Gedetacheerde notebooks

Steeds meer zakelijke notebooks missen een thuisbasis. Ze zijn met een werknemer op pad in het kader van een project of vanwege het flexwerkadagium, dat ‘werken waar je kunt’ voorschrijft. Alles in het teken van flexibiliteit, tegemoetkoming aan de benodigdheden van de werknemer of kostenbesparing, natuurlijk.

Het gevolg is een potentiële nachtmerrie voor de IT-beheerafdeling. De notebookgebruikers gedetacheerd bij klanten of op de weg komen zelden naar kantoor, vergeten zich aan te melden voor een regelmatige check up en doen alles wat de werkgever niet leuk vindt. De beheerder zou het liefst alles dichtspijkeren en aan het eind van elke dag de benodigde updates doen voor werknemers ‘op afstand’. Dan moet de gebruiker zijn machine wel even laten aanstaan en online zijn.

Aan de andere kant is de gebruiker ver weg van hardware- of softwaresupport als hij deze nodig heeft en kan hij zijn geliefde machine niet gebruiken wanneer deze voor de noodzakelijk check en/of updates moet worden afgestaan aan IT-beheer. Hij heeft het liefst de vrijheid om zelf – of door de opdrachtgever- de benodigde software te laten installeren en wil zich niet laten afleiden door ‘update-momenten’.

In de praktijk kan de zakelijke notebook-gebruiker met hulp van zijn browser software downloaden en installeren of om voor het project de benodigde applicaties op de notebook te zetten. Bij ‘terugkomdagen’ wordt het onderhoud gedaan, of op afstand na werktijd. Het gevolg is vrijwel altijd dat de gebruiker zijn machine even kwijt is en wanneer hij pech heeft, begint het updaten net als hij ’s avonds nog even een taak aan het afronden is of staat de notebook uit tijdens het geplande servicewindow. In dat geval vindt de update of niet plaats of de volgende dag wanneer de werknemer zijn PC opstart. Wanneer de gebruiker niet in de gelegenheid is om updates en onderhoud te laten uitvoeren, treedt er vervuiling van het systeem op met slechtere prestaties of uitval tot gevolg. Dit gaat ten koste van de productiviteit van de werknemer en leidt tot onnodige frustraties. Er zijn immers voldoende tools beschikbaar voor IT-beheerders om beheer op afstand te faciliteren, onderhoud op de achtergrond te kunnen doen én bij te houden welke pakketten er op een PC draaien. Sommige pakketten, zoals Kaseya, doen het allemaal en verminderen hierdoor de vereiste inspanning om alle permanent uitpandige laptops te beheersen .

Vanuit gebruikersperspectief is het prettig dat hulp één telefoontje weg is en dat hij geen verzoekjes hoeft te doen bij de IT-afdeling van de opdrachtgever. Voor de IT-beheerder zijn dergelijke tools zo mogelijk nog prettiger. Hij krijgt inzicht in wat er draait op de gedetacheerde notebook en kan dus veel beter het bedrijfsbeleid handhaven alsmede de prestaties van de machine op orde houden. Op basis van de informatie bouwt hij tegelijk aan een kennisbank om verschillende installaties en problemen met gedetacheerde laptops vast te leggen. Die gegevens zullen in een volgend traject van pas komen om sneller en beter met de situatie om te gaan. Door deze benadering te hanteren kunnen alleen kapotte hardware of een ‘blue screen’ nog roet in het eten gooien en met Windows XP en 7 behoort dat ook al bijna tot het verleden.

Boeken over dit onderwerp

Microsoft SharePoint Online for Office 365

Auteur: Bill English
This concise reference will help you configure and manage SharePoint Online to meet your requirements for functionality, performance, and compliance.
Europrijs: 33,95
Bestellen

Exam Ref 70-698 Configuring Windows 10

Auteur: Andrew Bettany
Prepare for Microsoft Exam 70-698–and help demonstrate your real-world mastery of Windows 10 installation and configuration.
Europrijs: 43,95
Bestellen

Meer boeken over beheer vinden.


-- Printbare PDF-versie --


No votes yet.
Please wait...

Aanvullingen

Geef zelf een aanvulling.

Geef een aanvulling

Licentie: Creative Commons (Naamsvermelding/Gelijkdelen)

Checklisten:
Bepaling decentralisatie aspecten 15 vragen.
Organisatie systeembeheer 10 vragen.
Sidebar