McKinsey heeft bedrijven wereldwijd en in allerlei branches gevraagd wanneer zij voor het laatst iets gehoord hebben over recente strategische activiteit van hun competitie. Ongeveer de helft kwam pas achter veranderingen, nadat de nieuwe initiatieven al op de markt waren!
De enquête onderzocht belangrijke wijzigingen als een nieuw innovatief product of een belangrijke prijsverlaging. Respondenten waren vaker op de hoogte van nieuwe producten dan prijsverlagingen. Echter, in het beste geval, van de komst van nieuwe producten, wist ongeveer 50% dat van tevoren. Van belangrijke prijsveranderingen wist bijna niemand tot het te laat was.
Ook belangwekkend was hoe men reageerde op deze verandering. De theorie beveelt aan dat onmiddellijk reageren de meest adequate reactie is. Dat bleek echter niet uit de antwoorden. Als men al reageerde, dan analyseerde men een paar voor de hand liggende mogelijkheden, of nam een beslissing op basis van buikgevoel.
Ik vraag mezelf af waarom bedrijven dat nu zo doen. Waarom zo’n reactieve actie in plaats van een meer pro-actieve manier van werken? Soms denk ik dat de interne processen van bedrijven, inclusief politiek, een soort substituut vormen voor het werkelijke doel van een bedrijf. Volgens wijlen Peter Drucker is het doel van een bedrijf om klanten te creëren!
Ik kan begrijpen dat er meer te doen is dan alleen op de bewegingen van de competitie te letten. Toch raad ik u aan om minimaal 1 principe te volgen. Meet en manage uw klanttevredenheid in verhouding tot uw competitie: De perceptie van de klant betreffende de kwaliteit van uw producten, en wel vergeleken met de competitie. Deze manier van buiten naar binnen kijken zorgt ervoor dat u behoorlijk veilig blijft voor strategische veranderingen door uw competitie!
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.