte.
Medewerkers zijn slim, ze zullen hun tijd niet verspillen aan stunts die puur voor de show zijn bedoelt. Denk na over het soort contact je met wie en wanneer wil hebben. Luisteren en delen zijn beiden een integraal deel van betrokkenheid. Het Enterprise Social Network Platform is een belangrijk hulpmiddel dat verstandig en bewust gebruikt moet worden. Als de boodschap te triviaal wordt, gaat het zijn waarde verliezen.
Goede samenwerking is afhankelijk van vertrouwen. Het is voor managers van cruciaal belang om te leren hoe je dit in het digitale tijdperk moet doen. De instrumenten zelf zijn minder belangrijk dan het vermogen van manager om de opzet en het doel van de hulpmiddelen te doorzien. Het simpelweg implementeren van een technologieplatform zoals een App
of een Enterprise Social Network is niet voldoende. Er moet worden nagedacht over hoe de organisatie zal veranderen en hoe je die verandering moet sturen. Tenzij je een toverstaf hebt zal de samenwerking niet vanzelf tot stand komen nadat je de technologiestekker in het stopcontact heeft gestoken. Nodig zijn visie, strategische doelstellingen, en de passie om je organisatie bij de komende veranderingen te begeleiden.
Voor diegenen die zelf een Social Network willen bouwen: Download Design Specifications for Social Networking System
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.