Migreren om het migreren?

Als ondernemer wordt u regelmatig geconfronteerd met nieuwe technologie. Soms gaat het daadwerkelijk om innovatie, maar het betreft vaker oude wijn in nieuwe zakken. Als IT-ondernemer zie ik nog veel meer ‘nieuwe technologie’ de revue passeren.’ Innovaties’ die in meer dan de helft van de gevallen niet bestaande problemen van mijn (potentiële) klanten beloven op te lossen.

Een voorbeeld: Office 2003. Opgevolgd door Office 2007 (en tegenwoordig alweer door Office 2010). Maar hebben we dat écht nodig? Een kleine groep gebruikers zal zeker baat hebben bij nieuwe opties of betere integratie met andere applicaties. Het gros van u heeft echter genoeg aan een tiental basisfuncties van de software. En is cloud computing echt zo vernieuwend? Na SAAS, ASP en Hosted Applications? Het afrekenmodel is inderdaad anders, ja. Maar dat is puur een boekhoudkundige afweging. Sterker nog, op dit moment is het bij cloud computing nog vaak zo dat de functionaliteit van de IT-omgeving in eerste instantie afneemt en integratie lastiger is.

IT-beheerders worden regelmatig uitgenodigd om mee te denken over het inzetten van nieuwe technologieën. Niet dat we klagen, we doen het graag, maar het valt elke keer weer op dat deze vraag niet gesteld wordt omdat de betreffende partij in de dagelijkse praktijk behoefte heeft aan de nieuwe technologie, maar louter omdat er een nieuwe technologie is. Veel organisaties hebben daardoor inmiddels ruime ervaring met upgrades, migraties en andere IT-verandertrajecten. Door schade en schande wijs geworden, willen zij er steeds vroeger bij zijn. Daarnaast wil natuurlijk niemand achterblijven bij zijn concurrent, ook niet op technologisch gebied.

Hard- en softwaremakers spelen hier handig op in. Ondersteuning op prima werkende pakketten stopt plotseling en bepaalde hardware is simpelweg niet meer leverbaar. Vul dit aan met goede marketing en de vraag naar al dat ‘nieuws’ wordt vanzelf gecreëerd. Zoals elke organisatie willen hard- en softwarefabrikanten zich blijven ontwikkelen en is verkoop nodig om het voortbestaan van hun organisatie te waarborgen. Van tijd tot tijd zullen organisaties dus moeten migreren of upgraden. Ook die van u.

Overweeg wel of u migreert of upgradet omdat dit processen verbetert, kosten verlaagt of voor meer efficiëntie binnen uw onderneming zorgt. De rol van uw IT-dienstverlener is hierbij om kritisch te kijken naar de processen binnen uw bedrijf en daarbij relevant advies te geven. Dus: ga niet migreren omdat het kan, migreer alleen als uw organisatie er beter van wordt!

In het geval dat bedrijfsprocessen niet duidelijk vragen om een overstap naar ‘vernieuwde’ hard- en software, kunnen organisaties uitstekend toe met de bestaande middelen. Gaat deze vlieger voor uw bedrijf niet op en bent u echt aan een migratie of update toe, houd dan vooral goed in de gaten wanneer de ondersteuning op software gaat stoppen en wanneer de garantie op hardware vervalt.

Boeken over dit onderwerp

CIO 3.0 – Het verschil maken bij digitale transformatie

Auteur: Karin Zwiggelaar
De CIO 3.0 richt zich op innovatie en business-transformatie om de digitale toekomst van de organisatie vorm te geven.
Europrijs: 24,99
Bestellen

Dit is Big Data

Auteur: Steve Lohr
‘Big Data’ wordt door marketingmanagers, multinationals en overheden triomfantelijk neergezet als het nieuwe goud.
Europrijs: 10,0
Bestellen

Meer boeken over IT organisaties vinden.


-- Printbare PDF-versie --


No votes yet.
Please wait...

Aanvullingen

Geef zelf een aanvulling.

Geef een aanvulling

Licentie: Creative Commons (Naamsvermelding/Gelijkdelen)

Checklisten:
Voorbereiding en ontwerp conversie 19 vragen.
Draaiboek Invoering 38 vragen.
Sidebar