Web 2.0 – Het sociale web

Web 2.0 is een aanduiding voor de fase waarin het internet sinds enkele jaren is beland. Eén van de belangrijkste kenmerken van deze tweede generatie internettoepassingen is dat iedereen kan meedoen aan het ‘verrijken’ van websites door het toevoegen van tekst, links, foto’s en videofilmpjes. Deze ‘user generated content’ is inmiddels minstens zo omvangrijk als de overige professioneel gepubliceerde content.

Gebruikers zijn geen passieve ontvangers meer. Het Web 2.0 is interactief (‘read-write’) en gebruikers zijn actieve producenten van content geworden. Het produceren, delen, verrijken van content gebeurt in online communities, groepen van bijvoorbeeld vrienden, collega’s of anderen met dezelfde interesse. Deze groepen worden sociale netwerken genoemd. Dit samen delen en samen aan iets werken is een ander belangrijk kenmerk van het Web 2.0. Het gebruik van typische Web 2.0 toepassingen zoals blogs en sociale netwerken laat een enorme groei zien. De toepassingen zijn ook steeds eenvoudiger en bovendien gratis geworden, hetgeen een deel van het massale gebruik verklaard.

De belangrijkste Web 2.0 kenmerken
Door de snelle ontwikkeling van het mobiele breedband zien we dat het internetplatform wordt uitgebreid van de PC naar de telefoon. Dit leidt weer tot allerlei nieuwe Web 2.0 toepassingen waarbij informatie steeds meer locatiegericht wordt aangeboden (‘wat doen mijn vrienden en waar zitten ze”). In feite bestaat het Web 2.0 uit een waaier van toepassingen waarvan het einde en de doorontwikkeling nog niet in zicht is. De meest in het oog springende kenmerken zijn interactief, altijd online (‘always on’), eenvoudig, locatiegericht en sociaal.

Klik hier voor het oorspronkelijke artikel op 123management.

Boeken over dit onderwerp

Nooit Af

Auteur: Martijn Aslander
‘Nooit Af’ gaat over wat er gebeurt nu iedereen vrij kan publiceren, dupliceren en produceren en wat de impact is op de maatschappij en economie.
Europrijs: 24,99
Bestellen

Zo simpel is marketing!

Auteur: Sanne Cramer
In 75 marketingacties worden de nodige stappen gemaakt om jouw business een vliegende start te geven. Dit zonder marketingkennis en budget!
Europrijs: 22,5
Bestellen

Meer boeken over internet vinden.


-- Printbare PDF-versie --


No votes yet.
Please wait...

Aanvullingen

Geef zelf een aanvulling.

Geef een aanvulling

Licentie: Creative Commons (Naamsvermelding/Gelijkdelen)

Checklisten: Geen
Sidebar