De Balanced Scorecard geeft een overzicht van verschillende prestatie-indicatoren die prestaties van een organisatie meten.
Kritische Prestatie Indicatoren (KPI) zijn variabelen om prestaties van een organisatie te meten. Ondernemingen hebben doelstellingen voor de lange termijn en daaraan gekoppeld doelstellingen voor de korte termijn. Hieruit kunnen operationele doelstellingen voortvloeien. In dit geval kunnen KPI`s worden opgesteld om de prestaties van een organisatie te meten. De uitkomsten van deze metingen kunnen vergeleken worden met de norm die je eraan stelt. Aan de hand van die vergelijking weet je of je zaken moet verbeteren binnen de organisatie en op welke punten.
Nadelen van KPI`s zijn dat je de norm regelmatig zal moeten bijstellen en dat het opstellen ervan op sommige punten binnen de organisatie moeilijk is. Vaak zijn bepaalde processen moeilijk meetbaar te maken die wel van invloed zijn op de prestaties van een onderneming. Bovendien is het moeilijk om de juiste KPI`s op te stellen. Het komt vaak voor dat er teveel KPI`s worden opgesteld door een onderneming.
In de Balanced Scorecard zijn de prestaties verdeeld naar vier perspectieven die van invloed zijn op de prestaties van een organisatie. Deze vier perspectieven zijn financiën, klant, medewerker en organisatie.
Voordat de Balanced Scorecard bestond werd er vooral naar financiële maatstaven binnen een organisatie gekeken. Maar de Balanced Scorecard kijkt ook naar de niet-financiële maatstaven die van invloed zijn op de prestaties van de onderneming. Uiteindelijk zijn de prestaties van de niet-financiële aspecten terug te vinden in de financiële prestaties van een onderneming.
De Balanced Scorecard geeft weer op welke aspecten van de organisatie de zaken goed lopen en op welke aspecten er zaken moeten worden verbeterd. Het is een instrument dat het management informatie verschaft om de organisatie te sturen. De vier perspectieven van de Balanced Scorecard hangen onderling samen. Dit betekent dat het één invloed heeft op het ander.
De KPI`s die worden berekend in de Balanced Scorecard zijn verdeeld naar vier perspectieven die belangrijk zijn voor de organisatie. Deze vier perspectieven zijn financien, klant, medewerker en organisatie.
Volgens de theorie van de Balanced Scorecard vertalen de prestaties in de andere drie perspectieven zich uiteindelijk in het financiele perspectief. Het perspectief financien geeft een inzicht in het verleden van de organisatie. De andere drie perspectieven zijn beter geschikt om te sturen op de toekomst, omdat je gericht kunt kijken waar zaken verbeterd kunnen worden. Maar dat zie je terug in het financiele perspectief.
De klanten zijn heel belangrijk voor een organisatie. Want zonder klanten is er weinig om voor te werken. Bij dit perspectief gaat het erom wat de klant van je denkt. KPI`s die in dit perspectief vaak aan bod komen hebben meestal te maken met klanttevredenheid, levertijden en service.
Bij dit perspectief gaat het erom of de medewerkers binnen je organisatie tevreden zijn. Over het algemeen presteren tevreden medewerkers beter. Een ander aspect van het perspectief medewerker is het niveau van de medewerkers. Het is belangrijk dat de kennis van de medewerkers actueel blijft zodat het niveau hoog blijft. Dat bereik je als organisatie door het aanbieden van cursussen en trainingen.
Met dit perspectief kijk je als organisatie naar de prestaties van jezelf. Hierbij wordt gekeken of de belangrijkste bedrijfsprocessen verlopen zoals het zou moeten volgens de procesbeschrijving. Het gaat in dit geval vooral om de processen die van invloed zijn op de klant- en medewerkertevredenheid en processen die van invloed zijn op het behalen van de financiele doelstellingen.
De Balanced Scorecard heeft veel voordelen. De belangrijkste voordelen zijn:
Het implementeren van een Balanced Scorecard is iets waar meer bij komt kijken dan je misschien zou denken. Hieronder een aantal nadelen van de Balanced Scorecard:
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.