Medewerkergerichte KPI´s voor een IT organisatie


Op de Balanced Scorecard staan 4 perspectieven vermeld waarvoor KPI’s kunnen worden vastgesteld. Dit zijn Financiële KPI’s, Klantgerichte KPI’s, Medewerkergerichte KPI’s en Organisatie gerichte KPI’s. Goede en gemotiveerde medewerkers zorgen over het algemeen voor betere prestaties. Voor deze aspecten zijn een aantal KPI´s verzameld. In dit artikel staan de Medewerkergerichte KPI´s weergegeven:

Medewerkertevredenheid

Medewerkertevredenheid is een prestatie indicator die door veel ondernemingen wordt gemeten. De tevredenheid van de medewerkers is van invloed op de prestaties van de organisatie. Tevreden medewerkers zijn gemotiveerder om te werken en zullen daardoor over het algemeen productiever zijn voor de organisatie. Op de website www.medewerkertevredenheid.nl staat de theorie met betrekking tot de medewerkertevredenheid vermeld. Als een medewerker niet tevreden is leidt dit tot de volgende reacties: vaak te laat komen of ontslag nemen, aannemen van een passieve en ongeïnteresseerde houding of eventueel een agressieve reactie waarbij schade ontstaat. De ontevredenheid van medewerkers heeft dus negatieve gevolgen voor een organisatie.

Het onderzoek naar de tevredenheid van medewerkers vindt plaats door middel van een vragenlijst die door de medewerkers ingevuld dient te worden. De resultaten moeten op een overzichtelijke wijze worden weergegeven. Een weergave waar alleen een gemiddeld cijfer per afdeling wordt weergegeven is de zogenaamde indexgrafiek. Hierin staat een cijfer voor medewerkertevredenheid per afdeling en die van de gehele organisatie.

De medewerkertevredenheid kan worden gemeten aan de hand van tal van onderwerpen zoals werkbeleving, sfeer, werkinhoud, sturing door de leidinggevenden en interne communicatie. Als norm voor deze medewerkergerichte KPI geldt dat een deelnamepercentage moet worden gehaald van minimaal 60%.

Percentage ziekteverzuim

Het ziekteverzuim is een indicator die onder andere iets zegt over de werkdruk en de tevredenheid van de werknemers. En over het algemeen presteren tevreden werknemers beter. Als het ziekteverzuim per afdeling wordt gemeten dan kan de tevredenheid op die afdelingen met elkaar vergeleken worden. Als er grote verschillen zijn moet de oorzaak hiervoor worden gevonden en kunnen er maatregelen worden getroffen om de situatie te verbeteren.

De norm voor deze KPI wordt opgesteld op basis van de Verbaannorm. Met de Verbaannorm, die berekend wordt door Falke en Verbaan B.V., kan een realistisch en haalbaar verzuimniveau worden bepaald aan de hand van een aantal factoren zoals leeftijd, werkniveau en soort werk. De eerste meting kan als nulmeting worden genomen die vervolgens als norm voor de KPI wordt gebruikt. Later kan dit worden bijgesteld.

Percentage vastgelegde functioneringsgesprekken

Een functioneringsgesprek is een gesprek tussen een medewerker en (in de meeste gevallen) diens leidinggevende. Er worden zaken in besproken zoals het functioneren van de medewerker, de sfeer op de werkplek en of de medewerker tevreden is met de organisatie waar diegene voor werkt. Een functioneringsgesprek is voor beide partijen nuttig. Het bedrijf verschaft op deze manier informatie over wat er speelt onder de medewerkers. Aan de hand hiervan kunnen er eventueel veranderingen plaatsvinden.
Bij deze KPI gaat het om de gevoerde functioneringsgesprekken die ook worden geregistreerd. Bij een functioneringsgesprek gaat het erom dat de medewerkers feedback krijgen van hun manager en de kans krijgen om feedback te geven over onder andere hun resultaten en persoonlijke ontwikkeling.

De KPI kan worden uitgedrukt in een percentage. Dit percentage kan als volgt berekend worden:

Aantal geregistreerde functioneringsgesprekken X 100% / Totaal aantal medewerkers

Het kan voorkomen dat de uitkomst hoger is dan 100%, omdat het mogelijk is dat een medewerker meerdere functioneringsgesprekken heeft. In principe heeft iedere werknemer recht op een functioneringsgesprek ieder jaar. Maar de norm die aan deze medewerkergerichte KPI gesteld zou kunnen worden moet liggen op minimaal 90%.

Ratio opleidingskosten / totale personeelskosten

Veel ondernemingen willen weten welk deel van de personeelskosten gaat naar studie en opleiding. Kosten voor studie en opleiding is een ‘investering in menselijk kapitaal en groei professionaliteit’. Door opleidingen voor medewerkers te betalen gaat het niveau van de medewerkers omhoog, waar de organisatie baat bij heeft. Bij deze medewerkergerichte KPI gaat het om de kosten die worden gemaakt voor opleidingen ten opzichte van de totale personeelskosten voor het interne personeel.

Deze KPI kan als volgt berekend worden:

Opleidingskosten X 100% / Personeelskosten

Normaal gesproken ligt de norm die bij deze KPI behoort op 2%. Bij IT organisaties moet worden opgemerkt dat veel personeel een opleiding krijgt op het gebied van ICT. Opleidingen op het gebied van ICT zijn erg kostbaar. Hierdoor komt de ratio opleidingskosten altijd boven de norm van 2%. De norm voor IT organisaties voor deze KPI kan worden gesteld op meer dan 2%.

Percentage externen op formatieplaatsen

Veel organisaties beschikken over zowel over interne medewerkers als over externe medewerkers. Deze externe medewerkers worden ingehuurd bij onder andere detacheringbureaus. Eén van de doelstellingen binnen een organisatie kan zijn om toekomstperspectief te bieden aan de interne medewerkers. Daarom wil men niet teveel externe medewerkers. Vanuit deze doelstelling kan de KPI ‘% externen op formatieplaatsen’ worden opgesteld. Deze KPI kan gedefinieerd worden als het aantal externen op formele arbeidsplaatsen binnen de organisatie ten opzichte van het totaal aantal formele arbeidsplaatsen.

Deze medewerkergerichte KPI kan als volgt berekend worden:

Aantal externen op formatieplaatsen X 100% / Totaal aantal formatieplaatsen

De norm voor deze KPI kan bijvoorbeeld op 25% liggen. Dus maximaal 25% van het aantal formatieplaatsen mag bezet zijn door externe medewerkers.

Medewerkergerichte KPI en de SLA

Medewerkergerichte KPI’s zal je niet vaak tegen komen in een SLA. Dat komt omdat deze KPI’s niet direct iets zeggen over de prestaties van de organisatie, men rekent er niet op af. Under performen op deze KPI’s kan wel leiden tot hogere kosten. Als dat structureel wordt hebben zowel het bedrijf als de klanten een probleem.

LinkedIn GroupDiscussieer mee op LinkedIn.
Samenvatting
Medewerkergerichte KPI´s voor een IT organisatie
Artikel
Medewerkergerichte KPI´s voor een IT organisatie
Beschrijving
Goede en gemotiveerde medewerkers zorgen over het algemeen voor betere prestaties. Voor deze aspecten zijn een aantal KPI´s verzameld. In dit artikel staan de Medewerkergerichte KPI´s weergegeven.
Auteur
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo
Sidebar