
Rollen binnen een project
Welke rollen zou je in een IT project nodig hebben? Dat hangt in sterke mate af van de omvang en de aard van een project. Maar ook de organisatie waar je voor werkt is daar op van invloed. De verschillen tussen Scrum en waterval zijn bijvoorbeeld erg groot. In dit artikel worden de verschillende rollen gedefinieerd van mensen die deel uitmaken van een waterval project van enige omvang.
De projectleden zijn de teamleden in het project. De mensen die het project daadwerkelijk uitvoeren en die taken hebben binnen het project. Vaak hebben teamleden met deze rollen verschillende expertisegebieden. Teamleden kunnen intern zijn (eigen personeel) en/of extern (van projectpartners, klanten, gebruikers of ingehuurd personeel).
De projectleider is diegene die het projectteam aanstuurt en de eindverantwoordelijkheid heeft over het projectresultaat. Afhankelijk van hoe het wordt afgesproken, kan het natuurlijk zo zijn dat de projectleider verantwoordelijkheden delegeert aan teamleden en/of dat externe managers de verantwoordelijkheid hebben over een onderdeel van het project.
Binnen cyclische (Agile) projecten behartigt de projectleider zowel de belangen van de klant als de programmeurs. Hij zorgt ervoor dat de klant voldoende technische uitleg krijgt en helpt de klant met het kiezen en prioriteren van functionaliteiten.
De termen projectleider en projectmanager worden vaak door elkaar gebruikt. Gebruikelijk bij deze rollen is dat een projectmanager meerdere projecten leidt en een projectleider vaak maar één. De projectleider bevindt zich dan ook vaak ‘dichter op de werkvloer’ dan een projectmanager, die zich doorgaans meer met sturing en cijfers bezighoudt. Andere betekenissen en afbakeningen komen ook voor en de termen worden vaak door elkaar gebruikt.
De programmamanager is diegene die een aantal projecten in een organisatie beoordeeld. Aan hem rapporteert de projectleider/projectmanager. Vaak is de programmamanager lid van het management team.
De klant is de partij die het projectresultaat besteld heeft. Hij of zij kan actief in het project deelnemen of meer afstand houden. De klant is soms ook de gebruiker van het projectresultaat maar dat is niet altijd het geval. Stel dat een universiteit een webapplicatie wenst voor zijn medewerkers en studenten, dan is de universiteit de klant en hebben de medewerkers en studenten de gebruikers rollen.
De gebruikers zijn diegenen die het projectresultaat gaan gebruiken.
Het is belangrijk om deze mensen te betrekken in de definitiefase, ontwerpfase en bij het testen van het project.
De projectpartner is een derde partij (organisatie) waarmee het project wordt uitgevoerd. Wanneer er meerdere partijen deelnemen aan het project is het uiteraard belangrijk om de verantwoordelijkheden en taken goed af te bakenen.
De partij(en) die het project financieel mogelijk maakt. Dit is vaak (maar niet altijd) ook de partij die het projectresultaat gaat gebruiken. De opdrachtgever zorgt voor de financiering van het project en is derhalve ook de partij aan wie verantwoording wordt afgelegd over het projectresultaat.
Het oorspronkelijke artikel stond eerder op projectmanagement-training.nl.
Discussieer mee op LinkedIn.


Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.