Welkom op ITpedia

De toegang naar Public Domain IT kennis, checklisten en best practices.

ITpedia checklist.

Nr. KWA00Kwaliteitsattributen
De 17 standaard IT kwaliteitsvragen

Nr.IDVraagFout                             Goed
14472Beheerbaarheid: Is het eenvoudig om het informatiesysteem in operationele staat te brengen en te houden?
24473Beveiliging: Is het zeker dat raadpleging of mutatie van de gegevens uitsluitend mogelijk is door die personen die daartoe bevoegd zijn?
34474Bruikbaarheid: Draagt mate waarin het informatiesysteem is toegesneden op de organisatie en het profiel van de eindgebruikers voor wie het bedoeld is bij aan het bereiken van de bedrijfsdoelstellingen?
44475Connectiviteit: Is het eenvoudig om een koppeling met een ander informatiesysteem of binnen het informatiesysteem tot stand te brengen of te wijzigen?
54476Continuiteit: Is het zeker dat de gegevensverwerking ongestoorde voortgang zal kunnen vinden, dat wil zeggen ook na ernstige storingen binnen redelijke termijn kan worden hervat?
64477Controleerbaarheid: Is het eenvoudig om de juistheid en de volledigheid van de informatie (in het verloop van de tijd) te controleren?
74478Flexibiliteit: Kan de gebruiker zelf uitbreidingen of variaties op het informatiesysteem aanbrengen zonder dat de programmatuur moet worden aangepast?
84479Functionaliteit: Kan worden vastgesteld dat de verwerking van de gegevens juist en volledig geschiedt, conform de beschrijving in de functionele specificaties?
94480Gebruiksvriendelijkheid: Is het voor de eindgebruiker eenvoudig te leren om met het informatiesysteem te werken en is het bedieningsgemak van het informatiesysteem groot?
104481Herbruikbaarheid: Zijn grote delen van het informatiesysteem, of van het ontwerp, opnieuw te gebruiken voor de ontwikkeling van andere toepassingen?
114482Geschiktheid Infrastructuur: Is de apparatuur, het netwerk, de systeemsoftware en het DBMS geschikt voor de betreffende toepassing en de mate waarin deze infrastructuurelementen op elkaar aansluiten?
124483Inpasbaarheid: Sluiten de handmatige procedures goed aan op het geautomatiseerde informatiesysteem en zijn de handmatige procedures werkbaar voor de organisatie?
134484Onderhoudbaarheid: Kan het informatiesysteem eenvoudig worden aangepast aan nieuwe wensen van de gebruiker, de veranderende externe omgeving of om fouten te herstellen?
144485Performance: Is de snelheid waarmee het informatiesysteem interactieve en batch-transacties afhandelt voldoende?
154486Portabiliteit: Kan het informatiesysteem op een grote diversiteit van hardware- en systeemsoftware-omgevingen draaien, en kan het systeem eenvoudig worden overgebracht van de ene omgeving naar een andere omgeving?
164487Testbaarheid: Kunnen de functionaliteit en het prestatieniveau van het systeem (na iedere aanpassing) eenvoudig en snel worden getest?
174488Zuinigheid: Is verhouding tussen het prestatieniveau van het systeem (uit te drukken in het transactievolume en de totale snelheid) en de hoeveelheid resources (CPU-cycles, I/0-tijd, geheugenbeslag, enzovoort) die daarvoor gebruikt worden gunstig?
PrintenCijfer: 0,0

Gekoppelde artikelen:
Achtergronden, Definities: Kwaliteitsattributen
White papers, Analyses, Achtergronden: Compliance & governance
Analyses, Achtergronden: Systeem denken drijft effectieve en blijvende performance optimalisatie aan
Adviezen, Knelpunten: Kwaliteitsplan helpt het beheer in kaart te brengen

KPI`s en de Balanced Scorecard

Wat zijn KPI`s? Kritische Prestatie Indicatoren (KPI) zijn variabelen om prestaties van een organisatie te meten. Ondernemingen hebben doelstellingen voor de lange termijn en daaraan gekoppeld doelstellingen voor de korte termijn. Hieruit kunnen operationele doelstellingen voortvloeien. In dit geval kunnen KPI`s worden opgesteld om de prestaties van een organisatie te meten. De uitkomsten van deze metingen… lees verder »

Zo geef je monitorarchitectuur vorm

Veel organisaties worstelen met het inrichten van hun monitorvoorziening om de afgesproken servicenormen meetbaar te maken. Hoe kan de monitorvoorziening onder architectuur worden vormgegeven? En hoe kunnen aan de hand van deze aanpak tien veelvoorkomende problemen worden opgelost? In voorgaande artikelen is uiteengezet hoe servicenormen voor ICT-services te bepalen (‘Servicenormen gedefinieerd’, B. de Best) en… lees verder »

Zo worden servicenormen meetbaar

Inleiding Dit artikel gaat over vijf soorten veelvoorkomende tools om ICT-services te monitoren: 􀏃 Servicedeskmonitoring: de gebruiker zelf is de monitor van verstoringen die een servicedeskmedewerker in een servicedesktool administreert. 􀏃 Built-in monitoring: in de applicatie, die de basis vormt voor de ICT-service, wordt meetfunctionaliteit ingebouwd. 􀏃 Component based monitoring: het monitoren van de ICT-service… lees verder »

Zo definieer je servicenormen

Steeds meer beheerorganisaties zijn van ICT-productoriëntatie gegroeid naar ICT-service- oriëntatie. Servicegerichtheid leent zich prima voor een betere businessalignment met de beheerorganisatie, omdat ICT-services dichter bij de bedrijfsprocessen staan dan ICT- producten. Maar hoe bepaal je de juiste servicenormen voor deze ICT-services? Inleiding Al decennia lang spreken beheerorganisaties Service Level Agreements (SLA’s) af met de ge-… lees verder »

Rate, Like en Share

Het klopt, alle artikelen die op ITpedia verschijnen worden gecheckt en beoordeelt op betrouwbaarheid en relevantie. Artikelen worden pas geplaatst nadat de reactie het groene licht heeft gegeven. De echte waardering van een artikel wordt echter door de bezoekers zelf gegeven. Als een artikel je echt heeft geholpen, of je vond niet de informatie die… lees verder »

De Top 25 Kwetsbaarheden in systemen

Kwetsbaarheden die leiden tot beveiligingslekken zijn meestal het gevolg van ontwerp- en programmeerfouten. Om deze fouten voor de ingebruikname te ontdekken moet veel en intensief worden getest. En dan nog komen ze op de meest ongelukkige momenten naar voren. Omdat de distributie van software via het internet zo gemakkelijk gaat zijn de kwetsbaarheden ook snel… lees verder »

Business Continuity Management, hoe waarborg je de continuïteit?

Door de 24 uurs economie en de toenemende globalisering wordt de continuïteit van je organisatie steeds belangrijker. Niemand kan zich nog veroorloven om voor langere tijd “uit de lucht” te zijn. Sommige bedrijven zullen na enkele uren al de financiële gevolgen voelen en na een dag failliet zijn. Andere organisaties hebben misschien meer tijd maar… lees verder »

Zonder besturing wordt IT nooit een enabler

Inleiding Binnen veel bedrijven is men
op directieniveau eager om strategisch te denken als het
gaat om (nieuwe) producten en diensten die men in de markt kan zetten. De ICT is hierbij steeds vaker een enabler, opent nieuwe markten voor de business en ondersteunt nieuwe producten en diensten. Verwonderlijk is het dan dat veel beheerorganisaties niet in… lees verder »

Blijf op de hoogte

ITpedia kan je d.m.v. een e-mail informeren welke artikelen er afgelopen week gepubliceerd zijn. Deze e-mail wordt een maal per week op donderdag verzonden. Vul daarvoor onderstand formulier in. Je kan op ieder gewenst moment weer afmelden voor deze service. — Printbare PDF-versie —

SISp 4.5 Communicatie tijdens Proeftuinproject in 7 stappen

Selectie van standaard software

De invoering van een standaard pakket verloopt stap voor stap. De communicatie over het project wordt ook stapsgewijs opgevoerd. Tot nu toe was de selectie en invoering een zaak van het projectteam maar nu worden ook eindgebruikers betrokken bij het project. Tijd voor het SISp communicatieteam om actief te worden. Het team communiceert nu met… lees verder »

Agile, Kwaliteit op maat

Veel organisaties zijn steeds terughoudender met investeren in kwaliteitsverbetering van ICT-processen. Softwarebedrijf ANVA heeft met succes voor een aanpak gekozen waarbij niet een compleet best-practicemodel wordt ingevuld, maar alleen requirements worden toegepast waar een stakeholder behoefte aan heeft. Al sinds jaar en dag levert ANVA het gelijknamige softwareproduct aan klanten in de verzekeringsbranche. De basis… lees verder »

Service Level Management – Het Service Quality Plan

SQP – Introductie SQP staat voor Service Quality Plan. Het doel van het SQP is om voor het komende jaar aan te geven wat moeten worden gedaan om te borgen dat de beoogde serviceverlening wordt gerealiseerd. SQP – Lifecycle Management SQP – gebruik Een belangrijk stuurmechanisme en tevens meetinstrument voor het SQP zijn de doelstellingen van… lees verder »

Het nut van een Risico Breakdown Structure (RBS)

Invoering van een Risico Breakdown Structure in de organisatie In projectmanagementtaal gaat het bij risico’s om alle ongeplande en onvoorziene zaken die een negatieve invloed op de projectkosten, de projecttiming of de projectkwaliteit kunnen hebben. Een goede projectmanager moet in staat zijn de risico’s effectief te beheersen om het project succesvol af te kunnen ronden. Een belangrijk… lees verder »

Service Level Management – Het Service Improvement Plan

SIP – Introductie SIP staat voor Service Improvement Plan. Het SIP is bedoeld om structurele afwijkingen van servicenormen te onderzoeken, maatregelen te definiëren en te effectueren. SIP – Lifecycle Management SIP – gebruik Afwijkingen van de afgesproken serviceverlening worden afgehandeld door beheerprocessen te weten incident management, problem management en change management. Toch kan het voorkomen… lees verder »

DevOps

DevOps – De herkomst De afgelopen jaren hebben veel organisaties de voordelen ervaren van de toepassing van Agile methoden zoals Scrum en Kanban. De software wordt sneller opgeleverd en de kwaliteit stijgt, terwijl de kosten dalen. Een groot nadeel blijkt te zijn dat de Agile ontwikkeling haaks staat op de traditionele wijze van beheer, zowel… lees verder »

Sidebar