Door regelmatig een SEO review of Quick Scan uit te voeren kan je je site telkens verbeteren. Zoals elke SEO-professional je kan vertellen, zijn er 4 elementen die van invloed zijn op de zoekmachineprestaties van je website:
Tot zover niets bijzonders. Deze factoren zijn al jaren bekend en worden door SEO’ers gericht beïnvloed. Ondanks het feit dat informatie over SEO ruimschoots voorhanden is, blijkt echter dat veel websites steken laten liggen. Zonde, want soms kun je met kleine aanpassingen grote resultaten boeken.
Hoe zit het met jouw website(s)? Wanneer heb je voor het laatst gecontroleerd of laten controleren of je site op SEO gebied voldoet? Als we auto’s jaarlijks APK moeten laten keuren, is het niet vreemd om periodiek ook eens onder de motorkap van onze websites te kijken. Daarom vandaag een handige checklist, aan de hand waarvan je zelf aan de slag kunt. Niet als vervanging voor deskundig SEO advies, maar om je te helpen een globale indruk te krijgen van de ‘SEO gezondheid’ van je site. Dit artikel is dus niet om te lezen, maar om actief mee aan de slag te gaan.
Mocht je niet helemaal thuis zijn in het jargon, maak je niet ongerust. Sla in 1e instantie de vragen over die je niets zeggen. Vooral het 1e deel van de checklist, over techniek, bevat jargon. Indien je geen technische kennis hebt, kun je ook bij vraag 18 beginnen en het deel over techniek aan de technische beheerder van je website voorleggen.
1. De website is gelaagd gebouwd, dat wil zeggen dat er een scheiding is van HTML (structuur), CSS (opmaak) en Javascript (functionaliteit). Na uitschakelen van Javascript in de browser, werkt het navigatiemenu nog. Stijlelementen staan in aparte CSS files.
2. De werking van de website is niet afhankelijk van Flash en Frames
3. CSS en Javascriptbestanden zijn extern geplaatst
4. Title tags zijn vanuit het CMS te bewerken door de gebruiker
5. Meta descriptions zijn vanuit het CMS te bewerken door de gebruiker
6. Url’s:
7. Alinea’s worden van elkaar gescheiden door het element </p>
8. Woorden kunnen door gebruikers in <strong> worden aangegeven
9. XML sitemap: Er is een XML sitemap geupload naar de Google Webmaster Tools, de XML sitemap bevat geen fouten en de XML sitemap wordt automatisch geüpdatet bij het toevoegen van nieuwe pagina.
10. Aan afbeeldingen kan het attribuut alt toegevoegd worden in het CMS
11. Er is een correct robot.txt bestand aanwezig, indien men bepaalde pagina’s wilt uitsluiten van indexering
12. Google Analytics is geïnstalleerd en er zijn doelen ingesteld (t.b.v. meten en analyseren)
13. De site is aangemeld bij de Google Webmaster Tools
14. Het voorkeursdomein is in de Google Webmaster Tools ingesteld op de www-versie
15. 301 redirects:
16. 404 pagina’s:
17. De laadtijd van webpagina’s is beneden de 2 seconden’
18. De site heeft een logische, hiërarchische structuur
19. De belangrijkste thema’s staan hoog in de sitestructuur
20. Op de homepage staan hyperlinks naar alle belangrijke domeinen/productcategorieën
21. Op de domeinpagina’s staan hyperlinks naar respectievelijk de homepage en alle producten/diensten in het domein
22. Op de productpagina’s staan hyperlinks naar de domeinpagina en de homepage
23. Elke pagina op de site is binnen 3 klikken vanaf de homepage bereikbaar
24. De opbouw van de url’s is een een-op-eenweergave van de sitestructuur
25. De website bevat kruimelpaden die aangeven wat de positie van de huidige pagina in de sitestructuur is
26. Vanaf elke webpagina is het mogelijk om via hyperlinks naar alle bovenliggende niveaus in de structuur te gaan
27. Elke pagina op de website behandelt één specifiek onderwerp
28. Elke pagina heeft een unieke focuszoekterm
29. Zoektermen zijn n.a.v. zoekwoordonderzoek bepaald
30. De focuszoekterm komt terug in de:
31. De title tags:
32. De meta descriptions:
33. De title tags en meta descriptions zijn voor elke pagina uniek (check Google Webmaster Tools)
34. Teksten zijn minimaal 250 woorden lang en maximaal 1500 woorden lang
35. Teksten zijn onderverdeeld in korte, leesbare alinea’s met eigen tussenkopjes
36. Er wordt op correcte wijze gebruik gemaakt van kopteksten (H1, H2, et cetera)
37. Productpagina’s bevatten hyperlinks naar andere productpagina’s binnen hetzelfde domein. Deze hyperlinks bevatten de focuszoekterm van de pagina waarnaar wordt gelinkt
38. Statistieken uit Adwords worden gebruikt om zoektermen te identificeren die veel conversies opleveren en vervolgens de site te optimaliseren voor die waardevolle zoektermen
39. Site search is ingeschakeld in Google Analytics en de site search rapporten worden gebruikt om nieuwe zoektermen te identificeren t.b.v. SEO en SEA activiteiten
40. Er wordt actief aan link- en like building gedaan
41. Er zijn veel links vanaf websites die thematisch gerelateerd zijn aan de eigen site
42. De linkteksten bevatten vaak focuszoektermen
43. Inkomende links zijn niet alleen naar de homepage, maar ook naar dieperliggende pagina’s
44. De meeste links zijn niet afkomstig van startpagina-achtige websites
45. De site is opgenomen door DMOZ
46. De site bevat linkbait die bedoeld is om inkomende links te genereren. Te denken valt aan tools, testjes, whitepapers, artikelen, een blog e.d.
47. De organisatie verspreidt regelmatig (online) persberichten met hyperlinks naar haar website
48. Er is een Google Plus pagina waarop regelmatig nieuwe content wordt geplaatst
49. De site bevat social sharing buttons (zoals: Google Plus, Facebook, Twitter, LinkedIn)
50. De organisatie werkt actief aan het vergaren van likes, retweets e.d.
Geen enkele checklist is zaligmakend en SEO is geen exacte wetenschap. Er zijn dus nog meer aspecten waar je naar kunt kijken in het kader van SEO. Loop je de bovenstaande lijst na, dan ben je goed op weg. Wellicht vind je een aantal punten waarop je je website snel kunt verbeteren.
Stuit je op veel tekortkomingen, overweeg dan om een SEO-professional in te schakelen. Deze kan je helpen bij nader onderzoek, het prioriteren van verbeteringen en de implementatie. Diverse bureaus en tal van zzp’ers bieden hun diensten aan als SEO consultant. Iedereen kan zich echter SEO consultant noemen, wees dus zorgvuldig als je externe hulp inschakelt. Vraag referenties en informeer hoe men te werk gaat. Heb je geen budget voor externe hulp of wil je SEO zelf oppakken, dan hoop ik dat de bovenstaande checklist je helpt. Laat het s.v.p. weten in de reacties.
Klik hier voor het oorspronkelijke artikel op frankwatching.com.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.